Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ακούω και μιλώ

1. α. Για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις βρείτε μία με αντίθετη σημασία: ζωντανή, χοντρά, μικρές, αντιθέσεις, τελικός, ελεύθερη, ικανότητα, δύναμη (κείμενα 1 και 2).

β. Πηγαίνετε τώρα πίσω στα κείμενα 1 και 2 και εντοπίστε τις παραπάνω λέξεις. Τα αντίθετα που βρήκατε προηγουμένως ταιριάζουν με τις σημασίες που έχουν οι λέξεις αυτές μέσα στα κείμενα; Αν όχι, εξηγήστε γιατί και έπειτα σκεφτείτε νέα αντίθετα που να ταιριάζουν στα περιβάλλοντα των κειμένων.

2. αλλογενής # ομογενής, καλός # κακός, ψηλός # κοντός, ειλικρινής # ανειλικρινής, ελεύθερος # δεσμευμένος, φιλικός # εχθρικός. Σε ποια από αυτά τα ζεύγη αντιθέτων μπορείτε να προσθέσετε το επίρρημα πολύ ή λίγο και να φτιάξετε λογικές φράσεις/προτάσεις; Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί κάποιος (ή κάτι) να μην είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο, αλλά κάτι ενδιάμεσο (π.χ. ένας άνθρωπος μπορεί να μην είναι ούτε ψηλός ούτε κοντός αλλά μέτριος, κανονικός).

3. δανείζω # δανείζομαι, γιαγιά # εγγόνι, αγοράζω # πουλώ: Μπορείτε να πείτε τι κοινό έχουν αυτά τα τρία ζεύγη αντιθέτων; #(Συμβουλή: σκεφτείτε τις σχέσεις που περιγράφουν, το ρόλο των ανθρώπων που εμπλέκονται σ' αυτές.)