Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

II Ανάπτυξη των αξόνων σε δραστηριότητες

ΑΞΟΝΑΣ 1 Η διαμόρφωση τοπικής μορφωτικής παράδοσης στο περιβάλλον οικονομικής ανάπτυξης 1. Να δημιουργήσετε, βάσει της βιβλιογραφίας, ένα χρονολογία με τις σημαντικότερες πολιτικές εξελίξεις για την περιοχή Σουφλίου κατά την περίοδο 1860-1940. Να αποτυπώσετε στο χάρτη της Θράκης το συγκοινωνιακό δίκτυο στο οποίο εντάσσεται το Σουφλί κατά τα τέλη του 19ου και το α' μισό του 20ού αιώνα. Να συζητήσετε για τη σημασία της θέσης του στο δίκτυο αυτό από την άποψη της οικονομικής ανάπτυξης. 3. Να εντοπίσετε στην πόλη κτίρια συνδεόμενα με παραγωγικές δραστηριότητες της περιόδου 1880-1940. Να δημιουργήσετε μητρώο των κτιρίων αυτών, που να περιλαμβάνει για το καθένα φωτογραφικό υλικό και πληροφορίες για τις χρήσεις τους μέχρι σήμερα. 4. Να συγκεντρώσετε από τη βιβλιογραφία πληροφορίες για εκπαιδευτικούς θεσμούς που λειτούργησαν στην πόλη από τα μέσα του 19ου αι. μέχρι την απελευθέρωση, τους φορείς που τους στήριζαν οικονομικά, το χαρακτήρα τους. Να αξιολογήσετε την προσφορά τους, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορική συγκυρία. 5. Να αναζητήσετε στον τοπικό τύπο και τη βιβλιογραφία πληροφορίες για τους μορφωτικούς και καλλιτεχνικούς συλλόγους που λειτούργησαν στην πόλη από τα μέσα του 19ου αι. μέχρι την απελευθέρωση, τις δραστηριότητες τους και το βαθμό λαϊκής συμμετοχής σ' αυτούς. Να αξιολογήσετε την προσφορά τους, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορική συγκυρία.

ΑΞΟΝΑΣ 2 Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και κοινωνία κατά το Μεσοπόλεμο 1. Σε ποια χωριά της περιοχής λειτούργησαν δημοτικά σχολεία κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου; Να εντοπίσετε στα σχολικά αρχεία στοιχεία για την εξέλιξη του μαθητικού πληθυσμού στα σχολεία αυτά κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου. 2. Να συγκεντρώσετε, μέσω συνεντεύξεων, πληροφορίες για τα σχολεία αυτά, τη σχολική ζωή, τις εκπαιδευτικές και πειθαρχικές μεθόδους που εφαρμόζονταν τότε. 3. Να συγκεντρώσετε, μέσω συνεντεύξεων, πληροφορίες για το βαθμό κατά τον οποίο οι κάτοικοι ενθάρρυναν τα παιδιά τους να φοιτήσουν στο Δημοτικό. Πού απασχολούνταν όσα παιδιά δεν παρακολουθούσαν; 4. Να συγκεντρώσετε, μέσω συνεντεύξεων, αλλά και από αρχειακές πηγές, πληροφορίες για τους δασκάλους, τους τόπους καταγωγής τους, τη διάρκεια παραμονής τους, καθώς και τη θέση τους στις τοπικές κοινωνίες.

Μανδολινάτα Α' Δημοτικού Σχολείου

Αρχική μορφή του Γυμνασίου πριν από την πυρκαγιά του 1929

ΑΞΟΝΑΣ 3 Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και κοινωνία κατά το Μεσοπόλεμο 1. Να δημιουργήσετε φωτογραφικό αρχείο του παλαιού Γυμνασίου με εικόνες του κτιρίου και της σχολικής ζωής. Να εντοπίσετε και να σχολιάσετε στοιχεία που εμφανίζονται στο υλικό αυτό, όπως μεταβολές του κτιρίου και του περιβάλλοντος χώρου, μαθητικές εκδηλώσεις, ενδυματολογικά και άλλα εξωτερικά στοιχεία των εικονιζόμενων μαθητών και λοιπών προσώπων. 2. Να αναζητήσετε πληροφορίες για τα σχολικά βιβλία και τα προγράμματα διδασκαλίας στο Γυμνάσιο κατά την προαναφερθείσα περίοδο. Να αναζητήσετε στα σπίτια σας ή και σε άλλους χώρους παλαιά σχολικά βιβλία, τετράδια κτλ. και να οργανώσετε μια έκθεση του υλικού αυτού στο σχολείο. 3. Να αναζητήσετε στο αρχείο του Γυμνασίου πληροφορίες για τη διάδοση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην πόλη κατά την περίοδο 1923-1940, τις κοινωνικές ομάδες που εμπλέκονται σταδιακά σ' αυτήν, τη συμμετοχή των φύλων, το βαθμό εγκατάλειψης των σπουδών, τους χαρακτηρισμούς της διαγωγής. Να συζητήσετε τα ευρήματα και να προσπαθήσετε να αιτιολογήσετε την εξέλιξη τους κατά την εξεταζόμενη περίοδο. 4. Μέσω συνεντεύξεων με ηλικιωμένους απόφοιτους του τοπικού Γυμνασίου, να προσπαθήσετε να προσδιορίσετε τη σημασία που αποδίδουν στη λειτουργία του Γυμνασίου και το ρόλο των εκπαιδευτικών για την περιοχή κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου. 5. Μέσα από τα βιβλία του σχολικού αρχείου (1923-1940) να εντοπίσετε πρόσωπα τα οποία διακρίθηκαν στην τοπική κοινωνία αλλά και στην εθνική μας ζωή. Να προσπαθήσετε να δημιουργήσετε, συλλέγοντας στοιχεία από τον τοπικό τύπο, συνεντεύξεις και άλλες πηγές, σύντομα βιογραφικά τους σημειώματα. Να οργανώσετε μια εκδήλωση στην οποία θα παρουσιαστούν τα σημειώματα αυτά, προσκαλώντας όσα από τα πρόσωπα αυτά είναι διαθέσιμα. Να τους ζητήσετε να μιλήσουν σύντομα για τη μαθητική τους ζωή.