Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

10.1.4 Συστήματα προσομοίωσης – Εικονικά περιβάλλοντα

Πολλές φορές η συλλογή και ο έλεγχος κάποιων στοιχείων είναι πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθούν και ο πειραματισμός ανέφικτος για πρακτικούς ή ηθικούς λόγους. Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να "ξαναζήσει" κανείς τη μάχη του Μαραθώνα ή να καταστρέψει την πανίδα και τη χλωρίδα μιας λίμνης για να μελετήσει την επίδραση της μόλυνσης σε αυτές. Είναι δυνατόν, όμως, να δημιουργήσουμε δυναμικά μαθηματικά μοντέλα πραγματικών καταστάσεων, τα οποία με αλληλεπιδραστικές μεθόδους επιτρέπουν την παρακολούθηση της εξέλιξης τέτοιων καταστάσεων, αλλάζοντας μόνο τις τιμές κάποιων παραμέτρων. Η πολυπλοκότητα αυτών των μοντέλων καθώς και η εξέταση πολλών μεταβλητών, καθιστούν τον υπολογιστή το βασικό εργαλείο για τέτοιου είδους επεξεργασίες.

Μπορεί, για παράδειγμα, με τη χρήση ειδικού λογισμικού να δημιουργηθεί στον υπολογιστή μια "εικονική" λίμνη. Το εικονικό αυτό περιβάλλον επιτρέπει τη μελέτη των συνεπειών στο φυτικό και ζωικό βασίλειο της λίμνης απλά τροποποιώντας τα ποσοστά και τα είδη της μόλυνσης, χωρίς να τίθεται σε πραγματικό κίνδυνο η φυσική ισορροπία της λίμνης. Με ανάλογο τρόπο μπορούμε να δημιουργήσουμε αντίστοιχα περιβάλλοντα και σε άλλους τομείς και να προχωρούμε στη μελέτη φαινομένων γρήγορα και με πολύ χαμηλό κόστος. Βέβαια κάτι τέτοιο δεν είναι πάντοτε εύκολο, αλλά, με την εξέλιξη του υλικού και του λογισμικού και την τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί, όλο και περισσότερα εικονικά περιβάλλοντα χτίζονται καθημερινά. Αυτά τα περιβάλλοντα σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις πραγματικές συνθήκες ενός φαινομένου, αλλά μελέτες και έρευνες έχουν δείξει ότι τα συμπεράσματα που εξάγονται από "πειράματα" σε καλά οργανωμένα εικονικά περιβάλλοντα δεν αποκλίνουν πολύ από την πραγματικότητα.