Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Προτάσεις για εργασία και δραστηριότητες

Προσπαθώ να καταλάβω περισσότερο

1. Στις μέρες μας πολλοί αγνοούν το σύνολο του Μωσαϊκού Νόμου. Γνωρίζουν όμως τη διάταξη «οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος» και τη χρησιμοποιούν ως επιχείρημα για να αποδείξουν τη σκληρότητα αυτού του Νόμου. Ας σκεφτούμε: Μιλάμε για 3000 χρόνια πριν, όταν η βία και η σκληρότητα ήταν φυσική κατάσταση. Ας προσέξουμε τη διάταξη: Δεν προτρέπει τον άνθρωπο να εκδικηθεί, αλλά να περιορίσει την εκδικητικότητά του βάζοντας ένα φραγμό. Το νόημα της διάταξης είναι: Αν κάποιος σου έκανε κακό και συ νομίζεις ότι πρέπει να του το ανταποδώσεις, η τιμωρία του να μην είναι μεγαλύτερη από το κακό που έκανε. Να περιοριστείς, δηλαδή, στο ίδιο κακό και όχι να κάνεις μεγαλύτερο. Ύστερα απ' αυτές τις διευκρινίσεις και τα όσα μάθατε στο μάθημα τι θα είχατε να πείτε σ' ένα σύγχρονο άνθρωπο που θεωρεί το Μωσαϊκό Νόμο ως ένα σκληρό νόμο; 2. Στο Δευτερονόμιο διαβάζουμε: «Πρέπει να καταλάβετε καλά ότι, όπως εκπαιδεύει ένας το παιδί του, έτσι σας εκπαίδευσε ο Κύριος ο Θεός σας» (Δευτ 8, 5). Τι σας κάνει να σκεφτείτε για το ρόλο του Νόμου στη ζωή του λαού; 3. Υπογραμμίστε δύο διατάξεις που σας φαίνονται σπουδαίες - για την εποχή τους ή και για τη δική μας - και εξηγήστε με επιχειρήματα την επιλογή σας.

Ελέγχω τι έμαθα 1. Πώς ήταν οργανωμένοι οι Ισραηλίτες κατά την περίοδο των Κριτών; 2. Τι ήταν αυτό που τους συνέδεε; 3. Πώς ονομαζόταν ο Νόμος τους και γιατί; 4. Τι είδους σχέσεις ρύθμιζε ο νόμος; 5. Τι προβλεπόταν για τους φτωχούς και τους ξένους; 6. Τι προβλεπόταν για το ρόλο των δικαστών; 7. Τι ήταν η δεκάτη; 8. Τι ήταν και τι ρόλο έπαιζε το σαββατικό έτος; 9. Τι ήταν και τι ρόλο έπαιζε το ιωβηλαίο έτος; 10. Ποιες ειδωλολατρικές συνήθειες απαγορεύονταν αυστηρά;

Η εγκατάσταση των φυλών στη Χαναάν