Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

13.2.5 Εκπαίδευση, πρόσβαση στη γνώση

Οι νέες τεχνολογίες, και ιδιαίτερα τα πολυμέσα και το Διαδίκτυο, επηρεάζουν καθοριστικά τον τρόπο εκπαίδευσης και απόκτησης γνώσεων. Αυτές οι επιρροές αναμένεται ότι θα καθίστανται όλο και πιο εμφανείς με το πέρασμα του χρόνου και την ωρίμανση της τεχνολογίας. Με ποιον τρόπο θα γίνει καλύτερη εκμετάλλευση αυτών των τεχνολογιών είναι ένα θέμα που ακόμα βρίσκεται στη φάση της αναζήτησης και του πειραματισμού. Τα πολυμέσα προσφέρουν τη δυνατότητα παρουσίασης των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων με πολλούς και ποικίλους τρόπους, που ο ένας συμπληρώνει τον άλλο - οπτικά, ηχητικά, με βίντεο, κλπ. Αυτές οι πολλαπλές δυνατότητες ενός μόνο μέσου, του υπολογιστή, παρέχουν την ευχέρεια παρουσίασης των διαφόρων θεμάτων με τον καταλληλότερο κάθε φορά τρόπο, ώστε να φθάσουν στον αποδέκτη μέσω περισσοτέρων του ενός διαύλων πρόσκτησης της γνώσης. Το Διαδίκτυο, από την άλλη, παρέχει τεράστιες δυνατότητες πρόσβασης σε πηγές γνώσεων και εκπαίδευσης και, κατά μία έννοια, καταργεί την εξάρτηση από το χώρο και το χρόνο. Μπορεί κάποιος πολύ εύκολα να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες καταχωρισμένες οπουδήποτε στον πλανήτη και όχι μόνο σε αυτές που βρίσκονται στον τόπο διαμονής του. Μπορεί να αναζητά σε μια βιβλιοθήκη τα στοιχεία που τον ενδιαφέρουν και μάλιστα σε ώρες που οι κλασικές βιβλιοθήκες είναι κλειστές. Το Διαδίκτυο κάνει επίσης δυνατή την εκπαίδευση από απόσταση. Άτομα που διαμένουν σε απομακρυσμένα μέρη με περιορισμένες εναλλακτικές λύσεις εκπαίδευσης, όπως τα ακριτικά νησιά, μπορούν να παρακολουθούν, για παράδειγμα, μάθημα μουσικής που γίνεται σε κάποια μεγάλη πόλη. Το ίδιο ισχύει για την περίπτωση που κάποιος θα ήθελε να παρακολουθήσει τη διάλεξη ενός πολύ καλού καθηγητή, που όμως διδάσκει για παράδειγμα στην Ινδία, κάτι που σε ένα βαθμό μπορεί βέβαια να γίνει και με την τηλεόραση. Η διά βίου εκπαίδευση, επίσης, μπορεί να ωφεληθεί από αυτές τις τεχνολογίες. Κάποιος θα μπορεί να παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης που τον ενδιαφέρει σε ώρες που τον εξυπηρετούν. Όλα αυτά είναι πιθανά σενάρια, για τα οποία η τεχνολογία ήδη υπάρχει. Οι αντίστοιχες υπηρεσίες, όμως, τώρα βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης. Το βέβαιο είναι ότι οι νέες τεχνολογίες δεν αναμένεται να καταργήσουν τη διδακτική πράξη και τις εκπαιδευτικές διαδικασίες που εφαρμόζονται στην εποχή μας. Τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον οι δυνατότητες εφαρμογής των νέων τεχνολογιών στη διδακτική πράξη θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά, διευκολύνοντας αφενός τον διδάσκοντα στο έργο του και αφετέρου διευρύνοντας όλο και περισσότερο τον ορίζοντα της γνώσης σε όσους την αναζητούν.