Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

II Ανάπτυξη των αξόνων σε δραστηριότητες

Παραθέτουμε ενδεικτικά ορισμένες δραστηριότητες, υπό τη μορφή σαφών και συγκεκριμένων ζητουμένων στους τρεις άξονες που θέσαμε.

ΑΞΟΝΑΣ 1 Οι οχυρώσεις ως παράγοντας διαμόρφωσης του αστικού χώρου 1. Να προσδιορίσετε τα τμήματα της περιτείχισης της πόλης που κατεδαφίστηκαν προκειμένου να επεκταθεί ο πολεοδομικός της ιστός. Να τα αποτυπώσετε στον αστικό χάρτη. 2. Ποία η θέση των λιμανιών της Κέρκυρας διαχρονικά και πού οφείλεται η μετατόπιση τους; Να συγκεντρώσετε απεικονίσεις των λιμανιών.

Χάρτης της Κέρκυρας (χαλκογραφία)

3. Να εντοπίσετε και να αποτυπώσετε στον αστικό χάρτη τις θέσεις των χώρων λατρείας, διαχρονικά. 4. Να εντοπίσετε επιγραφές, γλυπτά, ανάγλυφα και εμβλήματα των ξένων κυριαρχιών στον αστικό χώρο. Να συγκροτήσετε συλλογή των σχετικών φωτογραφιών με πληροφοριακά σχόλια. 5. Να εντοπίσετε τις θέσεις των πυλών της πόλης και να συγκεντρώσετε πληροφορίες γι' αυτές. 6. Να σχολιάσετε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κερκυραίων και τις αντιδράσεις σχετικά με την κατεδάφιση της Βασιλικής Πύλης (Porta Reale) (βλ. ΠΗΓΕΣ - ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ 1-3). 7. Να συγκεντρώσετε, μέσα από συνεντεύξεις ηλικιωμένων αυτόπτων, πληροφορίες για τις καταστροφές στον αστικό χώρο στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου πόλεμου (βλ. ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ 4).

ΑΞΟΝΑΣ 2 Ο αστικός χώρος ως περιβάλλον δημιουργίας 1. Να εντοπίσετε τους χώρους, όπου αναπτύχθηκαν οικονομικής φύσεως δραστηριότητες κατά το παρελθόν. Να τους αποτυπώσετε σε χάρτη.

Το Παλαιό Φρούριο και η Σπιανάδα της Κέρκυρας

2. Ποίες οικοδομές της Κέρκυρας είναι δημιουργήματα του αρχιτέκτονα Ι. Χρόνη; Ποία τα χαρακτηριστικά τους; 3. Να αναζητήσετε στη βιβλιογραφία τα πνευματικά ιδρύματα που λειτούργησαν στον αστικό χώρο. Που λειτούργησαν; Ποίες οι δραστηριότητές τους; 4. Ποίοι σημαντικοί λογοτέχνες, μουσουργοί και λόγιοι συνδέονται με την πόλη; Προβάλλεται επαρκώς η μνήμη τους στον αστικό χώρο; 5. Να συγκεντρώσετε ηχητικά ντοκουμέντα του έργου τοπικών μουσουργών, ώστε να παρουσιαστούν σε εκδήλωση του σχολείου. 6. Να συγκεντρώσετε στοιχεία για τη φοίτηση σπουδαστών στις φιλαρμονικές της πόλης κατά την περίοδο 1950-2000. 7. Να εντοπίσετε και να αξιολογήσετε καλλιτεχνικά έργα (γλυπτά, ανάγλυφα κτλ.) που κοσμούν τον αστικό χώρο. Ποίοι οι δημιουργοί τους; Ποίους στόχους υπηρετούσαν όταν δημιουργήθηκαν;

ΑΞΟΝΑΣ 3 Η διαχείριση του αστικού χώρου 1. Που οφείλονται οι επαπειλούμενες καταρρεύσεις οχυρώσεων; Να συγκεντρώσετε έπειτα από συνεντεύξεις τις απόψεις ειδικών για τα αίτια και τις προτεινόμενες λύσεις. 2. Ποία η σημερινή κατάσταση και χρήση των παλαιών κτιρίων παροχής υπηρεσιών υγείας; Να διατυπώσετε προτάσεις αξιοποίησης τους. 3. Να αξιολογήσετε την κατάσταση των δημόσιων χώρων και των κατοικιών του ιστορικού κέντρου. Να διατυπώσετε τις προτάσεις σας. 4. Ποία τα σημαντικότερα σύγχρονα δημόσια κτίρια της πόλης; Να εντοπίσετε το χρόνο ανέγερσης τους και να καταγράψετε, μέσα από συνεντεύξεις με κατοίκους, το βαθμό αποδοχής και εναρμόνισης τους στο αρχιτεκτονικό κλίμα της πόλης. 5. Να αξιολογήσετε την επάρκεια της σήμανσης των ιστορικών μνημείων της πόλης για τον επισκέπτη. 6. Να εντοπίσετε μέσα από συνεντεύξεις τις πηγές τοπικής υπερηφάνειας για τους σημερινούς κατοίκους του αστικού χώρου. Σε ποιο βαθμό συνδέονται με την ιστορία του; 7. Να βρείτε τη Διεθνή Χάρτα για την προστασία των ιστορικών πόλεων και να σχολιάσετε το περιεχόμενο της (βλ. Γενική Συνέλευση της Διεθνούς Επιστημονικής Επιτροπής Ιστορικών Πόλεων, ICOMOS, Κέρκυρα 2002). Είναι προφανές ότι ο αριθμός των δραστηριοτήτων στις οποίες αναλύθηκαν οι άξονες του project προϋποθέτει μεγάλη άνεση χρόνου. Αυτό δε σημαίνει ότι η υλοποίηση του είναι ανέφικτη. Σε τάξεις με πολλά τμήματα οι διδάσκοντες είναι δυνατόν να συνεργαστούν, ώστε κάθε τμήμα να αναλάβει την υλοποίηση των δραστηριοτήτων ενός άξονα. Σε σχολεία όπου αυτό δεν είναι εφικτό, είναι δυνατόν να υλοποιηθούν μόνο μερικές από τις δραστηριότητες αυτές.