"Institute of Educational Policy" Books
Ας προβληματιστούμε
Λυγιστε έναν ελαστικό χάρακα ασκώντας δυνάμεις στα δυο άκρα του (εικόνα 2.33). Στη συνέχεια σχεδιάστε τις δυνάμεις που ασκήσατε στο χάρακα. Τέλος, σχεδιάστε τις δυνάμεις που δέχτηκαν τα δάκτυλα σας από αυτόν. Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγετε; Τι παρατηρείτε, αν χρησιμοποιήσατε τους δυο αντίχειρες και τους δυο δείκτες των χεριών σας; Πόσες δυνάμεις ασκήσατε στο χάρακα και πόσες δεχθήκατε από αυτόν;
Ας εξετάσουμε μερικά παραδείγματα, για να κατανοήσουμε καλύτερα το αξίωμα δράσης-αντίδρασης.
Ο βόρειος πόλος ενός μαγνήτη ασκεί μια δύναμη (δράση) F1 πάνω στον νότιο πόλο του δευτέρου μαγνήτη. Ο νότιος πόλος του δευτέρου μαγνήτη ασκεί επίσης μια δύναμη (αντίδραση) F2 πάνω στο βόρειο πόλο του πρώτου μαγνήτη. Οι δυο μαγνήτες με την επίδραση των δυνάμεων έλκονται και κινούνται προς αντίθετες κατευθύνσεις, εικόνα 2.34.
Ο βαρκάρης εξασκεί, μέσω του σχοινιού, μια δύναμη (δράση) F1 πάνω στη δέστρα της προκυμαίας, εικόνα 2.35. Η δέστρα είναι καλά στερεωμένη και φυσικά μένει ακίνητη. Η βάρκα αρχίζει να κινείται με την επίδραση της δύναμης(αντίδραση) F2 που δέχτηκε ο βαρκάρης από τη δέστρα.