Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διαβάζω και γράφω

1. Από το κείμενο 2 επιλέγουμε την πρόταση: "Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι". Υπάρχει συμφωνία ανάμεσα στα άρθρα (η, το) και στα ουσιαστικά που προσδιορίζουν στο γένος, τον αριθμό ή και την πτώση; - Μήπως υπάρχει και λογική σύνδεση ανάμεσα στο υποκείμενο (Η Αργυρώ) και το αντικείμενο (το φλιτζάνι) με το ρήμα; - Αν αλλάξει το πρόσωπο του ρήματος (Η Αργυρώ άφησα) μπορεί να σταθεί λογικά η πρόταση; 2. Ποια λάθη παρατηρείτε στις παρακάτω προτάσεις; - Η Αργυρώ άφησες το φλιτζάνι. - Την Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι. - Η Αργυρώ άφησε του φλιτζανιού. Μπορείτε να εξηγήσετε γιατί είναι λάθος αυτές οι προτάσεις; 3. Μπορείτε να επεκτείνετε την προηγούμενη πρόταση από το κείμενο προσθέτοντας λέξεις; Για παράδειγμα: - Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι στο τραπέζι. - Η Αργυρώ άφησε το μικρό φλιτζάνι στο στρογγυλό τραπέζι. - Η Αργυρώ άφησε το μικρό φλιτζάνι στο στρογγυλό τραπέζι της κουζίνας. 4. Από το κείμενο 2 επιλέγουμε τις επόμενες προτάσεις. - Μετακινήστε λέξεις ή λεκτικά σύνολα αυτών των προτάσεων, ώστε να αλλάξει η σειρά τους στις προτάσεις, όχι όμως και το νόημά τους.

Προτάσεις - Τα ψηφιδωτά της Πέλλας είναι γνωστά σ' ολόκληρο τον κόσμο. - Ο Ευριπίδης έζησε στην Πέλλα μέχρι το τέλος της ζωής του. - Τούτη την κουβέντα σου θα τη μεταφέρω στους φοιτητές μου μέσα στο αμφιθέατρο.

Μετακίνηση λέξεων ---

Μπορείτε τώρα να απαντήσετε γιατί συχνά αλλάζουμε τη σειρά των λέξεων σε μια πρόταση;

5. Επιλέξαμε τρεις προτάσεις από το κείμενο και μετακινήσαμε λέξεις ή λεκτικά σύνολα. Τι παρατηρήσεις έχετε να κάνετε σχετικά με το αν διατηρείται ή όχι το νόημα των προτάσεων; - Στο Βέλγιο η πόλη Μονς αναζήτησε τα ίχνη του πύργου της Βαβέλ. - Μοιράστηκαν με το κοινό τη χαρά των γλωσσών οι δάσκαλοι και οι μαθητές τους. - Συζητήσεις στα δανέζικα, τα αγγλικά ή και στα ελληνικά ακόμα οργάνωσαν τα εστιατόρια. 6. Οι παρακάτω προτάσεις είναι αποδεκτές στην ελληνική γλώσσα; - Αν όχι, γιατί; - Αναζητήστε στο κείμενο 3 μια πιο αποδεκτή εκδοχή τους. - Διαγωνισμός αινιγμάτων να οργανωθεί πολύγλωσσος βοήθησαν καταστηματάρχες τοπικοί. - Με κατοίκους τη δυνατότητα είχαν οι κάτοικοι της Μονς ανταλλαγών διαφόρων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.