Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Β. Μόρια

Ακούω και μιλώ

1. "Έχεις καλήν μοίραν": Η φράση περιέχεται δύο φορές στο κείμενο 3. Εντοπίστε τις δύο φράσεις. Ποια μικρή διαφορά βλέπετε μεταξύ τους; Ποιος είναι ο γραμματικός χρόνος κάθε πρότασης;

2. "Κοιτάζουμε λίγο περισσότερη ώρα στα μάτια αυτούς τους πιτσιρικάδες, που έγιναν απότομα έφηβοι" (κείμενο 4). "Καλόχεις εκείνον τον Καβαλάρη" (κείμενο 3).

Οι παραπάνω φράσεις είναι παραλλαγμένες φράσεις των κειμένων 3 και 4. Εντοπίστε μέσα στα κείμενα τις αυθεντικές και βρείτε τις λεξούλες που έχουν παραλειφθεί. Τι αφαιρέθηκε από το νόημα των φράσεων με την παράλειψή τους; Με ποια λέξη της κάθε φράσης έχει πιο στενή σχέση η λέξη που παραλείφθηκε;

3. "Μοναχά να καλόχεις εκείνον τον Καβαλάρη" (κείμενο 3), "να, εκείνος ο άντρας έχει στείλει το γιο του στο κολέγιο" (κείμενο 2). Συγκρίνετε τις σημασίες που έχει το να στα δύο αυτά αποσπάσματα.

4. "Για τα ζητήματα αυτά τίποτα δεν μπορεί να προβλεφθεί με ακρίβεια" (κείμενο 1). "Για άνοιξε μου πάλιν το χεράκι σου" (κείμενο 3).

Συγκρίνετε τις σημασίες που έχει το για στα δύο αποσπάσματα. Σε ποιο από τα δύο αποσπάσματα το για συνδέεται στενά με ένα ουσιαστικό και δημιουργεί προθετικό σύνολο; Με τι μέρος του λόγου συνδέεται στενά το για στο άλλο απόσπασμα και ποια σημασία του προσθέτει;