"Institute of Educational Policy" Books
Μαθαίνω για τις ερωτηματικές προτάσεις
- Οι ερωτήσεις χωρίζονται σε ευθείες και πλάγιες.
• Οι ευθείες ερωτήσεις είναι αυτές που ο ομιλητής διατυπώνει άμεσα ή απευθείας. Είναι κύριες ανεξάρτητες προτάσεις. Πολλές φορές εισάγονται με ερωτηματικές αντωνυμίες ή ερωτηματικά επιρρήματα (μη, μήπως, άραγε, τάχα κ.λπ.). (π.χ. "Τι είναι ο ρατσισμός;" "Υπάρχει σήμερα ρατσισμός στην Ελλάδα;")
• Πλάγιες είναι οι ερωτήσεις που έγιναν ή γίνονται ή πρόκειται να γίνουν και τις οποίες ο ομιλητής μεταφέρει σε κάποιον άλλο. (π .χ. "Το κοριτσάκι ρώτησε τον πατέρα του τι είναι ρατσισμός")
- Οι ερωτήσεις διακρίνονται ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή σε:
• γνήσιες ερωτήσεις με τις οποίες ζητάμε πληροφορίες (π.χ. "Πού θα πάτε εκδρομή;" "Τι είναι η προκατάληψη;")
• ρητορικές ερωτήσεις, οι οποίες ουσιαστικά δεν είναι ερωτήσεις, αλλά διατυπώνουν με έμφαση μια κρίση (π.χ. "Τι κι αν έχεις -ας πούμε- πρόβλημα όρασης;" [κείμενο 2])
• ερωτήσεις προσταγής, οι οποίες ουσιαστικά διατυπώνουν με ευγένεια κάποια προσταγή ή παράκληση (π.χ. "θα μου πεις για το ρατσισμό;")
- Οι ερωτήσεις επίσης μπορούν, ανάλογα με το είδος των απαντήσεων που επιδέχονται, να διακριθούν σε:
• ολικής άγνοιας, όταν η ζητούμενη πληροφορία σχετίζεται με ολόκληρη την πρόταση (π.χ. "Δεν υπάρχει μια φυλή που να είναι καλύτερη;" [κείμενο 1])
• μερικής άγνοιας, όταν η ζητούμενη πληροφορία αφορά ένα από τα συστατικά της πρότασης (π.χ. "Πώς θα ένιωθες,… αυτούς;" [κείμενο 2], "Ποιος έφυγε;", "Τι πίστευαν εκείνη την εποχή;")
Οι ερωτηματικές προτάσεις μερικής άγνοιας εισάγονται με τις ερωτηματικές αντωνυμίες ποιος, τι, πόσος κ.λπ. και τα ερωτηματικά επιρρήματα πότε, πού, γιατί, πώς…