Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

B2 Οι προσωπικές αντωνυμίες

Ακούω και μιλώ

1. Εντοπίστε τις προσωπικές αντωνυμίες στις παρακάτω προτάσεις. - Ποιοι είναι δυνατοί και ποιοι αδύνατοι τύποι; - Ποια συντακτική θέση έχουν μέσα στην πρόταση; (Να θυμάστε ότι η προσωπική αντωνυμία αντικαθιστά μόνο ουσιαστικά, δεν μπαίνει σε θέση επιθέτων.)

- Αυτό και μόνο το γεγονός δείχνει πόσο πολύ έχει εισβάλει στη ζωή μας μια οικιακή συσκευή, η οποία όχι μόνο μας ψυχαγωγεί, αλλά μας πληροφορεί, μας μαθαίνει, μας δείχνει πώς θα είμαστε στον αφρό των ημερών. (κείμ. 1) - Και, βγάζοντας δύο πακέτα από την τσάντα της, του τα πρόσφερε. (κείμ. 3) - Εσείς βλέπετε τηλεόραση; (κείμ. 2) - Εγώ ούτε τυπογραφείο δεν έχω δει! (κείμ. 3)

2. Διαβάστε τις δύο τελευταίες προτάσεις της πρώτης άσκησης χωρίς τις προσωπικές αντωνυμίες. - Ποια διαφορά έχουν οι νέες προτάσεις από τις προηγούμενες;

3. Με βάση όσα διαπιστώσατε στην προηγούμενη άσκηση, μπορείτε να πείτε πότε χρησιμοποιείται ο αδύνατος και πότε ο δυνατός τύπος της προσωπικής αντωνυμίας;

4. Διαβάστε τις προτάσεις και πείτε σε ποιες περιπτώσεις τα: το, την, του, της είναι άρθρα και σε ποιες αντωνυμίες. - Τι συνοδεύουν όταν είναι άρθρα; - Τι συνοδεύουν όταν είναι αντωνυμίες;

- Κυρίως έχει αλλάξει η σχέση μας με αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν το κατεξοχήν Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας ή Ενημέρωσης. (κείμ. 1) - Ένας κόμπος τού έσφιγγε το λαιμό. Προσπάθησε να κρύψει τη συγκίνησή του. (κείμ. 3) - Εγώ κάθε άλλο παρά σοβαρά την παίρνω. (κείμ. 2) - Ο Ηλίας χαμογέλασε και της έδωσε διστακτικά το χέρι του. (κείμ. 3)