"Institute of Educational Policy" Books
Μεταβολή των θερμοκρασιών τήξης και βρασμού.
Όταν σε πάγο ρίξουμε αλάτι μεταξύ των μορίων του πάγου παρεμβάλλονται κρυσταλλάκια αλατιού. Οι δυνάμεις μεταξύ των μορίων του πάγου λοιπόν εξασθενούν και ο πάγος λιώνει σε χαμηλότερη θερμοκρασία από 0°C (Εικ. 2.41). Πράγματι, το θαλασσινό νερό, που είναι μίγμα νερού και αλατιού, πήζει σε χαμηλότερη θερμοκρασία από 0° C, η οποία εξαρτάται από την περιεκτικότητα του σε αλάτι. Παρόμοια, αν στο νερό του ψυγείου του αυτοκινήτου προσθέσουμε κατάλληλο υγρό το μίγμα πήζει στους -40° C. Με αυτόν τον τρόπο το σύστημα ψύξης του κινητήρα προστατεύεται από την αύξηση του όγκου του νερού που θα συνέβαινε κατά τη πήξη του.
Όταν ο πάγος γίνεται νερό, τα μόρια πλησιάζουν μεταξύ τους. Αν συμπιέζουμε τον πάγο βοηθάμε, επομένως τα μόρια να πλησιάσουν μεταξύ τους και ο πάγος λιώνει σε χαμηλότερη θερμοκρασία από 0°C. Όσο η πίεση που ασκεί ο αέρας στο νερό είναι υψηλότερη τόσο δυσκολότερα τα μόρια του νερού απομακρύνονται μεταξύ τους. Έτσι το νερό βράζει σε υψηλότερη θερμοκρασία (Εικ. 2.42). Στη χύτρα ταχύτητας το νερό βράζει στους 120° C γιατί ο ατμός που εγκλωβίζεται ασκεί επιπλέον πίεση στην επιφάνεια του νερού.
Δείτε κι αυτό Το μέταλλο γάλλιο φαίνεται να λιώνει στη γαντοφορεμένη χούφτα. Αυτό γιατί η θερμοκρασία τήξης του είναι μόλις 29,8° C. Είναι από τα λίγα μέταλλα που όταν στερεοποιούνται διαστέλλονται. Χρησιμοποιείται ως θερμομετρικό υγρό σε ειδικά θερμόμετρα για τη μέτρηση υψηλών θερμοκρασιών, επειδή βράζει στους 2400° C περίπου.