Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

12. Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΔΟΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ

Σκοπός αυτής της διδακτικής ενότητας είναι: • Να γνωρίσετε σε ποια σχέση βρίσκεται η Ορθοδοξία με τις άλλες χριστιανικές Εκκλησίες ή Ομολογίες της Λύσης, της Ανατολής και τις άλλες θρησκείες. • Να κατανοήσετε την αναγκαιότητα του ορθού διαλόγου ανάμεσα στις Εκκλησίες και τις θρησκείες για μια ειρηνική συμβίωση των λαών της γης.

«Ένα καλοκαιριάτικο απόγευμα του 1054, την ώρα που επρόκειτο να αρχίσει η ακολουθία στον ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, ο καρδινάλιος Ουμβέρτος και δύο άλλοι λεγάτοι του Πάπα εισήλθαν στον ναό και κατευθύνθηκαν στο Ιερό. Δεν είχαν έρθει για να προσευχηθούν. Τοποθέτησαν μια Βούλα Αφορισμού πάνω στην αγ. Τράπεζα και έφυγαν αμέσως. Καθώς περνούσε από τη δυτική πύλη, ο καρδινάλιος τίναξε τη σκόνη από τα πόδια του, λέγοντας: «Ο Θεός ας δει και ας κρίνει». Ένας διάκονος, με μεγάλη στενοχώρια, έτρεξε από πίσω του παρακαλώντας τον να πάρει πίσω το έγγραφο. Ο Ουμβέρτος αρνήθηκε. Το έγγραφο πετάχτηκε στο δρόμο. Αυτό είναι το συμβάν που έχει γίνει συμβατικά δεκτό ως η αρχή του μεγάλου σχίσματος μεταξύ της ορθόδοξης Ανατολής και της λατινικής Δύσης. Το σχίσμα όμως, σύμφωνα με τη γενική άποψη των ιστορικών, δεν είναι στην πραγματικότητα ένα γεγονός του οποίου μπορούμε με ακρίβεια να χρονολογήσουμε την αρχή. Είναι κάτι που αναπτύχθηκε σταδιακά, ως αποτέλεσμα μιας μακράς και περίπλοκης διαδικασίας, που άρχισε πολύ πριν τον ενδέκατο αιώνα και ολοκληρώθηκε αρκετά αργότερα. Σ' αυτή τη μακρά και περίπλοκη διαδικασία πολλές ήσαν οι επιρροές που έπαιξαν ρόλο. Το σχίσμα επηρεάστηκε από πολιτιστικούς, πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες. Η βασική του όμως αιτία δεν ήταν κοσμική αλλά θεολογική. Σε τελευταία ανάλυση η Δύση και η Ανατολή διαφωνούσαν σε δογματικά ζητήματα - και πιο συγκεκριμένα σε δύο: στις παπικές αξιώσεις και το Filioque". Κάλλιστου Ware, Η Ορθόδοξη Εκκλησία, Εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 1996, σσ. 77-78