Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ανακεφαλαίωση

- Μάθαμε να απορρίπτουμε λύσεις που δεν πληρούν τα βασικά χαρακτηριστικά αξιολόγησης προγράμματος. - Είδαμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της ζωής ενός προγράμματος διανύεται στην φάση συντήρησης του. - Μάθαμε να εκτιμούμε την φιλικότητα ενός προγράμματος σαν χρήστες, αλλά και να διαπιστώνουμε τις δυσκολίες που έχουν τα φιλικά προγράμματα από πλευράς προγραμματισμού. - Μάθαμε ότι πριν προχωρήσουμε στη λύση ενός προβλήματος πρέπει να γνωρίσουμε τον χώρο που ανήκει το πρόβλημα. - Μάθαμε ποια είναι τα βήματα ανάπτυξης λογισμικού και σε ποια θέματα κατανέμεται ο χρόνος στον κύκλο ζωής ενός προγράμματος. - Είδαμε πως μπορούμε να αυξήσουμε την ταχύτητα ενός αλγόριθμου, αξιοποιώντας πληροφορίες και τεχνικές. Για παράδειγμα με τη χρήση ψηφίων ελέγχου κωδικού δημιουργούμε ταχύτερα προγράμματα. - Μάθαμε τι είναι το διάγραμμα VTOC και πως αυτό συμπληρώνει την τεκμηρίωση της λύσης ενός προβλήματος.

Λέξεις Κλειδιά Κύκλος ζωής προγράμματος, Συντήρηση προγράμματος, HIPO, VTOC, Οπτικός Πίνακας Περιεχομένων, Δεδομένα ελέγχου.

Ερωτήσεις 1. Ποιες είναι οι φάσεις του κύκλου ζωής προγράμματος; 2. Σε ποια φάση της ανάπτυξης ενός προγράμματος αρχίζει η τεκμηρίωση και πότε τελειώνει; 3. Ποιος είναι ο κανόνας 3 Ε; 4. Ποια η σημασία του αριθμού που συνήθως ακολουθεί το όνομα ενός πακέτου λογισμικού; 5. Ποια η σημασία των αριθμών που συνοδεύουν το όνομα μιας ενότητας σε έναν οπτικό πίνακα περιεχομένων (VTOC). 6. Ποιο κριτήριο αξιολόγησης προγράμματος θεωρείτε ότι είναι σπουδαιότερο; 7. Ποιοι λόγοι επιβάλλουν την τεκμηρίωση του προγράμματος. 8. Τι εξυπηρετεί η τεκμηρίωση ενός προγράμματος; 9. Ποια στοιχεία περιέχει ο φάκελος προγράμματος; 10. Πιστεύετε ότι η συντήρηση του προγράμματος είναι σημαντική εργασία; 11. Είναι δυνατόν ένα πρόγραμμα να περιέχει λογικό λάθος και να λειτουργεί;

Βιβλιογραφία 1. Εγκυκλοπαίδεια Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα 1986. 2. Β. Λαοπόδης, Ανάλυση και Σχεδίαση Συστημάτων, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα 1992. Διευθύνσεις Διαδικτύου - http://diamond.idbsu.edu/~philmac/cs125/980331.htm Ιστοσελίδα με ενδιαφέρον υλικό σχετικά με τον κύκλο ζωής λογισμικού. - http://129.219.88.111/softeval.html Στην ιστοσελίδα αυτή μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σχετικές με τα κριτήρια αξιολόγησης λογισμικού. - http://www.acm.org/pubs/toc/Abstracts/cacm/62963.html Τα κριτήρια αξιολόγησης μέσα από την ιστοσελίδα της παλαιότερου και μεγαλύτερου, σε παγκόσμιο επίπεδο, επιστημονικού και εκπαιδευτικού οργανισμού υπολογιστών, του ACM (Association of Computing Machinery).

Ευρετήριο αλγορίθμων Πολλαπλασιασμός αλά ρωσικά…………………………..48 Μικρότερο στοιχείο πίνακα………………………………..57 Άθροισμα κατά γραμμή και στήλη δισδιάστατου πίνακα……………………….58 Σειριακή αναζήτηση………………………………………….54 Ταξινόμηση φυσαλίδας…………………………………….58 Παραγοντικό (επαναληπτικός)……………………69, 223 Παραγοντικό (αναδρομικός)………………………..70, 223 Μέγιστος Κοινός Διαιρέτης …………………………………70 Αλγόριθμος Ευκλείδη (επαναληπτικός)………………..71 Αλγόριθμος Ευκλείδη (αναδρομικός)…………………….71 Αριθμοί Fibonacci………………………………………………72 Δυαδική αναζήτηση …………………………………………..86 Δύναμη αριθμού …………………………………………..89, 90 Υπολογισμός νομισμάτων …………………………………..91 Μέσος όρος αριθμών ………………………………..175, 177 Προπαίδεια …………………………………………………….180 Μέση τιμή, τυπική απόκλιση και διάμεσος ………….188 Συχνότητα εμφάνισης ……………………………………..295 Ταξινόμηση τριών αριθμών ………………………………298 Ελεγχος ημερομηνίας ……………………………………….303 Γλωσσάριο αλγοριθμικές γλώσσες / algorithmic languages Κατηγορία γλωσσών προγραμματισμού κατάλληλων για την περιγραφή προβλημάτων που μπορούν να λυθούν αλγοριθμικά. αλγόριθμος / algorithm Πεπερασμένο σύνολο σαφώς καθορισμένων κανόνων που βοηθούν στην επίλυση ενός προβλήματος μέσω ενός πεπερασμένου αριθμού βημάτων. αλφαριθμητικό / alphanumeric Σύνολο χαρακτήρων που μπορεί να εμπεριέχει γράμματα, ψηφία και ειδικά σύμβολα όπως π.χ. σημεία στίξης. αναδρομή / recursion Κατάσταση κατά την οποία μια διαδικασία ή συνάρτηση καλεί τον εαυτό της. αναδρομική συνάρτηση / recursive function Μια συνάρτηση της οποίας οι τιμές είναι φυσικοί αριθμοί που παράγονται από φυσικούς αριθμούς με τύπους αντικατάστασης, στους οποίους η ίδια η συνάρτηση είναι ένας τελεστέος. ανάλυση / analysis Η μεθοδική μελέτη ενός προβλήματος και η διαδικασία της διάσπασής του σε μικρότερες μονάδες για περαιτέρω έρευνα σε λεπτομέρεια. αντικείμενο / object Στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό μια νοητική αφαίρεση που αποτελείται από δεδομένα και σχετικές λειτουργίες με αυτά. αντικείμενο πρόγραμμα /object program Πρόγραμμα υπολογιστή σε μια τελική γλώσσα που έχει μεταφραστεί από πηγαίο πρόγραμμα. αντικειμενοστραφής προγραμματισμός /object oriented language Μέθοδος για δόμηση προγράμματος σε ιεραρχικά οργανωμένες τάξεις, που περιγράφουν τα δεδομένα και τις λειτουργίες αντικειμένων που μπορούν να αλληλοεπιδρούν με άλλα αντικείμενα. αφαίρεση δεδομένων / data abstraction Η αντιμετώπιση των δεδομένων με βάση τις αφηρημένες ιδιότητές τους και όχι σε σύνδεση με κάποιο φορέα τους. Βρόχος / loop Σύνολο εντολών που μπορεί να εκτελεστεί επανειλημμένα, όσο ισχύει μια ορισμένη συνθήκη. γεγονός / event Ενέργεια του χρήστη μιας εφαρμογής που αναγκάζει την εφαρμογή ή το λειτουργικό σύστημα να ανταποκριθεί. Τα γεγονότα συχνά σχετίζονται με κινήσεις του ποντικιού ή πληκτρολογήσεις. γλώσσα μηχανής / machine language Γλώσσα χαμηλού επιπέδου που οι εντολές της αποτελούνται μόνο από τα δυαδικά ψηφία. γλώσσα προγραμματισμού / programming language Τεχνητή γλώσσα σχεδιασμένη για να δημιουργεί ή να εκφράζει προγράμματα. Γράφος / graph Ένα σύνολο σημείων, κορυφών ή τόξων και ένα σύνολο ακμών, τόξων ή γραμμών που ενώνουν μερικά ή όλα από τα σημεία. γράφω / write Κάνω μια μόνιμη ή παροδική καταχώριση δεδομένων σε μια μνήμη ή σε ένα μέσο αποθήκευσης δεδομένων. δεδομένα / data Παράσταση γεγονότων, εννοιών ή εντολών σε τυποποιημένη μορφή που είναι κατάλληλη για επικοινωνία, ερμηνεία ή επεξεργασία από άνθρωπο ή αυτόματα μέσα. δείκτης / index Στον προγραμματισμό, ένας ακέραιος που αναγνωρίζει τη θέση ενός στοιχείου δεδομένων σε μια ακολουθία στοιχείων δεδομένων. δείκτης / pointer Στοιχείο δεδομένου που περιέ χει τη διεύθυνση ενός άλλου στοιχείου δεδομένου. δένδρο / tree Δομή δεδομένων που αποτελείται από κόμβους οι οποίο συνδέονται με ακμές. Σε κάθε κόμβο καταλήγει μια μόνο ακμή, αλλά μπορούν να ξεκινούν καμία, μία ή περισσότερες. Σε ένα μόνο κόμβο που αποκαλείται ρίζα, δεν καταλήγει καμία ακμή. διαβάζω / read Παίρνω δεδομένα από μια μνήμη, ένα μέσο αποθήκευσης ή από άλλη πηγή. διαδικασιακή γλώσσα / procedural language Γλώσσα προσανατολισμένη στο πρόβλημα που διευκολύνει την έκφραση μιας διαδικασίας με τη μορφή ρητά εκφρασμένου αλγόριθμου. διαλογικός / interactive Τρόπος λειτουργίας ενός προγράμματος κατά τον οποίο ένας χρήστης εισάγει δεδομένα ή εντολές ως απόκριση σε αντίστοιχες αιτήσεις (προτροπές) από το σύστημα. διεπαφή / interface Κοινό σύνορο μεταξύ δύο λειτουργικών μονάδων, που ορίζεται από λειτουργικά χαρακτηριστικά, κοινά φυσικά χαρακτηριστικά διασύνδεσης, χαρακτηριστικά σημάτων και άλλα κατάλληλα χαρακτηριστικά. διερμηνευτής / interpreter Πρόγραμμα που μεταφράζει και εκτελεί κάθε εντολή μια γλώσσας προγραμματισμού υψηλού επιπέδου πριν τη μετάφραση και εκτέλεση της επόμενης. δοκιμή και εκσφαλμάτωση προγράμματος / program testing and debugging Διαδικασίες εντοπισμού και διόρθωσης σφαλμάτων. δοκιμή προγράμματος / program testing Ένα βήμα της ανάπτυξης προγράμματος όπου ένα πλήρες πρόγραμμα δοκιμάζεται για σφάλματα. Μια δοκιμή προγράμματος εμπεριέχει την εκσφαλμάτωση του προγράμματος. δομημένος προγραμματισμός / structure programming Μέθοδος για την κατασκευή προγραμμάτων που χρησιμοποιεί μόνο ιεραρχικά εμπερικλειόμενα κατασκευάσματα, καθένα από τα οποία έχει ένα απλό σημείο εισόδου και ένα εξόδου. Τρεις τύποι ελέγχου χρησιμοποιούνται στο δομημένο προγραμματισμό: ακολουθιακός, υπό συνθήκη και επαναληπτικός. εκσφαλμάτωση / debugging Έλεγχος της λογικής ενός προγράμματος για τον εντοπισμό και απομάκρυνση σφαλμάτων. εκσφαλματωτής / debugger Βοηθητικό πρόγραμμα, που συνήθως παρέχεται με τις σύγχρονες γλώσσες προγραμματισμού, το οποίο καθιστά αποδοτική την έρευνα για τον εντοπισμό σφαλμάτων σε ένα πρόγραμμα. εκχώρηση / assignement Μηχανισμός τιμοδότησης μιας μεταβλητής. έλεγχος λογισμικού / software testing Φάση της ανάπτυξης λογισμικού κατά την οποία το προϊόν ελέγχεται ως προς την αναμενόμενη λειτουργία του. εντολή / instruction Σε μια γλώσσα προγραμματισμού μια έκφραση που έχει νόημα και η οποία καθορίζει μια πράξη και προσδιορίζει τους τελεστέους της, αν υπάρχουν. επαλήθευση προγράμματος / program verification Διαδικασία που αποδεικνύει ότι ένα πρόγραμμα συμπεριφέρεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του. επανάληψη / iteration Η διαδικασία επαναληπτικής εκτέλεσης ενός συνόλου εντολών μέχρι την ικανοποίηση κάποιας συνθήκης. επεξεργασία δεδομένων / data processing Η συστηματική εκτέλεση πράξεων σε δεδομένα. Παραδείγματα: χειρισμός, συγχώνευση, ταξινόμηση, μεταγλώττιση κ.α. εργαλεία λογισμικού / software tools Ειδικά προγράμματα που διευκολύνουν την συγκεκριμένες εργασίες της ανάπτυξης λογισμικού. εφαρμογή / application Προγράμματα που γράφονται για την κάλυψη μια συγκεκριμένης ανάγκης. κύκλος ζωής λογισμικού / software life cycle Ο κύκλος σχεδίασης, ανάπτυξης, εγκατάστασης και συντήρησης λογισμικού. κώδικας / code Ένα ή περισσότερα προγράμματα ή τμήμα προγράμματος λίστα (συνεζευγμένη) / linked list Μια λίστα στην οποία η μετάβαση από έναν κόμβο στον άλλο γίνεται με τη χρήση ενός δείκτη (pointer) που αποτελεί μέρος του κόμβου. λογισμικό / software Πνευματική δημιουργία που περιλαμβάνει τα προγράμματα, τις διαδικασίες, τους κανόνες και οποιαδήποτε σχετική τεκμηρίωση που αναφέρεται στη λειτουργία ενός συστήματος επεξεργασίας δεδομένων. μεταβλητή / variable Ένα όνομα που χρησιμοποιείται για να παραστήσει ένα στοιχείο δεδομένου, του οποίου η τιμή μπορεί ν’ αλλάζει κατά τη διάρκεια λειτουργίας του προγράμματος. μεταβλητή ελέγχου / control variable Μεταβλητή της οποίας η τιμή ελέγχει τον αριθμό εκτελέσεων ενός βρόχου. μεταγλωττιστής / compiler Πρόγραμμα υπολογιστή που χρησιμοποιείται για τη μετάφραση σε γλώσσα χαμηλού επιπέδου ενός προγράμματος εκφρασμένου σε γλώσσα προσανατολισμένη στο πρόβλημα. οδηγούμενο από γεγονότα / event driven Η ιδιότητα ενός λειτουργικού συστήματος ή περιβάλλοντος κατά την οποία όταν συμβεί ένα γεγονός εκτελείται κατάλληλο τμήμα κώδικα για την εξυπηρέτησή του. ορθότητα / accuracy 1) Η ιδιότητα αυτού που είναι απαλλαγμένο από σφάλμα. 2) Ποιοτική αξιολόγηση της απαλλαγής από σφάλμα. Υψηλή ορθότητα αντιστοιχεί σε μικρό σφάλμα. ουρά / queue Δομή δεδομένων με δύο άκρα στην οποία το πρώτο στοιχείο που εισάγεται είναι και το πρώτο που μπορεί να εξαχθεί. παγίδευση σφάλματος / error trapping Μια διαδικασία με την οποία τα σφάλματα που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια εκτέλεσης μιας εφαρμογής, οδηγούνται σε ειδικό τμήμα του κώδικα της εφαρμογής που καλείται χειριστής σφάλματος. Ο τελευταίος εκτελεί κάποια προκαθορισμένη λειτουργία, όπως για παράδειγμα να αγνοήσει το σφάλμα. πακέτο λογισμικού / software package Πλήρες και τεκμηριωμένο σύνολο προγραμμάτων που παρέχεται σε έναν αριθμό χρηστών για μια εφαρμογή. πειρατεία λογισμικού / software piracy Παράνομη αναπαραγωγή προϊόντων λογισμικού. περιβάλλον ανάπτυξης λογισμικού / software development environment Σύνολο μεταφραστικών προγραμμάτων και άλλων εργαλείων ανάπτυξης λογισμικού που χρησιμοποιούνται στη δημιουργία προγραμμάτων εφαρμογών. πίνακας / table Παράθεση δεδομένων καθένα από τα οποία μπορεί να προσδιοριστεί μονοσήμαντα μέσω μιας ή περισσότερων μεταβλητών. πληροφορία (ες) / information Γνώση που αφορά πράγματα όπως πράξεις, έννοιες, αντικείμενα, γεγονότα, ιδέες ή διεργασίες που μέσα σε συγκεκριμένο κείμενο έχουν μια ιδιαίτερη σημασία. πρόγραμμα (υπολογιστή) / program Ακολουθία εντολών κατάλληλων για επεξεργασία. Η επεξεργασία περιλαμβάνει τη χρήση μεταφραστικού προγράμματος για να προετοιμάσει το πρόγραμμα για εκτέλεση, καθώς και την ίδια την εκτέλεση του προγράμματος. Προγραμματισμός / programming Η διαδικασία δημιουργίας προγραμμάτων υπολογιστή. προγραμματιστής / programmer Πρόσωπο υπεύθυνο για το σχεδιασμό, εγγραφή, έλεγχο, διόρθωση, συντήρηση και τεκμηρίωση ενός προγράμματος. προδιαγραφή προγράμματος / program specification Τεκμήριο που περιγράφει τη δομή και λειτουργίες ενός προγράμματος με επαρκή λεπτομέρεια, ώστε να επιτρέπει τον προγραμματισμό και να διευκολύνει τη συντήρηση. προσάρτηση / append Προσθήκη στοιχείων στο τέλος μιας δομής δεδομένων. προσέγγιση από κάτω προς τα πάνω / bottom-up approach Προσέγγιση στο σχεδιασμό συστημάτων η οποία αρχίζει με την αναγνώριση των βασικών συναλλαγών και αναγκών σε επεξεργασία πληροφοριών και στη συνέχεια την ολοκλήρωσή τους σε όλα και υψηλότερο επίπεδο. προσπέλαση / access Πρόσβαση σε δεδομένα με σκοπό την ανάγνωση ή μετακίνηση δεδομένων ή εντολών. σημείο διακοπής / breakpoint Ένα σημείο σε ένα πρόγραμμα στο οποίο σταματάει η εκτέλεση του προγράμματος. σταθερά / constant Γλωσσικό αντικείμενο που παίρνει μόνο μια ειδική τιμή. στοίβα / stack Δομή δεδομένων με ένα άκρο στην οποία το τελευταίο στοιχείο που εισάγεται είναι και το πρώτο που μπορεί να εξαχθεί. στοιχειοσειρά / string Γραμμική ακολουθία στοιχείων όπως χαρακτήρες, δυαδικά ψηφία ή άλλα φυσικά στοιχεία. συγχώνευση / merging Η διαδικασία συνδυασμού δύο ταξινομημένων συνόλων δεδομένων για την παραγωγή ενός ταξινομημένου συνόλου. συμβάν Βλ. γεγονός συμβολική γλώσσα / assembly language Γλώσσα χαμηλού επιπέδου εξαρτώμενη από το υλικό και η οποία έχει άμεση αντιστοιχία με τη γλώσσα μηχανής. Αποτελεί συμβολική αναπαράσταση του δυαδικού κώδικα της γλώσσας μηχανής και χρειάζεται συμβολομετάφραση. συμβολομεταφραστής / assembler Πρόγραμμα που μεταφράζει συμβολική γλώσσα σε γλώσσα μηχανής του δεδομένου υπολογιστή. συνθήκη / condition Μια έκφραση σε πρόγραμμα ή διαδικασία που μπορεί να εκτιμηθεί είτε ως αληθής είτε ως ψευδής, όταν εκτελείται το πρόγραμμα ή η διαδικασία. σφάλμα / bug Λάθος ή ελάττωμα προγράμματος. σχεδίαση προγράμματος / program design Τα βήματα που αναγνωρίζουν τους πόρους υλικού και λογισμικού που απαιτούνται από το πρόγραμμα. Η σχεδίαση προγράμματος προσδιορίζει τη λογική που χρησιμοποιείται από το πρόγραμμα. ταξινόμηση / sorting Η διαδικασία τοποθέτησης των στοιχείων δεδομένων σε μια δομή δεδομένων με αύξουσα ή φθίνουσα σειρά. τεκμηρίωση προγράμματος / program documentation Έγγραφα ή άλλα μέσα που παρέχουν την περιγραφή του προγράμματος. τελεστέος / operand Μια οντότητα στην οποία εφαρμόζεται μια πράξη. τελεστής / operator Σύμβολο που παριστάνει τη φύση μιας πράξης που πρόκειται να εκτελεστεί. τεχνητή νοημοσύνη / artificial intelligence Προσπάθειες ώστε να καταστεί ο υπολογιστής ικανός για λειτουργίες που αποδίδονται σε ανθρώπινη νοημοσύνη. υποπρόγραμμα / subprogram Ένα πρόγραμμα καλούμενο από άλλο πρόγραμμα, σε αντίθεση με ένα κύριο πρόγραμμα. φυσική γλώσσα / natural language Γλώσσα οι κανόνες της οποίας βασίζονται στην τρέχουσα χρήση, χωρίς να είναι αυστηρά προδιαγεγραμμένοι. φώλιασμα / nesting H ένθεση βρόχου ή υπορουτινών μέσα σε άλλους βρόχους ή υπορουτίνες. ψευδοκώδικας / pseudocode Τρόπος αποτύπωσης αλγορίθμων με χρήση προκαθορισμένων λέξεων κλειδιών. Αγγλοελληνικό λεξικό όρων a posteriori = εκ των υστέρων a priori = εκ των προτέρων abstraction αφαίρεση (νοητική) access = προσπέλαση accessing = διαδικασία προσπέλασης accidence = τυπικό, τυπολογικό accuracy = ορθότητα activation = ενεργοποίηση actual = πραγματικός aid = βοήθεια algorithm = αλγόριθμος alignment = ευθυγράμμιση, στοίχιση alphanumeric = αλφαριθμητικό alteration = εναλλαγή, μετατροπή, τροποποίηση ambersand = σύμβολο & ambiguious = διφορούμενος, ασαφής ambiguity = ασάφεια analysis = ανάλυση analyst = αναλυτής analytic = αναλυτικός animation = κίνηση annotation = σχόλιο append = προσάρτηση application = εφαρμογή approximate = προσεγγιστικός argument = όρισμα array = πίνακας artificial intelligence = τεχνητή νοημοσύνη assembler = συμβολομεταφραστής assembly language = συμβολική γλώσσα assignement = εκχώρηση at sign = σύμβολο @ attribute = ιδιοχαρακτηριστικό authentication = επαλήθευση ακεραιότητας (δεδομένων) authoring languages = γλώσσες συγγραφής automation = αυτοματισμός auxiliary = βοηθητικός background = παρασκήνιο, υπόβαθρο backslash = ανάποδη κάθετος \ backtracking = οπισθοδρόμηση backup = εφεδρεία bar chart = ραβδοδιάγραμμα bell = ηχητικό σήμα, κουδούνι benchmark = δοκιμή επιδόσεων beta test = έλεγχος βήτα blank (character) = χαρακτήρας κενού blinking = αναβόσβημα block = ομάδα bookmark = καταχωρώ σημάδι boolean (data type) = λογικός τύπος δεδομένου box = πλαίσιο braces = άγκιστρα [] brackets = τετραγωνικά άγκιστρα[] break key = πλήκτρο διακοπής break = διακοπή breakpoint = σημείο διακοπής browse = ξεφυλλίζω, φυλλομετρώ bubblesort = ταξινόμηση φυσσαλίδας bug = σφάλμα build-in functions = ενσωματωμένες συναρτήσεις business applications = επιχειρησιακές εφαρμογές button = κουμπί call = κλήση call-by-reference = κλήση δι΄ αναφοράς call-by-value = κλήση διά τιμής cancel = ακύρωση caret = σύμβολο ^ carriage return character = χαρακτήρας επιστροφής catalog = κατάλογος cell = κύτταρο, κελί certification = πιστοποίηση character code = κώδικας χαρακτήρων character set = σύνολο χαρακτήρων character = χαρακτήρας chart = διάγραμμα check digit = ψηφίο ελέγχου check sum = άθροισμα ελέγχου checking = έλεγχος choice = επιλογή class = κλάση, τάξη clear = καθαρίζω client = πελάτης clipping = ψαλίδιση code = κώδικας coding = κωδικοποίηση collate = διαταξινομώ colon = χαρακτήρας : column = στήλη combination = συνδυασμός combining = συνένωση, συνδυασμός comma = κόμμα command = εντολή, διαταγή command driven = καθοδηγούμενο από εντολές command language = γλώσσα εντολών command line = γραμμή εντολών comment = σχόλιο compact = σύμπυκνος compare = συγκρίνω compatibility = συμβατότητα compatible = συμβατός compilation = μεταγλώττιση compiler = μεταγλωττιστής computability = δυνατότητα υπολογισμού computational complexity = υπολογιστική πολυπλοκότητα computational = υπολογιστικός computer instruction set = σύνολο εντολών υπολογιστή computer science = επιστήμη υπολογιστών concatenation = συναλύσσωση concept = έννοια conception = ιδέα, σύλληψη conceptual = εννοιολογικός condition = συνθήκη conditional branch = διακλάδωση υπό συνθήκη conjuction = τομή, σύζευξη, πράξη ΚΑΙ, λογικός πολ/σμός constant = σταθερά constraint = περιορισμός consultant = σύμβουλος context = συμφραζόμενα continue = συνεχίζω control character = χαρακτήρας ελέγχου control point = σημείο ελέγχου control variable = μεταβλητή ελέγχου convention = σύμβαση conversational = διαλογικός conversion = μετατροπή copying = αντιγραφή correction = διόρθωση counter = απαριθμητής, μετρητής create = δημιουργώ cursor = δρομέας customer = πελάτης cut = κόβω, αποκοπή cut-and-paste = αποκοπή και συγκόληση data = δεδομένα data base = βάση δεδομένων data capture = συλλογή δεδομένων data compression = συμπίεση δεδομένων data definition = ορισμός δεδομένων data entry = εισαγωγή δεδομένων data flow = ροή δεδομένων data processing = επεξεργασία δεδομένων data structure = δομή δεδομένων data type = τύπος δεδομένου date = ημερομηνία debugger = εκσφαλματωτής, διορθωτής debugging = εκσφαλμάτωση decision = απόφαση declaration = δήλωση decrement = ελάττωση default value = προτεροτιμή default = προτερότιμος definiteness = καθοριστικότητα definition = ορισμός delete = εξαλοίφω, διαγράφω deletion = διαγραφή delimiter = διαχωριστής demo(stration) = επίδειξη design = σχεδίαση development = ανάπτυξη diagnostics = διαγνωστικά (μηνύματα) diagram = διάγραμμα diagramming technique = διαγραμματική τεχνική digit = ψηφίο digital = ψηφιακός dimension = διάσταση directive = οδηγία directory = ευρετήριο discrete = διάκριτος disjunction = διάζευξη, λογική πρόσθεση, πράξη ‘Η display = οπτική παρουσίαση divide and conquer = διαίρει και βασίλευε document = έγγραφο, τεκμήριο documentation = τεκμηρίωση download = μεταφορτώνω dummy instruction = πλασματική εντολή dump = αποτυπώνω duplicate = αναπαράγω dyadic operation = διτελής πράξη dynamic = δυναμικός editing = σύνταξη (προγραμμάτων, δεδομένων) editor = συντάκτης effectiveness = αποτελεσματικότητα efficiency = αποδοτικότητα, ικανότητα element = στοιχείο, μέλος (συνόλου) embedding = ενσωμάτωση empirical = εμπειρικός emulation = εξομοίωση encapsulation = ενθυλάκωση enhancements = βελτιώσεις, επαυξήσεις entity = οντότητα entry = είσοδος, εισαγωγή δεδομένων enviroment = περιβάλλον equal = ίσος equation = εξίσωση equivelence = ισοδυναμία erase = σβήνω error = σφάλμα error trapping = παγίδευση σφάλματος escape = διαφυγή evaluation = αξιολόγηση, αποτίμηση even = ζυγός, άρτιος event = γεγονός, συμβάν exclusion = αποκλεισμός executable = εκτελέσιμος execution = εκτέλεση exit = έξοδος expandability = επεκτασιμότητα exponent = εκθέτης expression = έκφραση factorial = παραγοντικό failure = αποτυχία, αστοχία false = ψευδής fault = ελάττωμα, σφάλμα feature = χαρακτηριστικό feed = τροφοδότηση feedback = ανατροφοδότηση, ανάδραση field = πεδίο file = αρχείο finiteness = περατότητα flag = σημαία, ενδείκτης flow chart = διάγραμμα ροής font = γραμματοσειρά foreground = προσκήνιο form = έντυπο, μορφή, σχήμα, τύπος formal = τυπικός format = μορφότυπο formatting = μορφοτύπηση free text = ελεύθερο κείμενο function = συνάρτηση global = καθολικός graph = γράφος greedy method = άπληστη μέθοδος hardware = υλικό heap = σωρός help = βοήθεια heuristic = ευριστικός hyphen = παύλα hyphenation = υφενισμός, συλλαβισμός icon = εικονίδιο identifier = αναγνωριστικό (ταυτότητας) ignore = αγνοώ image = εικόνα, είδωλο immediate = άμεσος implication = συνεπαγωγή implicit = εννοούμενος, αφανής implied = υπονοούμενος improvement = βελτίωση incompatibility = ασυμβατότητα indent = εσοχή index = δείκτης infinite loop = ατέρμονας βρόχος information = πληροφορία information processing = επεξεργασία πληροφοριών inheritance = κληρονομικότητα input = είσοδος insertion = εισαγωγή, παρεμβολή installation = εγκατάσταση instance = στιγμιότυπο instruction = εντολή integer = ακέραιος interaction = αλληλεπίδραση interactive = διαλογικός interface = διεπαφή interpreter = διερμηνευτής interrupt = διακοπή intractable = δυσχείριστος intricic = εσώτερος, ενυπάρχων, εγγενής inverse = αντίστροφος italics = πλάγιοι χαρακτήρες item = στοιχείο δεδομένου iteration = επανάληψη job = εργασία join = ενώνω, συνδέω, ένωση jump = άλμα justification = στοίχιση key = κλειδί keyword = λέξη κλειδί label = ετικέτα landscape = τοπίο library = βιβλιοθήκη licence = άδεια life cycle = κύκλος ζωής link = σύνδεσμος, σύνδεση, ζεύξη linked list = συνεζευγμένη λίστα linker = συνδέτης linking = διασύνδεση list = λίστα listing = παράθεση, καταλογράφηση literal = κυριολεκτική σταθερά loader = φορτωτής local = τοπικός logic = λογική logical = λογικός loop = βρόχος machine language = γλώσσα μηχανής macro (instruction) = μακροεντολή main program = κύριο πρόγραμμα maintenance = συντήρηση manipulation = χειρισμός manual = εγχειρίδιο, χειροκίνητος map = απεικόνιση mark = σημάδι mask = μάσκα matching = ταίριασμα, ταύτιση matrix = μήτρα menu = κατάλογος επιλογών, μενού merging = συγχώνευση mirroring = καθρεπτισμός mode = κατάσταση, τρόπος modify = τροποποιώ, μεταβάλω modular = δομοστοιχειωτός, τμηματικός module = δομοστοιχείο, δομική ενότητα monadic operation = μονοτελής πράξη monitor = μηνύτορας, παρακολουθώ move = μετακινώ multimedia = πολυμέσα natural language = φυσική γλώσσα negation = άρνηση, λογική αντιστροφή, πράξη ΟΧΙ nested = εμφωλευμένος nesting = φώλιασμα nomenclature = ονοματολογία numeric = αριθμητικός object = αντικείμενο object driven = οδηγούμενος από το γεγονός object oriented = αντικειμενοστραφής odd = μονός, περιττός office automation = αυτοματισμός γραφείου office = γραφείο O-notation = συμβολισμός Ο operand = τελεστέος operation = πράξη operator = τελεστής, χειριστής optimal = άριστος option = επιλογή optional = προαιρετικός order = διάταξη ordering = διάταξη output = έξοδος, έξοδος δεδομένων overflow = υπερχείλιση overlay = επικαλύπτω package = πακέτο parameter = παράμετρος parity = ισοτιμία parsing = συντακτική ανάλυση password = σύνθημα paste = κολώ, συγκολώ patch = διορθώνω πρόχειρα pattern = σχηματομορφή performance = επίδοση permission = δικαίωμα permutation = μετάθεση planning = σχεδιασμός, προγραμματισμός (έργων) platform = πλατφόρμα, υποδομή pointer = δείκτης polymorphism = πολυμορφισμός polynomial = πολυωνυμικός pop = απώθηση portability = φορητότητα portrait = πορτρέτο precision = ακρίβεια primary key = πρωτεύον κλειδί print = τυπώνω, εκτυπώνω procedure = διαδικασία processing = επεξεργασία program = πρόγραμμα prompt = προτροπή property = ιδιότητα pseudocode = ψευδοκώδικας pull down menu = κατακόρυφος πίνακας επιλογών push = ώθηση quantity = ποσότητα queue = ουρά quit = εγκαταλείπω, αφήνω quotation mark = διπλά εισαγωγικά radian = ακτίνιο rank = τάξη read = διαβάζω ready = έτοιμος real = πραγματικός record = εγγραφή recursion = αναδρομή reference = αναφορά, παραπομπή relation = σχέση relative = σχετικός release = έκδοση (λογισμικού) reliability = αξιοπιστία replica = αντίγραφο reply = απαντώ report = αναφορά, έκθεση, κατάσταση (εκτυπωτή) requirement = απαίτηση rerun = επανεκτέλεση reserved = δεσμευμένος reserved word = δεσμευμένη λέξη restart = επανεκκίνηση retrieval = ανάκτηση return = επιστροφή row = γραμμή, σειρά rule = κανόνας run = εκτέλεση save = φυλάσσω scalar = βαθμωτός, μονόμετρος scope = εμβέλεια scroll bar = ράβδος κύλισης scrolling = κύλιση searching = αναζήτηση secondary key = δευτερεύον κλειδί semantics = σημασιολογία separation = διαχωρισμός sequence = ακολουθία, διαδοχή, σειρά sequential = ακολουθιακός serial = σειριακός set = σύνολο shift = ολίσθηση, μετατόπιση simulation = προσομοίωση software = λογισμικό sorting = ταξινόμηση source = πηγή space complexity = πολυπλοκότητα χώρου specification = προδιαγραφή SQL(Structure Query Language) = δομημένη γλώσσα ερωταπαντήσεων stack = στοίβα standardization = τυποποίηση statement = εντολή, πρόταση (προγράμματος) static = στατικός status = κατάσταση step = βήμα straight exchange sort = ταξινόμηση ευθείας ανταλλαγής string = στοιχειοσειρά structural = δομημένος structure programming = δομημένος προγραμματισμός subprogram = υποπρόγραμμα subroutine = υπορουτίνα sum = άθροισμα syntax = συντακτικό table = πίνακας testing = δοκιμή text = κείμενο time complexity = χρονική πολυπλοκότητα tool = εργαλείο toolbar = γραμμή εργαλείων toolbox = εργαλειοθήκη tracing = ιχνηλάτηση transform = μετασχηματίζω translate = μεταφράζω, μεταφέρω translator = μεταφραστής trapping = παγίδευση tree = δένδρο trial = δοκιμή unary = μοναδιαίος, μονοτελής unconditional jump = άλμα χωρίς συνθήκη underflow = υποχείλιση underscore = χαρακτήρας _ undo = ανατρέπω update = ενημερώνω upgrade = αναβάθμιση user = χρήστης utility program = βοηθητικό πρόγραμμα validation = επικύρωση variable = μεταβλητή verification = επαλήθευση verify = επαληθεύω version = εκδοχή, παραλλαγή, έκδοση virus = ιός visual = οπτικός watchpoint = σημείο παρατήρησης window = παράθυρο write = γράφω Βιβλιογραφία Χ.Κοίλιας-Δ.Παναγιωτάκος, Ερμηνευτικό Λεξικό Όρων Πληροφορικής, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα, 1994 Ευρετήριο A al Khowarizmi ……………………….25 ALGOL ………………………………120 Allen P. ………………………………122 BASIC ………………………….122, 123 Bolzano ……………………………….87 Clipper ………………………………126 COBOL ………………………..120, 121 dBASE ……………………………….126 Dijkstra E. …………………………..133 Fibonacci ……………………………..72 FIFO ………………………………61, 62 FORTRAN ……………………..119, 120 Gates B. ……………………………..122 GOTO ……………………………….134 HIPO ………………………………..312 Hopper G.M. ……………………….121 JAVA …………………………………124 Kemeny G. ………………………….122 Kurtz T. ……………………………..122 LIFO ………………………………59, 62 LISP ……………………………122, 124 LOGO ……………………………….123 NP-πλήρες πρόβλημα …………….111 OCCAM …………………………….137 Papert S. …………………………….123 PASCAL ……………………………..123 PROLOG ……………………………122 Ritchie D. ……………………………125 SMALTALK ………………………….235 SQL ………………………………….129 VTOC ……………………………….312 Wirth N. ………………………..55, 123 A ακολουθία ……………………………30 αλγοριθμική γλώσσα ……………..128 αλγόριθμος …………………………..25 αλφάβητο …………………….130, 148 άμεση εκτέλεση ……………………286 αναδρομή ………………………69, 222 αναζήτηση …………………………..64 ανάλυση προβλήματος ………..16, 81 ανάλυση-σχεδίαση ………………..317 αντικείμενο …………………………232 αντικείμενο πρόγραμμα ………….138 αντικειμενοστραφής προγραμματισμός…………………….123, 136, 231 αξιολόγηση …………………………293 αξιοπιστία ………………………….301 άπληστη μέθοδος …………………..90 απλότητα ………………………….293 από επάνω προς τα κάτω ………..85 από κάτω προς τα επάνω ………..88 αποδοτικότητα ……………………100 αποτελεσματικότητα ………………26 απώθηση …………………………….60 αριθμητικός τελεστής …………….152 αριθμοί Fibonacci ……………………72 αρχείο δεδομένων …………………..67 αφηρημένος τύπος ……………….236 Β βήμα προς βήμα εκτέλεση ……….285 βιβλιοθήκη ………………………….138 βρόχος ……………………………….40 Γ γεγονός ……………………………..238 γλώσσα 4ης γενιάς ………………..127 - ερωτοααπαντήσεων …………..128 - μηχανής ………………………….118 - υψηλού επιπέδου ………………119 - χαμηλού επιπέδου ……………..118 γραμματική …………………………130 γραφικό περιβάλλον ……………..248 γράφος ……………………………….75 Δ δεδομένα ……………………………..8, δείκτης …………………….56, 73, 185 δένδρο ………………………………..75 διάγραμμα ροής …………………….29 διαγραμματική αναπαράσταση ….10 διαγραμματική τεχνική …………….28 διαδικασιακή γλώσσα …………….128 διαδικασίες …………………………210 διαίρει και βασίλευε ………………..85 διασύνδεση …………………………253 διεπαφή χρήστη …………….241, 261 διερμηνευτής ………………………138 διεύθυνση επιστροφής …………..219 δομή δεδομένων …………………….53 δομή προβλήματος …………………..8 δομή προγράμματος ……………..157 δομημένος προγραμματισμός 123, 132 δυαδική αναζήτηση ………………..85 δυναμική δομή δεδομένων …………74 δυναμικός προγραμματισμός ……..87 Ε εγγραφή ……………………………..67 είσοδος …………………………25, 155 έκδοση λογισμικού ………………..315 εκσφαλμάτωση ……………………284 εκτελέσιμο πρόγραμμα …………..138 έκφραση ……………………….31, 153 έκφραση ελέγχου ………………….285 εκχώρηση …………………………..154 έλεγχος ……………………….282, 318 ελεύθερο κείμενο ……………………28 εμβέλεια …………………………….220 εμφωλευμένη διαδικασία ………….37 ενθυλάκωση ……………………….236 ενσωμάτωση ………………………254 έξοδος ………………………….26, 155 επανάληψη ……………………39, 173 επεξεργασία δεδομένων …………….8 επίδοση αλγορίθμου ……………….97 επιλογή …………………………32, 165 Ερατοσθένης ………………………..25 ευελιξία ……………………………..297 Ευκλείδης ………………………..25, 71 ευριστικός αλγόριθμος ……………111 Ι ιδιότητα …………………………….235 ιεραρχία …………………………….154 ιεραρχική σχεδίαση ……………….132 ιστορικό …………………………….286 ιχνηλάτηση …………………………286 Κ καθορισμός απαιτήσεων ………….11 καθοριστικότητα ……………………26 κατανόηση προβλήματος …………..5 κλάση ……………………………….234 κλειδί ………………………………….67 κληρονομικότητα ………………….236 κύκλος ζωής ……………………….315 κωδικοποίηση ……………………….28 Λ λάθη …………………………………281 λεξιλόγιο ……………………………130 λίστα ………………………………….73 λογικά λάθη ………………………..282 λογική έκφραση ……………………165 Μ μέγιστος κοινός διαιρέτης …………70 μέθοδος …………………………….233 μέθοδος διχοτόμησης ………………87 μενού επιλογών ……………………249 μεταβλητή ……………………..31, 151 μεταγλωττιστής …………………..138 μεταφερσιμότητα …………………127 μη πολυωνυμικός αλγόριθμος …..110 Ο οδηγούμενος από το γεγονός προγραμματισμός……………….125, 238 ολίσθηση ……………………………..45 ονόματα …………………………….150 οπτικός προγραμματισμός ………125 ορθότητα …………………………..101 ουρά ………………………………….60 Π παραγοντικό …………………..69, 222 παράλληλος αλγόριθμος …………109 παράλληλος προγραμματισμός …137 παράμετροι ………………………..209 πεδίο ………………………………….67 περατότητα …………………………26 πηγαίο πρόγραμμα ……………….138 πίνακας ………………………..56, 185 πίνακας ASCII ……………………..326 πληροφορία ………………………8, 53 πολυμορφισμός ……………………236 πολυπλοκότητα …………………..104 πολυωνυμικός αλγόριθμος ………110 πραγματικές παράμετροι ……….216 πρόβλημα ……………………………..3 πρόβλημα έτους 2000 …..4, 282, 312 προβλήματα αδόμητα ……………..17 - άλυτα ………………………………16 - ανοικτά …………………………….16 - απόφασης …………………………17 - βελτιστοποίησης …………………17 - δομημένα ………………………….17 - δυσχείριστα ……………………..111 - επιλύσιμα ………………………….16 - ημιδομημένα ………………………17 - υπολογιστικά ……………………..17 πρόγραμμα ………………………..117 προγραμματιστικό περιβάλλον …137 προσεγγιστικός αλγόριθμος ……..111 Σ σειριακή αναζήτηση ………………..64 σημασιολογία ………………………131 σημείο διακοπής …………………..285 σταθερά ………………………..31, 149 σταθμική μέση τιμή …………………63 στατική δομή ………………………..56 στοίβα ……………………59, 219, 225 συμβολική γλώσσα ………………..118 συμβολισμός Ο …………………….105 συμβολομεταφραστής ……………118 συναρτήσεις …………………153, 210 συναρτησιακή γλώσσα …………..128 συνδέτης ……………………………138 σύνθετη έκφραση …………………156 συντάκτης ………………………….140 συντακτικό …………………………131 συντήρηση …………………………318 Τ ταξινόμηση ………………………….66 ταξινόμηση φυσσαλίδας …………..67 ταχύτητα …………………………..305 τεκμηρίωση ………………………..308 τελεστέος ……………………………31 τελεστής ……………………………..31 τεχνητή γλώσσα …………………..130 τμηματικός προγραμματισμός………………………………….132, 205 τυπικές παράμετροι ……………..216 τυπικότητα ………………………..293 τύποι δεδομένων ………………….148 τυπολογικό …………………………130 Υ υλοποίηση ………………………….317 υπολογιστική πολυπλοκότητα ….110 υποπρόγραμμα ……………………207 Φ φορτωτής ………………………….138 φυσική γλώσσα ……………….28, 130 Ψ ψευδογλώσσα ……………………….46 ψηφίο ελέγχου …………………….308 Ω ώθηση Κ ……………………………..60