Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διαβάζω και γράφω

1. Σχηματίστε τρεις στήλες. Στην πρώτη γράψτε τα ρήματα που γράφονται με έντονους χαρακτήρες, στη δεύτερη επισημάνετε το χρόνο τους και στην τρίτη τη χρονική βαθμίδα τους (παρόν, παρελθόν, μέλλον). α. Το μπουκάλι το κρασί τού χαρίζει ένα βαθύ ύπνο όμοιο με λήθαργο. (κείμ. 5) β. Έχω φανταστεί το μονόλογο. (κείμ. 1) γ. Η μαμά χαμογελούσε. (κείμ. 5) δ. Αυτά τα είπαμε. (κείμ. 5) ε. Εγώ είχα γαντζωθεί πάνω της. (κείμ. 5) στ. Θα γίνω καλό παιδί, δε θα χτυπάω τους συμμαθητές μου. (κείμ. 5)

Ρήματα - Χρόνος - Χρονική βαθμίδα

2. Σημειώστε δίπλα σε κάθε ρήμα το ποιόν του, δηλ. αν η ενέργειά του γίνεται εξακολουθητικά (μη συνοπτικό) [Ε], για μια στιγμή (συνοπτικό) [Σ] ή αν παρουσιάζει κάτι τελειωμένο (συντελεσμένο) [Τ].

3. Στον παραπάνω πίνακα επισημάνετε επίσης ποιοι χρόνοι σχηματίζονται με μια λέξη (μονολεκτικά) [Μ] και ποιοι με δύο ή τρεις (περιφραστικά) [Π].

4. Μεταφέρετε τα ρήματα που γράφονται με έντονους χαρακτήρες στην οριστική του ίδιου χρόνου. - Αλλάζει α) η χρονική βαθμίδα και β) το ποιόν τους; - Να συνεχίσω το δράμα; (κείμ. 1) - ………………………………………………. - Κοίτα να ηρεμήσεις… (κείμ. 5) - ………………………………………………….