Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

11.2.1 Είδος και μορφή δομικών στοιχείων πολυμέσων

Τα είδη των δομικών στοιχείων πολυμέσων που θα χρησιμοποιηθούν σε μια εφαρμογή καθώς και η μορφή τους αποφασίζονται κατά τη φάση της ανάλυσης και σχεδίασης της εφαρμογής, με σκοπό την όσο το δυνατόν καλύτερη κάλυψη των προδιαγραφών που έχουν τεθεί.

Το υλικό και το λογισμικό που απαιτείται για την προετοιμασία τους εξαρτάται από την προέλευση των πληροφοριών που θα χρησιμοποιηθούν -αν είναι ή όχι σε ψηφιακή μορφή- και από την επεξεργασία που πρέπει να υποστούν, ώστε να αποκτήσουν την επιθυμητή μορφή. Πάντως, ανεξάρτητα από το θέμα που διαπραγματεύεται μια εφαρμογή πολυμέσων, συνήθως χρειάζεται λεκτική ανάπτυξη, ηχητική επένδυση και οπτική υποστήριξη.

Λεκτική ανάπτυξη Για τη λεκτική ανάπτυξη του θέματος μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο κείμενο, συχνά όμως χρησιμοποιείται και αφήγηση, με παράλληλη συνήθως εμφάνιση κειμένου. - Τα κείμενα γράφονται και μορφοποιούνται με προγράμματα επεξεργασίας κειμένου. - Η αφήγηση δημιουργείται με ψηφιοποίηση φωνής με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού, για παράδειγμα με τη βοήθεια μικροφώνου συνδεδεμένου με τον υπολογιστή και λογισμικού εγγραφής ήχου.

Αν υπάρχει συνδεδεμένο μικρόφωνο ή άλλη συσκευή εισαγωγής ήχου, με το πλήκτρο εγγραφής αρχίζει η ηχογράφηση φυσικής φωνής ή μουσικής. Μπορούμε: - Να ρυθμίσουμε την ποιότητα του ήχου, από τις «Ιδιότητες» στον κατάλογο Επεξεργασία. - Να επεξεργαστούμε τον ήχο, να τον συνδυάσουμε με άλλους και να προσθέσουμε διάφορα εφέ. - Να τον αποθηκεύσουμε σε αρχείο και να τον εισαγάγουμε σε κάποιο έγγραφο με τη γνωστή ενσωμάτωση και διασύνδεση αντικειμένου.

Το παράθυρο της εφαρμογής «Ηχογράφηση» των Windows 98

Ηχητική επένδυση Η ηχητική επένδυση συνίσταται στην προσθήκη μουσικής ή ήχων που αντιστοιχούν σε διάφορα συμβάντα -καλπασμός αλόγου, θρόισμα, κλπ. Οι ήχοι αυτοί ηχογραφούνται από το φυσικό περιβάλλον, με τη βοήθεια μικροφώνου, όπως και η φωνή, ή παράγονται με υπολογιστή, με τη βοήθεια λογισμικού κατάλληλου γι αυτή τη δουλειά.

Από τη συλλογή αρχείων ήχου στο COREL Gallery

Συλλογή αρχείων ήχου από το φάκελο media των Windows

Με την Αναπαραγωγή Πολυμέσων των Windows αναπαράγεται ένα αρχείο ήχου ή μουσικής

Ένα εξελιγμένο πρόγραμμα για την αναπαραγωγή μουσικών αρχείων, με εξομοίωση πολλών λειτουργιών

Οπτική υποστήριξη Για την οπτική υποστήριξη της εφαρμογής χρησιμοποιούνται φωτογραφίες, σκίτσα, γραφικά, εικόνες, βίντεο, κ.ά. Για τη δημιουργία τους απαιτούνται: - Είτε κατάλληλες συσκευές, π.χ. σαρωτής, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα, κ.ά. - Είτε κατάλληλο λογισμικό, π.χ. σχεδιαστικά προγράμματα, εφαρμογές επεξεργασίας εικόνας, λογιστικό φύλλο, μαθηματικά πακέτα, κ.ά. Έτσι για παράδειγμα: α) Η εισαγωγή μιας εικόνας, που υπάρχει σε έντυπη μορφή, απαιτεί σαρωτή. Υπάρχουν όμως και έτοιμες συλλογές αρχείων με σχήματα και εικόνες, σε οπτικούς δίσκους ή στο Διαδίκτυο και μπορούν να ενσωματωθούν στην εφαρμογή.

Η κατηγορία «Μεταφορές» από τη βιβλιοθήκη εικόνων και σκίτσων της συλλογής COREL Gallery

Η κατηγορία «Μεταφορές» από τη βιβλιοθήκη φωτογραφιών της ίδιας συλλογής

Οθόνη από εμπορική τοποθεσία με συλλογή εικόνων

β) Η δημιουργία ενός γραφήματος (δηλαδή η γραφική αναπαράσταση αριθμητικών τιμών -ραβδόγραμμα, γραφική παράσταση συναρτήσεων, κλπ.) γίνεται από μια εφαρμογή λογιστικού φύλλου ή από μαθηματικά πακέτα. β) Τα γραφικά είναι σχήματα τα οποία είτε δημιουργούνται από το χρήστη, με τη βοήθεια των σχεδιαστικών πακέτων που έχουμε αναφέρει, είτε παράγονται από τον υπολογιστή με τη βοήθεια ειδικού λογισμικού που χειρίζεται παραμετρικές εξισώσεις, όπως είναι το Mathematica, κ.ά.

γ) H δημιουργία βίντεο γίνεται με βιντεοκάμερα ή αποκτάται από συλλογές όπου κανείς μπορεί να βρει και να χρησιμοποιήσει έτοιμα αρχεία βίντεο. Χρησιμοποιείται για να προσδώσει «ζωντάνια» σε διάφορα θέματα που δια πραγματεύεται η εφαρμογή.

Με το άνοιγμα ενός αρχείου βίντεο ανοίγει ένα παράθυρο για την προβολή του. Στο κάτω μέρος του παραθύρου υπάρχουν εργαλεία για το ξεκίνημα και την παύση της προβολής και δρομέας που παρακολουθεί τη φάση προβολής στη διάρκεια του χρόνου. Στη μικρή οθόνη εμφανίζεται η διάρκεια προβολής.

Από την έτοιμη συλλογή αρχείων βίντεο της Corel Gallery

δ) Η δημιουργία κινούμενων σχεδίων, που είναι στην πραγματικότητα προσομοίωση κίνησης δισδιάστατων ή τρισδιάστατων σχεδίων, επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ειδικών προγραμμάτων μοντελοποίησης. Τα βασικά στοιχεία της εικόνας είναι συνήθως απλά γεωμετρικά σχήματα, στα οποία δίνεται φωτορεαλιστική απεικόνιση, με ειδική υφή επιφάνειας, φωτισμό και σκιά σεις που ρυθμίζονται από το χρήστη. Στη συνέχεια, τα προγράμματα αυτά χειρίζονται την εικόνα ως μία οντότητα, την προβάλλουν στην οθόνη σε διαφορετικές θέσεις, σε τροχιά που προκαθορίζεται από το χρήστη και με διαφορετικές οπτικές γωνίες, δίνοντας έτσι την εντύπωση της κίνησης. Για κάθε θέση ο υπολογιστής πραγματοποιεί πολλούς υπολογισμούς για την προοπτική σχεδίαση της μορφής και την απόδοση των σκιάσεων.

Με την τεχνική Ρath Animation, καθορίζεται ένα μονοπάτι και το αντικείμενο (η μπάλα) που θα κινηθεί σε αυτό. Κατάλληλο λογισμικό αναλαμβάνει να μετακινήσει το αντικείμενο στο μονοπάτι αυτό.

Μοντελοποίηση για τη δημιουργία κινούμενων τρισδιάστατων γραφικών με το πρόγραμμα Truespace

Χαρακτηριστικά δομικών στοιχείων πολυμέσων Τα δομικά στοιχεία πολυμέσων που μπορεί να υπάρχουν σε μια εφαρμογή είναι: - το κείμενο - ο ήχος - η εικόνα - το βίντεο - η συνθετική κίνηση (animation). Οι μορφές αυτές δεδομένων είναι δυνατόν: α) Να προέρχονται από τον πραγματικό κόσμο. Παραδείγματα αποτελούν οι φωτογραφίες από ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, οι εικόνες από σαρωτή, η ψηφιοποίηση εικόνας βίντεο κ.ά. β) Να δημιουργούνται στον υπολογιστή με το κατάλληλο λογισμικό, οπότε αποτελούν συνθετικά μέσα. Παραδείγματα αποτελούν εικόνες που δημιουργούνται από ειδικά προγράμματα, το κείμενο που πληκτρολογείται, τα αρχεία ήχου, η συνθετική κίνηση, κ.ά.