Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ

- Το 14ο αιώνα ξεσπά κρίση στους κόλπους της Δυτικής Εκκλησίας, που εκδηλώθηκε και με το παπικό σχίσμα. - Οι πρώτοι μεταρρυθμιστές καίγονται στην πυρά από την Ιερά Εξέταση. - Τον 15ο αιώνα με την πνευματική κίνηση του Ανθρωπισμού κλονίζεται η θεοκρατική αντίληψη του Μεσαίωνα. - Ο Λούθηρος τον 16ο αι. εκφράζει το αίτημα για Μεταρρύθμιση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. - Οι μεταρρυθμιστές Ζβίγκλιος και Καλβίνος αποδέχονται με διαφοροποιήσεις τις βασικές αρχές του Λούθηρου.

ΚΕΙΜΕΝΟ Έναντι του Θεού ή των πραγμάτων που αφορούν τη μακαριότητα ή την καταδίκη (ο άνθρωπος) δεν έχει ελεύθερη θέληση, αλλά είναι φυλακισμένος, είναι δούλος ή στη θέληση του Θεού ή στη θέληση του διαβόλου … Η θέληση του ανθρώπου έχει τεθεί στο μέσον (ανάμεσα στο Θεό και το διάβολο), όπως ένα υποζύγιο ζώο. Όταν κάθεται επάνω της ο Θεός, θέλει και πηγαίνει όπου θέλει ο Θεός. Όταν κάθεται επάνω της ο διάβολος, θέλει και πηγαίνει όπου θέλει ο διάβολος. Δεν εξαρτάται από την ελεύθερη εκλογή της να τρέξει και ν' αναζητήσει έναν από τους δύο καβαλάρηδες, άλλά οι ίδιοι οι καβαλάρηδες αγωνίζονται για να την καταλάβουν και να την κατακρατήσουν (Τσελεγγίδη Δημ., Η σωτηριολογία του Λουθήρου, εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1991, σσ. 46-47). Με το θέλημα του Θεού … μερικοί άνθρωποι προορίζονται για αιώνια ζωή και άλλοι προκαθορίστηκαν για αιώνιο θάνατο … Όσον αφορά τους κακούς και άθεους ανθρώπους, τους οποίους ο Θεός σαν δίκαιος δικαστής για προηγούμενες αμαρτίες τυφλώνει και σκληραίνει δεν τους στερεί μόνο τη χάρη του, αλλά καμιά φορά τους στερεί τα χαρίσματα που είχαν και … τους παραδίνει στις ηδονές τους, στους πειρασμούς του κόσμου και στη δύναμη του σατανά. (Από την "Ομολογία του Westminster" (1647): Max Weber, Η χριστιανική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού (μτφρ. Κυπραίου Μ.Γ.), εκδ. Gutenberg, Αθήνα 1978, σσ. 87-88.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1. Γιατί η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία δε δέχτηκε να κάνει διάλογο με όσους διαφωνούσαν μαζί της; 2. Γιατί ο Λούθηρος απέρριψε τις καλές πράξεις ως προϋπόθεση για τη σωτηρία του ανθρώπου; 3. Γιατί ιδρύθηκε στη Δύση η Ιερά Εξέταση; 4. Να ερευνήσετε ποια είναι η σχέση ανάμεσα στην εφεύρεση της τυπογραφίας και στη διάδοση της Μεταρρύθμισης.