Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

16. Η παραβολή της τελικής κρίσης: Πώς αξιολογούνται οι άνθρωποι στη Βασιλεία του Θεού

Συχνά αναρωτιούνται οι άνθρωποι: Τι δίνει στη ζωή ποιότητα και αξία; Τι την κάνει προβληματική και την υποβαθμίζει; Τα λόγια ή οι πράξεις; Μόνο οι πράξεις ή και οι παραλείψεις; Υπάρχει κάποιο δοκιμασμένο κριτήριο ή μέτρο, για να μετράμε την παντοτινή ποιότητα και αξία της ζωής; Αυτό το βρίσκουμε στην παρακάτω παραβολή του Χριστού.

Μτ 25, 31: "Όταν θα έρθει ο φιλάνθρωπος Κριτής με όλη του τη μεγαλοπρέπεια, και θα τον συνοδεύουν όλοι οι άγιοι άγγελοι, θα καθίσει στον… θρόνο του. Τότε θα συγκεντρωθούν μπροστά του όλα τα έθνη, και θα τους ξεχωρίσει όπως ξεχωρίζει ο βοσκός τα πρόβατα από τα κατσίκια. Τα πρόβατα θα τα τοποθετήσει στα δεξιά του και τα κατσίκια στα αριστερά του. Θα πει τότε… σε αυτούς που βρίσκονται δεξιά του: Ελάτε, οι ευλογημένοι από τον Πατέρα μου, κληρονομήστε τη Βασιλεία που σας έχει ετοιμαστεί απ' την αρχή του κόσμου. Γιατί πείνασα και μου δώσατε να φάω, δίψασα και μου δώσατε να πιω, ήμουν ξένος και με περιμαζέψατε, γυμνός και με ντύσατε, άρρωστος και μ' επισκεφτήκατε, φυλακισμένος κι ήρθατε να με δείτε'. Τότε θα του απαντήσουν οι άνθρωποι του Θεού: 'Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς και σε θρέψαμε ή να διψάς και σου δώσαμε να πιεις; Πότε σε είδαμε ξένον και σε περιμαζέψαμε ή γυμνόν και σε ντύσαμε; Πότε σε είδαμε άρρωστον ή φυλακισμένον κι ήρθαμε να σε δούμε;' Και… θα τους απαντήσει: 'Σας βεβαιώνω πως αφού τα κάνατε αυτά για έναν από αυτούς τους ασήμαντους αδερφούς μου, τα κάνατε για μένα'. Ύστερα θα πει και σε αυτούς που βρίσκονται αριστερά του: 'Φύγετε από μπροστά μου. …πηγαίνετε στην αιώνια φωτιά που έχει ετοιμαστεί για τον διάβολο και τους δικούς του. Γιατί πείνασα και δεν μου δώσατε να φάω, δίψασα και δεν μου δώσατε να πιω' ήμουν ξένος και δεν με περιμαζέψατε, γυμνός και δεν με ντύσατε, άρρωστος και φυλακισμένος και δεν ήρθατε να με δείτε'. Τότε θα του απαντήσουν και αυτοί: 'Κύριε, πότε σε είδαμε πεινασμένον ή διψασμένον ή ξένον ή γυμνόν ή άρρωστον ή φυλακισμένον και δεν σε υπηρετήσαμε;' Και θα τους απαντήσει: Σας βεβαιώνω πως αφού δεν τα κάνατε αυτά για έναν από αυτούς τους ασήμαντους αδερφούς μου, δεν τα κάνατε ούτε για μένα. Κι αυτοί θα πάνε στην αιώνια τιμωρία, ενώ οι δίκαιοι στην αιώνια ζωή".

Ερμηνευτικά 1. Πρόκειται για παραβολική διήγηση, με παραδείγματα και παραστατικές εικόνες από την ποιμενική, δικαστική και πολιτική ζωή. 2. Αγγέλους συναντήσαμε και στα μαθήματα για τον Ευαγγελισμό και για τη Γέννηση. Η χριστιανική διδασκαλία δέχεται ότι πρόκειται για υπάρξεις πνευματικές. Ο Θεός τους δημιούργησε πριν από τους ανθρώπους. Η δύναμη και η γνώση τους είναι ανώτερες των ανθρώπων. Ελεύθερα επέλεξαν να μείνουν αιώνια κοντά στον Θεό. Είναι προστάτες και βοηθοί των ανθρώπων. 3. Δεξιά, κατά τις αρχαίες αντιλήψεις, ήταν η τιμητική θέση στο πλάι των αξιωματούχων, ενώ αριστερά η δεύτερη και λιγότερο τιμητική ή εντελώς υποτιμητική θέση. Αυτή η διάκριση ίσχυε και για τα δεξιά και για τα αριστερά μέλη του σώματος. 4. Οι ξένοι και οι περαστικοί στον τότε ισραηλιτικό κόσμο συχνά ήταν ανυπεράσπιστοι και αντιμετωπίζονταν εχθρικά και με καχυποψία. 5. Οι λέξεις φωτιά και τιμωρία δεν έχουν σημασία κυριολεκτική. Σημαίνουν τον πόνο και τη δυστυχία που θα αισθάνονται όσοι και όσες από δικό τους φταίξιμο θα έχουν χάσει τη θέση τους κοντά στον Θεό της αγάπης μαζί με τους ανθρώπους της αγάπης. 6. Με αρχηγό τον διάβολο (ή σατανά) οι δαίμονες θεωρούνται ως άγγελοι που κάποια στιγμή - πριν από την πτώση των ανθρώπων - διάλεξαν ελεύθερα να μην είναι μαζί με τον Θεό. Η Αγία Γραφή αναφέρει γι' αυτούς ότι με πανούργους τρόπους προσπαθούν να καταστρέψουν τις αγαθές σχέσεις των ανθρώπων με τον Θεό.

Οι ψυχές στο χέρι του Θεού. Τοιχογραφία από τη μονή Ρεσάβ της Σερβίας, 15ος αι.