Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άσκηση

Προσέξτε το ύφος του κειμένου. Πώς θα το χαρακτηρίζατε; Σκεφθείτε την περίσταση την οποία "υπηρετεί".

Ποιον κίνδυνο επισημαίνει ο ομιλητής για τις "αδύνατες" γλώσσες;

Να συζητήσετε την άποψη του ομιλητή: "Για να αποφύγουμε τη γλωσσική μας παραμόρφωση, είναι ανάγκη να αποφύγουμε την πολιτιστική μας παραμόρφωση. Αν θέλουμε να έχουμε δική μας γλώσσα, είναι ανάγκη να έχουμε δικό μας πολιτισμό, ικανόν να ενσωματώνει και να αφομοιώνει τα ξένα γλωσσικά στοιχεία".

Το κείμενο κλείνει με λόγο μεταφορικό. -Πώς αισθάνεστε εσείς το νόημα της μεταφοράς; -Για ποιο λόγο νομίζετε ότι ο ομιλητής επιλέγει αυτόν τον τρόπο για να κλείσει την ομιλία του;

Να "συνομιλήσετε" με το κείμενο που διαβάσατε γράφοντας ένα δικό σας κείμενο για τη γλώσσα που κουβαλά πολιτισμό, τον πολιτισμό του κάθε λαού. Ψάξτε στις εμπειρίες σας, στα όσα λέγονται στο οικογενειακό και στο ευρύτερο περιβάλλον σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και λόγο μεταφορικό, εικόνες κτλ, αν αυτός ο τρόπος σάς βοηθάει να εκφράσετε καλύτερα τις σκέψεις σας.

Ο ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Ο ΛΟΓΟΣ Ι. ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ…………………………………………………..92 1. Επισημαίνω τα στοιχεία της ομιλίας……………………………………………..92 2. Συγκρίνω τον προφορικό με το γραπτό λόγο………………………………………..96 α. Ο προφορικός και ο γραπτός λόγος ως μέσα επικοινωνίας…………………………….96 β. Διαφορές του προφορικού λόγου από το γραπτό …………………………………….97 γ. Απροσχεδίαστος και προσχεδιασμένος λόγος………………………………………..99 δ. Απόδοση του προφορικού λόγου σε γραπτό………………………………………….104 ε. Το φανερό και το λανθάνον νόημα………………………………………………..105 στ. Τελεστικός λόγος…………………………………………………………….106 Θέματα για συζήτηση και έκφραση/έκθεση σχετικά με τον προφορικό και το γραπτό λόγο……..107 ΔΙΑΛΟΓΟΣ……………………………………………………………………….110 1. Η σχέση του λόγου με το σώμα, το χρόνο, το χώρο …………………………………110 2. Προϋποθέσεις για την επιτυχία ενός διαλόγου……………………………………..111 3. Λογοτεχνικός διάλογος…………………………………………………………112 α) Ο διάλογος στα αφηγηματικά λογοτεχνικά κείμενα…………………………………..112 β) Ο θεατρικός διάλογος………………………………………………………….114 γ) Η φυσικότητα στο διάλογο………………………………………………………114 Θέματα για συζήτηση και έκφραση/έκθεση σχετικά με το διάλογο…………………………116 Λεξιλόγιο………………………………………………………………………120 Θέματα για συζήτηση και έκφραση/έκθεση σχετικά με την εφηβεία………………………..122 Θέματα για συζήτηση και έκφραση/έκθεση σχετικά με την αγάπη και τον έρωτα……………..131