Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

(από τις εφημερίδες, 31-5-1998)

Οι αλλαγές στην αγορά, όπως αυτές προσδιορίζονται από τη συγκεκριμένη ζήτηση, "υποχρεώνουν" τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς (σχολείο, πολιτεία και οικογένεια) να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο τους. Το νέο εργασιακό τοπίο μοιάζει σαν "άγνωστη χώρα" σε σχέση με τις παραδοσιακές αντιλήψεις της κοινωνίας και οι νέοι μοιάζουν ωσάν να ισορροπούν σε τεντωμένο σχοινί στην προσπάθειά τους να εναρμονισθούν με τις σημερινές ανάγκες της αγοράς και τις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις αλλά και ταυτόχρονα να διασφαλίσουν μία σταθερή και σίγουρη για το μέλλον δουλειά. […]

Στο τρίπτυχο "μεταπτυχιακές σπουδές - εξειδίκευση", "ενίσχυση του ρόλου των διαμεσολαβητικών κρατικών φορέων απασχόλησης" και "ανάπτυξη ενός σωστού σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού", εστιάζει ο αναπληρωτής καθηγητής στον τομέα της Οικονομικής της Εργασίας και της Κοινωνικής Πολιτικής του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Ιωάννης Σακέλλης τους άξονες ενεργειών στις οποίες οφείλει να προβεί η πολιτεία ώστε να μη δημιουργηθεί ένα τεράστιο χάσμα με άμεση συνέπεια την ανεργία. […]

"Οι μεταβολές που επήλθαν στην παραγωγή ήταν ραγδαίες και όντως δημιούργησαν τις ανάγκες για καινούργιες εξειδικεύσεις και επαγγέλματα. Όμως, προοδευτικά -από τα μέσα της δεκαετίας του '80 - διαπιστώνεται ότι η ανάγκη αυτή πλέον γίνεται όλο και πιο επιτακτική, ενώ παράλληλα κρίνεται προσφορότερο να καλύπτεται μέσα από μεταπτυχιακά τμήματα ή ανάλογα από τα προγράμματα συνεχούς κατάρτισης, τα οποία θα οργανωθούν αργότερα.

Η εξειδίκευση, εξάλλου, θα βοηθήσει να ξεπερασθεί η κρίση που μαστίζει ορισμένα από τα παραδοσιακά "καλά" επαγγέλματα. "Επιγραμματικά, οφείλουμε να φτιάξουμε τη σχέση εκπαίδευσης - κατάρτισης, καθώς η πρώτη δίνει το χρώμα στο υλικό της δεύτερης". […] "Σήμερα διαπιστώνεται το οξύμωρο, παρά την ανεργία, να έχουμε κενές θέσεις εργασίας λόγω ελλείψεων σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Οφείλουμε ταυτόχρονα η ανάπτυξη που θα υπάρχει να είναι "εντάσεως απασχόλησης" σύμφωνα με τον ορισμό της Ε.Ε., δηλαδή να δημιουργεί θέσεις εργασίας".

Ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, τέλος, είναι ο πλέον αδύναμος τομέας στη χώρα μας παρά τη σημαντική διεθνώς εξέλιξη του θεσμού. "Η ισορροπία ανάμεσα στα ταλέντα και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας είναι επιβεβλημένη. Στην προβληματική, όμως, των παιδιών σήμερα υπάρχει κυρίως έλλειψη στόχου. Συνήθως τα παιδιά αναφέρονται σε δέσμες και κατευθύνσεις και όχι σε στόχους που να ανταποκρίνονται σε κάποια ταλέντα", παρατηρεί ο κ. Σακέλλης.

Τα Επαγγέλματα της Ανεργίας και της Επιτυχίας Τι ζητάει σήμερα η αγορά εργασίας ΤΑ 50 ΠΙΟ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ Χειριστές εγκαταστάσεων επεξεργασίας ξύλου 663,92 Χειριστές μηχανών φινιρίσματος 475,50 Τεχνίτες επεξεργασίας ξύλου 247,76 Συναρμολογητές - εφαρμοστές μηχανημάτων και μηχανών 224,76 Διευθυντές υπηρεσιών υποστήριξης 128,14 Εισαγγελείς 108,58 Τεχνίτες ανέγερσης και συντήρησης κτιρίων 108,26 Κοινωνικοί λειτουργοί, πτυχιούχοι ΤΕΙ ή άλλων σχολών 103,07 Υπάλληλοι βιβλιοθηκών 89,31 Τεχνολόγοι βιολογικών επιστημών 70,92 Χειριστές μηχανών παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων 64,90 Κατασκευαστές και επισκευαστές ωρολογίων και οργάνων ακριβείας 64,04 Σχεδιαστές αρχιτεκτονικού σχεδίου Χειριστές μηχανών παραγωγής ειδών διατροφής Τεχνολόγοι επιστημών της φυσικής και της μηχανικής Μηχανικοί και εφαρμοστές γεωργικών ή βιομηχανικών μηχανημάτων 52,31 Χειριστές μηχ. παραγωγής προϊόντων από τσιμέντο 51,70 Ηλεκτροτεχνίτες, εφαρμοστές και συντηρητές ηλεκτρικών μηχανών 46,00 Βοηθητικό διδακτικό προσωπικό 42,84 Ταξιδιωτικοί συνοδοί, φροντιστές και ξεναγοί 41,59 Χειριστές εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας 41,01 Στενογράφοι, δακτυλογράφοι και υπάλληλοι που χειρίζονται μηχανές με πληκτρολόγιο 34,97 Χειριστές εκτυπωτικών μηχανημάτων, μηχανών βιβλιοδεσίας 32,06 Οικονομολόγοι, κοινωνιολόγοι 31,97 Ταμίες, ταμειολογιστές 31,49 Γραμματείς διοικήσεων, βοηθοί νομικών 30,81 Τεχνίτες ταπετσαριών 28,41 Δικηγόροι και νομικοί σύμβουλοι 27,16 Χειριστές μηχ. υφαντουργίας - δέρματος - γούνας 27,12 Βοηθητικό διδακτικό προσωπικό προσχολικής και ειδικής εκπαίδευσης 25,02 Διδακτικό προσωπικό ΤΕΙ 23,96 Μεταλλωρύχοι, λατόμοι 22,65 Μαίες, διπλωματούχοι ΤΕΙ 21,07 Διδακτικό προσωπικό ιδιωτικών φροντιστηρίων, επαγγελματικών - τεχνικών σχολών 20,27 Λογιστές 17,43 Τεχνίτες αποπεράτωσης κτιρίων και άλλων δομικών έργων 17,24 Ηλεκτρολόγοι και ηλεκτρονικοί μηχανικοί και μηχανολόγοι μηχανικοί 17,05 Χειριστές εγκαταστάσεων υαλουργίας, κεραμικής 15,83 Βοηθοί ιατρικής, με εξαίρεση το νοσηλευτικό προσωπικό 14,67 Τεχνολόγοι πληροφορικής 14,48 Καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 11,28 Χειριστές χωματουργικών μηχανημάτων και μηχανημάτων δομικών 11,23 Αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι και συγκοινωνιολόγοι 9,48 Αρτοποιοί, ζαχαροπλάστες 8,97 Βιολόγοι, γεωπόνοι 8,82 Ιατροί 8,60 Αστυνομικοί 8,30 Φαρμακοποιοί 7,44 Κομμωτές, κουρείς, αισθητικοί 7,16

1. Προσόντα που σχετίζονται με την προσωπικότητα - Ικανότητα στις διαπροσωπικές σχέσεις και στην επικοινωνία - Ικανότητα να ακούει με προσοχή (active listening) - Ομαδικότητα - Προσαρμοστικότητα - Συνέπεια - Αντοχή στην πίεση - Ευελιξία - θετική αντιμετώπιση των πραγμάτων - Διοικητική ικανότητα - Ανάληψη πρωτοβουλιών - Αποφασιστικότητα - Ικανότητα παρουσίασης θεμάτων - Ικανότητα συνεργασίας με άτομα από διαφορετικές κουλτούρες - Ικανότητα διαπραγμάτευσης και επηρεασμού - Ικανότητα αντιμετώπισης συγκρούσεων και κρίσιμων καταστάσεων - Ικανότητα αποδοχής και αξιοποίησης της αρνητικής κριτικής 2. Προσόντα που σχετίζονται με εργασιακές λειτουργίες - Αναλυτική ικανότητα - Ικανότητα στις πωλήσεις και στο μάρκετινγκ - Ικανότητα στη χρήση της πληροφορικής και της τεχνολογίας - Ικανότητες στη χρήση και επεξεργασία αριθμητικών δεδομένων - Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων - Ικανότητα επαφής με κόσμο/πελάτες - Προσανατολισμός στο αποτέλεσμα και στην ποιότητα - Οργανωτικότητα - Ανάθεση αρμοδιοτήτων σε άλλους - Ικανότητα σχεδιασμού - Προσοχή στη (σημαντική) λεπτομέρεια 3. Προσόντα για ανέλιξη σε διεθνείς και πολυεθνικές επιχειρήσεις - Γνώση των δεδομένων ενός τομέα εξειδίκευσης (π.χ. διεθνής λογιστική και χρηματοδοτική) - Γνώση ξένης κουλτούρας - Γνώση ξένων γλωσσών και οπωσδήποτε των αγγλικών

Λέγεται ότι ο τεχνικός πολιτισμός προκάλεσε την εξαφάνιση ορισμένων παραδοσιακών επαγγελμάτων. Ποια είναι η δική σου γνώμη για το θέμα αυτό; Γνωρίζεις κάποια παραδοσιακά επαγγέλματα που επιβιώνουν ακόμη, και ποιες είναι οι προοπτικές τους για το μέλλον; Μπορείς να διαβάσεις βοηθητικά το σχετικό διήγημα του Δ. Χατζή "Ο Σιούλας ο Ταμπάκος", από τη συλλογή "Το τέλος της μικρής μας πόλης". Ποιες σκέψεις και αντιδράσεις σου προκαλεί το σύνθημα του Ο.Α.Ε.Δ. για τα άτομα με ειδικές ανάγκες; Μπορείς να υποθέσεις ποιοι είναι οι στόχοι και τα μέτρα του προγράμματος, για την ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην παραγωγική διαδικασία; Ποια άλλα μέτρα νομίζεις ότι θα μπορούσε να πάρει η πολιτεία γενικά για την ομαλή ένταξη των ατόμων αυτών στην κοινωνία;

ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΔΩΣΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ