Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Πώς παίζεται η καλαθοσφαίριση. Βασικές δεξιότητες.

Μελετήστε τα παρακάτω σκίτσα και διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες. Προσπαθήστε να τα εφαρμόσετε στο μάθημα μόνοι σας ή σε συνεργασία με τους συμμαθητές σας.

Στάση ετοιμότητας

Τι πρέπει να προσέχουμε • Το άνοιγμα των ποδιών να είναι στο πλάτος των ώμων. • Τα πέλματα να είναι παράλληλα. • Το ένα πόδι να είναι πιο μπροστά από το άλλο και το χέρι που αντιστοιχεί στο μπροστινό πόδι πιο ψηλά.

Στάση ετοιμότητας

Τα πόδια στη στάση ετοιμότητας

Τα πόδια στην αμυντική στάση

Το πιάσιμο της μπάλας-πάσα στήθους

Τι πρέπει να προσέχουμε • Στο πιάσιμο της μπάλας τα δάχτυλα να σχηματίζουν το γράμμα W. • Κάνουμε ένα βήμα μπροστά με τα χέρια τεντωμένα, τους αγκώνες μέσα και τις παλάμες προς τα κάτω.

Πιάσιμο της μπάλας

Είδη πάσας. Στα παρακάτω σχήματα βλέπουμε τέσσερις διαφορετικές πάσες.

Πάσα στήθους

Σκαστή πάσα

Πάσα πάνω από το κεφάλι

Μακρινή πάσα με το ένα χέρι

Τι πρέπει να προσέχουμε • Στη σκαστή πάσα, το σημείο που σκάει η μπάλα να είναι τα 2/3 της απόστασης προς τον παίκτη που γίνεται η πάσα. • Στην πάσα πάνω από το κεφάλι, οι αγκώνες να μην ανοίγουν πολύ προς τα έξω και η μπάλα να βρίσκεται πάνω από το κεφάλι και όχι πίσω από αυτό. • Στη μακρινή πάσα, την προβολή του ενός ποδιού, με την ταυτόχρονη μεταφορά της μπάλας στο αντίθετο χέρι πίσω από το κεφάλι.

Η αξία της συνεργασίας Στη καλαθοσφαίριση για να πετύχουμε καλάθι πρέπει να αλλάζουμε πάσες και να συνεργαζόμαστε με πολλούς τρόπους. Όσο υψηλότερο επίπεδο συνεργασίας υπάρχει σε μια ομάδα, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει η ομάδα να χαρεί το παιγνίδι, να διασκεδάσει και να κερδίσει. Μπορείτε να εντοπίσετε μερικούς τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας που να απαιτούν τον ίδιο βαθμό συνεργασίας, για να υπάρχει θετικό αποτέλεσμα;

Ντρίπλα - επιτόπια και προωθητική

Τι πρέπει να προσέχουμε • Κατά την επιτόπια ντρίπλα να χτυπάμε την μπάλα με τις άκρες των δακτύλων, με γρήγορες και χαλαρές κινήσεις του καρπού. • Κατά την προωθητική ντρίπλα η μπάλα στην αναπήδηση να μην ξεπερνάει το ύψος της λεκάνης.

Ντρίπλα επιτόπια

Ντρίπλα προωθητική

"Να αποφεύγεις την ντρίπλα, όταν μπορείς να κάνεις πάσα!" Τι σχέση μπορεί να έχει η παραπάνω οδηγία με την εξέλιξη του παιχνιδιού; Μπορεί να παιχτεί μπάσκετ χωρίς πάσα; Μπορεί να παιχτεί μπάσκετ χωρίς ντρίπλα; Τι εφαρμογές μπορεί να έχουν τα παραπάνω στην καθημερινή πράξη;

Το σουτ Τι πρέπει να προσέχουμε • Τα πόδια να είναι ανοιχτά όσο περίπου το άνοιγμα των ώμων για καλή ισορροπία και άνεση. Το βάρος του σώματος να μοιράζεται και στα δύο πόδια. • Για τη θέση του σώματος και των χεριών, αν ο παίκτης είναι δεξιόχειρας, το δεξί πόδι να είναι πιο μπροστά από το αριστερό, ώστε τα δάχτυλα του αριστερού ποδιού να είναι περίπου στην καμάρα του δεξιού ποδιού. • Τα γόνατα να είναι λίγο λυγισμένα, για να δώσουν ώθηση στο σουτ καθώς τεντώνουν, όταν φεύγει η μπάλα από τα χέρια. • Το κεφάλι να είναι σταθερό και τα μάτια να βλέπουν το σημείο που θα σουτάρει ο παίκτης.

Ο έλεγχος των σκέψεων στον αθλητισμό Σε κάθε στιγμή της αθλητικής προσπάθειας τα άτομα σκέφτονται και αυτές οι σκέψεις καθοδηγούν το σώμα. Οι κατάλληλες σκέψεις με τον εαυτό μας, οδηγούν σε καλύτερη απόδοση. Αν την ώρα που παίζουμε ή αγωνιζόμαστε σκεφτόμαστε και επαναλαμβάνουμε μέσα μας κατάλληλες λέξεις που σχετίζονται με την άσκηση που κάνουμε, τότε αποδίδουμε καλύτερα. Για παράδειγμα: • η επισήμανση "προσέχω την μπάλα" ή "βλέπω το στόχο" μας βοηθάει να κατευθύνουμε κατάλληλα την προσοχή μας, να είμαστε μέσα στο παιγνίδι ή να εκτελούμε με ακρίβεια, • απλές λέξεις όπως "μπροστά" ή "γρήγορα" βοηθάνε την κατάλληλη στιγμή να γείρουμε το σώμα μας μπροστά πριν από ένα χτύπημα ή να κινηθούμε γρήγορα, • λέξεις όπως "μπορώ" ή "δυνατά" μας βοηθάνε να νοιώθουμε αυτοπεποίθηση. Η ελεύθερη βολή Η δεξιότητα της ελεύθερης βολής στο μπάσκετ είναι η ευκολότερη αλλά ταυτόχρονα και η δυσκολότερη άσκηση. Ευκολότερη, γιατί ο μαθητής είναι μόνος του και δεν παρεμβάλλεται αντίπαλος, και δυσκολότερη, γιατί ο μαθητής νιώθει ότι όλα κρέμονται από αυτόν εκείνη τη στιγμή. Ο μαθητής πρέπει να είναι "χαλαρός" και να μην έχει σημάδια νευρικότητας. Αν ο μαθητής επαναλαμβάνει μέσα του τη λέξη "χαλαρά", τότε πραγματικά θα το καταφέρει και στην πράξη. • Αν έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση και φοβάται, τότε μπορεί να λέει "μπορώ" ή "μέσα". • Αν το πρόβλημα είναι στο στόχο, μπορεί να λέει "κέντρο", για να στείλει τη μπάλα στο σωστό σημείο. • Αν το πρόβλημα είναι στην τροχιά της μπάλας και στην ολοκλήρωση της κίνησης των χεριών, τότε λέει "χέρια". Σκεφτείτε πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την τεχνική αυτή σε άλλα μαθήματα του σχολείου και σε ποιες περιπτώσεις;

Το μπάσιμο σουτ (Λέι-απ)

Τι πρέπει να προσέχουμε • Το πιάσιμο της μπάλας στο κατάλληλο πόδι, τα βήματα και το άλμα.

Η βελτίωση έρχεται με αξιολόγηση και σωστούς στόχους Αν θέλεις να βελτιωθείς στην καλαθοσφαίριση, κάνε τα παρακάτω τεστ με τους συμμαθητές σου ή τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής και βάλε προσωπικούς στόχους βελτίωσης για το καθένα.

Άσκηση 2.3. Αξιολόγηση της πάσας. Υλικά: 1 χρονόμετρο, 10 μπάλες και από 1 ατομικό φύλλο επίδοσης. Σκοπός του τεστ είναι να εκτελέσουμε όσες περισσότερες πάσες μπορούμε στον τοίχο σε χρόνο 30 δευτερολέπτων. Στεκόμαστε πίσω από μία γραμμή που βρίσκεται 2,44 μέτρα από έναν τοίχο. Το σκορ του τεστ είναι ο αριθμός από τις πάσες που θα γίνουν στα 30 δευτερόλεπτα. Για να εκμεταλλευτούμε το χρόνο του μαθήματος οι μισοί μαθητές εξετάζονται, ενώ οι άλλοι μισοί μετρούν τις πάσες που εκτελούν οι συμμαθητές τους. Άσκηση 2.4. Αξιολόγηση της ντρίμπλας. Τοποθετούμε πέντε εμπόδια σε απόσταση 3,05 μ. μεταξύ τους, ενώ η γραμμή αφετηρίας είναι δίπλα στο πρώτο εμπόδιο. Το σκορ του τεστ είναι ο αριθμός των εμποδίων που οι μαθητές θα ντριμπλάρουν σε χρόνο 30 δευτερολέπτων. Η διαδρομή που θα ακολουθήσει φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Κάθε πλήρης κύκλος λοιπόν είναι 10 πόντοι. Άσκηση 2.5.Αξιολόγηση του σουτ. Προσπαθούμε να πετύχουμε όσο περισσότερα καλάθια μπορούμε σε 30 δευτερόλεπτα από οποιαδήποτε απόσταση από το καλάθι και οποιαδήποτε θέση του γηπέδου. Η επίδοση είναι ο αριθμός των καλαθιών. Για εκμετάλλευση του χρόνου εκτελούν ταυτόχρονα δύο άτομα και στις δύο μπασκέτες του γηπέδου.

ΓΙΑ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙΣ ΣΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΣΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΣΟΥ. ΒΛΕΠΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΙΝΑΚΑ. Ημερομηνία: Επίδοση Α στο τεστ της πάσας: Ο στόχος μου μετά από 1 μήνα είναι: Ημερομηνία: Επίδοση Β στο τεστ της πάσας: Ο στόχος μου μετά από 1 μήνα είναι: Ημερομηνία: Επίδοση Α στο τεστ της ντρίπλας: Ο στόχος μου μετά από 1 μήνα είναι: Ημερομηνία: Επίδοση Β στο τεστ της ντρίπλας: Ο στόχος μου μετά από 1 μήνα είναι: Ημερομηνία: Επίδοση Α στο τεστ για το σουτ: Ο στόχος μου μετά από 1 μήνα είναι: Ημερομηνία: Επίδοση Β στο τεστ για το σουτ: Ο στόχος μου μετά από 1 μήνα είναι:

ΓΙΑ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΣΟΥ ΟΠΩΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ

Γράψε το στόχο της χρονιάς για τα μαθήματά σου. Όχι τι βαθμούς θα προσπαθήσεις να πάρεις, αλλά πόσες ώρες την εβδομάδα θα διαβάζεις, πόσες ασκήσεις θα λύνεις, κ.λπ. Συμπλήρωσε τα κενά. Ο στόχος μου για τον μήνα … είναι να λύσω 20 ασκήσεις μαθηματικών εκτός αυτών του σχολείου. Ο στόχος μου για τον μήνα … είναι να διαβάζω … ώρες τη βδομάδα. Ο στόχος μου για τον μήνα … είναι να …

Με λίγα λόγια Η καλαθοσφαίριση αποτελεί ευχάριστη απασχόληση για άτομα κάθε ηλικίας και ικανότητας. Τα χαρακτηριστικά που την κάνουν ένα τόσο αγαπητό παιχνίδι είναι ο γρήγορος ρυθμός παιχνιδιού, η επαφή μεταξύ των αντίπαλων παικτών και η ευστροφία που πρέπει να έχουν οι παίκτες. Για τις δεξιότητες που έμαθες θυμήσου: Να τις επαναλαμβάνεις συχνά. Να σκέφτεσαι θετικά και να θέτεις πάντα στόχους.