Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Εργασία στην τάξη

1. Να επισημάνετε τις διαφορές στη δημιουργία του ανθρώπου από όλα τα άλλα δημιουργήματα και να συζητήσετε τη σημασία τους. Τι επιδιώκει να δείξει ο συγγραφέας της Γένεσης; 2. Αφού διαβάσετε το παρακάτω απόσπασμα του Ιωάννη του Χρυσοστόμου (4ος αι. μ.Χ.) ανακαλύψτε σε συνεργασία με το διπλανό σας τη θεολογική σημασία των ανθρωπομορφικών εικόνων της διήγησης και στη συνέχεια συμπληρώστε κατάλληλα το πλαίσιο.

Αν δεχτούμε ότι ο Θεός έχει στόμα, επειδή η Γραφή λέει ότι «φύσηξε» στο πρόσωπο του ανθρώπου, είμαστε υποχρεωμένοι να πούμε ότι έχει και χέρια, επειδή λέει ότι «έπλασε τον άνθρωπο»… Αλλά θα συλλάβουμε το νόημα της θείας Γραφής … μόνο αν πάψουμε να προσέχουμε τις ανθρωπομορφικές εκφράσεις και καταλάβουμε ότι αιτία των εκφράσεων αυτών είναι η δική μας αδυναμία. Γιατί αλλιώς δεν είναι δυνατό να καταλάβει ο άνθρωπος όσα λέγονται… PG 53, 107

Ανθρωπομορφικές εκφράσεις - Θεολογική σημασία τους Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο με χώμα και νερό - Ο Θεός φύσηξε στο πρόσωπο του ανθρώπου - Ο Θεός έβαλε τον άνθρωπο μέσα στον κήπο -

3. Προσέξτε την περιγραφή της δημιουργίας της γυναίκας; Για τι είδους σχέση προορίζει ο Θεός τον άντρα και τη γυναίκα; Την αναγνωρίζουμε στις σύγχρονες σχέσεις αντρών - γυναικών; 4. Υπογραμμίστε στο κείμενο (παρ. α΄) τα σημεία που δείχνουν τη θέση και το ρόλο του ανθρώπου μέσα στον κόσμο. Συζητήστε για τις ευθύνες που του δημιουργούν. 5. Σε συνεργασία με το διπλανό σας συνθέστε μια φράση, ένα στίχο ή ό,τι άλλο που να εκφράζει εύστοχα τη στενή σχέση του ανθρώπου με τη φύση. 6. Αναγνωρίστε τις παρακάτω θεολογικές αλήθειες στο κείμενο της δημιουργίας (παρ. α΄):

• Ο Θεός δημιουργεί τον άνθρωπο ως «εικόνα» και «ομοίωσή» του, του δίνει δηλαδή ένα σπουδαίο προορισμό. • Ο άνθρωπος αναλαμβάνει την ευθύνη του κόσμου ως συνεργάτης του Θεού. • Οι άνθρωποι, άντρας και γυναίκα, πλάθονται ισότιμοι, για να ζήσουν ως σύντροφοι και συνεργάτες. • Φυσική ζωή για τους ανθρώπους σημαίνει αρμονικές σχέσεις με το Θεό, το συνάνθρωπο και τον κόσμο ολόκληρο.

7. Αν και είμαστε τόσο διαφορετικοί μεταξύ μας, ποια είναι τα κοινά μας χαρακτηριστικά που μας κάνουν ανθρώπους; 8. Σε κάθε θρανίο: α) μιλήστε ο καθένας για τα χαρίσματα του άλλου και το πού φαντάζεστε ότι θα μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει και β) τι σας δυσκολεύει και τι σας διευκολύνει να τα αναγνωρίσετε και να τα αναπτύξετε; 9. Μπροστά στη φράση: «Ζώντας δημιουργικά μοιάζουμε στο Θεό». Σκεφτείτε παραδείγματα ανθρώπων που ζουν δημιουργικά χρησιμοποιώντας τα χαρίσματά τους όχι μόνο για τον εαυτό τους. 10. Εργασία σε ομάδες: Παρουσιάστε μια σκηνή ή εικόνα με θέμα «Είναι ωραίο να είσαι ζωντανός! ». 11. Γυρίστε στις θεολογικές αλήθειες που επισημάναμε στις διηγήσεις της δημιουργίας του κόσμου και του ανθρώπου. Τι σκέψεις και συναισθήματα μπορούν να προκαλούν στο σύγχρονο άνθρωπο;

Και να αγαπάτε τους αγνώστους και τους αδιάφορους ως αδελφούς. Και να αφήνετε το τρεμάμενο είναι σας να αγαπά την κτίση και τα ζώα, τα χώματα, τα δέντρα, τα ποτάμια, τα βουνά … και όλη τη δημιουργία, που περιμένει την ευλογία της αγάπης σας. Αρχ. Βασίλειος, ηγούμενος της Ι. Μονής Ιβήρων

Τόν πηλόν ο κεραμεύς ζωοπλαστήσας ενέθηκάς μοι σάρκα καί οστά καί πνοή καί ζωήν. Από το Μεγάλο Κανόνα