Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ο ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ (PORTFOLIO)

Τι είναι ένας «ΑΦΜ»; Μπορεί να έχει τη μορφή ντοσιέ, φακέλου, κουτιού, δισκέτας, video κτλ. Μπορεί να είναι ένας φάκελος παρουσίασης (εργασιών, πιστοποιητικών, φωτογραφιών κτλ.) για ειδικό σκοπό. Στοιχεία που μπορεί να περιλαμβάνει: • πιστοποιητικά, διπλώματα, διακρίσεις, συστατικές επιστολές • ελέγχους προόδου, διαγωνίσματα, τεστ, γραπτές ασκήσεις • εκθέσεις, σκέψεις, ερωτηματολόγια αυτογνωσίας, ασκήσεις στο πλαίσιο εφαρμογής του Σ.Ε.Π στην τάξη (φωτοτυπίες φύλλων εργασίας ή σημειώσεις), αναφορές σχετικές με εκπαιδευτικές δραστηριότητες ή σχολικά προγράμματα • φωτογραφίες, ζωγραφιές, κατασκευές, καταλόγους αγαπημένων δίσκων, βιβλίων • βιογραφικά σημειώματα, βεβαιώσεις εργασιακής εμπειρίας • γενικά οποιοδήποτε στοιχείο μπορεί να αντιπροσωπεύει την προσωπικότητα του μαθητή, τους στόχους, τα όνειρά του, τα επιτεύγματά του, τα εκπαιδευτικά ή/και επαγγελματικά του σχέδια, την εξελικτική του πορεία κτλ.

Η χρήση του μπορεί: • να γίνεται στο πλαίσιο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στα ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. & ΚΕ.ΣΥΠ • να εφαρμόζεται εντός και εκτός σχολείου με ευθύνη του μαθητή. • να συνδέεται με μια σειρά μαθημάτων (π.χ. Σ.Ε.Π. Γ' Γυμνασίου ή Α' Ενιαίου Λυκείου) • να συνδέεται με μία απόφαση ή ένα μεταβατικό στάδιο (π.χ. μετάβαση στο Λύκειο, αναζήτηση εργασίας, υποψηφιότητα για φοίτηση σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα κτλ.)

Στάδια δημιουργίας ενός ΑΦΜ Σχεδιασμός. Γιατί μου χρειάζεται; Πού πρόκειται να τον χρησιμοποιήσω; Συλλογή. Τι στοιχεία θα ξεκινήσω να συλλέγω; Πώς θα οργανώσω τα στοιχεία που θα συλλέξω; Επιλογή. Τι στοιχεία πρόκειται να κρατήσω και γιατί; Πώς θα τον κρατήσω ενημερωμένο; Αναστοχασμός. Ποια είναι η σημασία και η αξία των στοιχείων που κράτησα; Τελειοποίηση. Πώς μπορώ να κάνω τον ατομικό μου φάκελο καλύτερο, ώστε να περηφανεύομαι για αυτόν; Συνδεση. Τι χρειάζεται να παρουσιάσω ή να πω στους άλλους γύρω μου για μένα;

Δημιουργώντας το δικό σου Ατομικό Φάκελο θα είσαι ικανός/ή: • να αναλάβεις μεγαλύτερη υπευθυνότητα για την καριέρα σου • να θέτεις στόχους και να παίρνεις πιο σωστές αποφάσεις • να στοχάζεσαι και να αξιολογείς τις εμπειρίες και τα επιτεύγματά σου • να παρακολουθείς και να αξιολογείς την πορεία της μάθησης και την εξέλιξή σου • να μάθεις να δουλεύεις συστηματικά και να συγκεντρώνεις με συγκεκριμένη διαδικασία τα στοιχεία που σε αφορούν ή θέλεις να παρουσιάσεις • να γνωρίσεις τον εαυτό σου και να καλλιεργήσεις θετική αυτοαντίληψη.

Μια σημαντική λειτουργία της τήρησης Ατομικού Φακέλου Μαθητή είναι ο αναστοχασμός Μέσω της διαδικασίας του «αναστοχασμού» μπορείς να βελτιώσεις τον εαυτό σου, να εξετάσεις τις δυνατότητές σου, την πορεία που έχεις χαράξει, να επανακαθορίσεις τους στόχους σου κτλ. Ερωτήματα «αναστοχασμού»: - Πού βρίσκομαι τώρα; - Τι έκανα καλά; - Τι μπορώ να κάνω καλύτερα την επόμενη φορά; - Τι θα έκανα με διαφορετικό τρόπο την επόμενη φορά; - Τι είδους βοήθεια χρειάζομαι; - Πού μπορώ να πάω; - Πού θα ήθελα να πάω;