Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Λεξιλόγιο Συστατικής επιστολής

Το λεξιλόγιο της διπλανής στήλης περιλαμβάνει λέξεις και φράσεις θετικές και αρνητικές για ένα συνιστώμενο πρόσωπο. Να υπογραμμίσεις όσες έχουν αρνητική φόρτιση.

συνιστώ, προτείνω, συστήνω θερμά/ανεπιφύλακτα, βασίζομαι απόλυτα, βεβαιώνω υπεύθυνα, έχω την πεποίθηση, δεν έχω κανέναν ενδοιασμό, διατηρώ αμφιβολίες, έχω επιφυλάξεις, είναι οργανωτικός, αξιόπιστος, τολμηρός, εφευρετικός, ψύχραιμος, ευαίσθητος, παρατηρητικός, φερέγγυος, ευκίνητος, ιδιόρρυθμος, συνεργάσιμος, ανταγωνιστικός, δηκτικός, συνεπής, πρόθυμος, ακριβής, δύστροπος, τακτικός, προσεκτικός, σεμνός, ισχυρογνώμων, μετριοπαθής, αδιάλλακτος, καινοτόμος, συντηρητικός, υπεύθυνος, ευσυνείδητος, αδιάβλητος, εκκεντρικός, ακούραστος, δαιμόνιος, διορατικός, σαφής, εύστροφος, εξωστρεφής, ειλικρινής, αντικοινωνικός, πνευματώδης, επιπόλαιος, οξυδερκής, εύγλωττος, αφελής, τετραπέρατος, τίμιος, σβέλτος, ευγενικός, εξυπηρετικός, αποφασιστικός, δημιουργικός, αποδοτικός, φυγόπονος, αναξιοπρεπής, τυπικός, επιδέξιος, ανθρωπιστής, διεισδυτικός, έμπιστος, αδέξιος, συγκροτημένος, ρηξικέλευθος, ιδιοτελής.

Να συμπληρώσεις τα κενά των συστατικών επιστολών που ακολουθούν, επιλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις/φράσεις από το προηγούμενο λεξιλόγιο.

α. Κύριοι,

Μπορώ να σας _________ _________, ότι ο κ. Α.Δ., ο οποίος εργάστηκε στην επιχείρησή μας ως υπάλληλος επί μια πενταετία, υπήρξε δραστήριος, _________, _________, _________ και _________.

Έχω την _________ ότι μπορείτε να _________ _________ στις ικανότητές του και σας _________ να τον προσλάβετε στην εταιρεία σας.

β. Φίλε κ. Διευθυντά,

Η επιστολή μου αυτή είναι εμπιστευτική και αφορά τον παλαιό λογιστή μας κ. Γεωργιάδη για τον οποίο, με το έγγραφό σας αριθμ. 15/6.12.2000, μου ζητούσατε πληροφορίες, προκειμένου να τον προσλάβετε στην Εταιρεία σας.

Η άποψή μου, λοιπόν, για τον κ. Γεωργιάδη είναι η ακόλουθη: Είναι αλήθεια πως στην αρχή_________κάποιες_________σχετικές με το χαρακτήρα του. Έδινε την εντύπωση_________, _________ και _________ ανθρώπου, επειδή απέφευγε τις πολλές συναναστροφές με τους συναδέλφους του και τις επαφές με τους πελάτες. Με τον καιρό όμως παρατήρησα πως τον διέκριναν σπάνιες αρετές. Ήταν _________ στις υποχρεώσεις του, στην ώρα του, _________ , _________ , _________ στην εργασία του και_________προς τους προϊσταμένους του.

Για όλους αυτούς τους λόγους αναθεώρησα την αρχική μου γνώμη και τώρα πια δεν _________ καμιά _________ να σας _________να τον προσλάβετε στην εταιρεία σας. Μπορείτε να _________ _________ .

Στον καθημερινό μας λόγο χαρακτηρίζουμε συχνά ένα άτομο με μια παροιμιακή φράση. Με ποια επίθετα θα αποδίδατε τις παροιμιακές φράσεις της διπλανής στήλης, αν τις χρησιμοποιούσατε σε συστατικές επιστολές που απαιτούν επίσημο ύφος;

1. το 'να του βρωμά και τ' άλλο του μυρίζει 2. το γουδί το γουδοχέρι και τον κόπανο στο χέρι 3. στην αναβροχιά καλό και το χαλάζι 4. σκυλί μονάχο 5. πέσε πίτα να σε φάω

Να επιλέξεις τρία επίθετα από το λεξιλόγιο της συστατικής επιστολής (σ. 114) και να αποδώσεις σε λίγες φράσεις ή σε μία-δύο παραγράφους τα κυριότερα γνωρίσματα του χαρακτήρα που περιγράφουν:

π.χ. αδιάλλακτος: Λεν αλλάζει εύκολα γνώμη. Επιμένει στις απόψεις του. Θεωρεί ότι έχει πάντα δίκαιο. Είναι ισχυρογνώμων.

Μερικά επίθετα του προηγούμενου λεξιλογίου (σ. 114) ταιριάζουν σε ένα ή περισσότερα επαγγέλματα. Σχημάτισε με τα επίθετα αυτά φράσεις για να δείξεις τη σχέση τους με τα επαγγέλματα.

Παράδειγμα:

Ο ηλεκτρολόγος πρέπει να είναι ιδιαίτερα ακριβής, επιδέξιος και προσεκτικός κατά την εργασία του, γιατί ένα λάθος του μπορεί να στοιχίσει μια ανθρώπινη ζωή.

Ιδιαίτερα προσεκτικός, ακριβής και επιδέξιος κατά την εργασία του πρέπει να είναι και ο χειρουργός, γιατί από τα χέρια του κρέμονται ανθρώπινες ζωές.

Να υποθέσεις ότι είσαι εργοδότης και γράφεις μια συστατική επιστολή· αφορά κάποιον, ο οποίος ενδιαφέρεται για μία από τις προσφερόμενες θέσεις στις αγγελίες που είδαμε προηγουμένως (σ. 93-94).

Στην επιστολή θα επισημαίνονται τα προσόντα και οι αρετές του υποψηφίου για τη θέση. Θεώρησε ότι ο παραλήπτης της επιστολής είναι άγνωστος σε σένα. Να αξιοποιήσεις το λεξιλόγιο της συστατικής επιστολής.

Να γράψεις τώρα ένα γράμμα σ' ένα φίλο σου, στο οποίο θα του συστήνεις το ίδιο πρόσωπο για την ίδια θέση.