Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Κριτική τηλεόρασης

( να μη χαθεί η... πελατεία :: 17-03-2003) 

Φαινόμενα

Να μη χαθεί η… πελατεία

Με ύφος ελαφρύ, ενίοτε και μυοχαλαρωτικό, οι πρωινές σαββατοκυριακάτικες εκπομπές ενημέρωσης κρατούν «ζεστό» το κοινό για την παρακολούθηση της πρωινής ζώνης, μη χαθεί η πελατεία

ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ

Δύο από τους «μαχητές» της σαββατοκυριακάτικης πρωινής ενημέρωσης, οι Λένα Αργύρη και Αντώνης Αλαφογιώργος («Πρίσμα»)

Ενημέρωση σε τόνους ήπιους, τόσο που να γίνεται ενίοτε και υποτονική, η ενημέρωση της πρωινής σαββατοκυριακάτικης ζώνης έχει τις ιδιαιτερότητές της αν και στόχος της είναι να συντηρηθεί η συνήθεια του κοινού να παρακολουθεί το κανάλι από νωρίς το πρωί. Τρεις εκπομπές δίνουν τη μάχη της σαββατοκυριακάτικης oπωσδήποτε-χαλαρής-ενημέρωσης-οπωσδήποτε-με-χαμόγελο: «Πρίσμα» της ΝΕΤ, το «Επιτέλους Σαββατοκύριακο» του Alpha και το πιο παλιό, που καθιέρωσε τη ζώνη της σαββατοκυριακάτικης ενημέρωσης «Παράθυρο με θέα» του Αντ1. Η καθεμία ακολουθεί το ύφος της ενημέρωσης του καναλιού, διατηρώντας όμως και ένα ιδιαίτερο δικό της: πιο δωρικό της ΝΕΤ, πιο ανάλαφρο σαν ύφος παρουσίασης του Alpha, πιο κοινωνικό, με την άνεση της εμπειρίας και της παλιάς σχέσης με το κοινό του Antenna.

Για την παρουσίαση προτιμάται το δίδυμο άντρας-γυναίκα, όπου ο άντρας διατηρεί τον κεντρικό ρόλο. Εξαίρεση ο Alpha, όπου δίπλα στον Πέτρο Κουμπλή, ο οποίος είχε την αποκλειστικότητα της παρουσίασης μέχρι πριν από λίγο καιρό, τοποθετήθηκε η νόστιμη Εύη Φραγκάκη, με περγαμηνές μέχρι τώρα αποκλειστικώς στην παρουσίαση καλλιτεχνικών κουτσομπολιών, η οποία δείχνει να έχει ισότιμο ρόλο, κάνοντας παραλλήλως και φιλότιμες προσπάθειες να ισορροπήσει την εμφάνιση φάσιον-βίκτιμ μοντέλου, που είχε καθιερώσει στις προηγούμενες εκπομπές της, με μια πιο σοβαρή δημοσιογραφική.

Ισότιμος δείχνει να είναι και ο ρόλος της Λένας Αργύρη δίπλα στον Αντώνη Αλαφογιώργο στο «Πρίσμα» της ΝΕΤ, μόνο που μοιάζει μάλλον αμήχανη και άκεφη, ίσως γιατί παρασύρεται από τη βαριά, αυστηρή και με ιδιότυπο χιούμορ σε απρόβλεπτες στιγμές συμπεριφορά του συμπαρουσιαστή της. Η εκπομπή είναι απολύτως ενταγμένη στο ενημερωτικό κλίμα του κρατικού καναλιού, «χαμογελάει» λιγότερο από τις άλλες δύο, αλλά ασχολείται και με τα πιο σοβαρά θέματα της επικαιρότητας.

Στο «Παράθυρο με θέα» του Antenna η ατμόσφαιρα δείχνει άνεση, με τα πειράγματα μεταξύ των παρουσιαστών, για τα οποία δίνει το σύνθημα αποκλειστικώς ο κεντρικός παρουσιαστής, ο Νίκος Μάνεσης, από τα πιο έμπειρα «δεύτερα βιολιά» της πρωινής ζώνης, μόνιμος αντικαταστάτης του Γιώργου Παπαδάκη στις καλοκαιρινές του άδειες. Η Ράνια Θρασκιά δίπλα του, για καιρό έμοιαζε να μην έχει άλλο ρόλο από αυτόν του χαμόγελου και του συγκαταβατικού νεύματος στα όσα έλεγε ο συμπαρουσιαστής της - οι δυο τους ήταν αντιγραφή του πρώτου μοντέλου Παπαδάκης - Μπαλοδήμου, όπου επίσης η δεύτερη έκανε απλώς νεύματα, μέχρι που απέκτησε λόγο και καρέκλα δίπλα στον συμπαρουσιαστή της - πήρε πρωτοβουλίες, έπαψε να είναι η σιωπηλή ομορφιά του στούντιο, χωρίς να γίνει και λαλίστατη, πάντως εκφέρει γνώμη και δίνει «πάσες» για ορισμένα θέματα.

Το χαρακτηριστικό των εκπομπών του είδους δεν είναι ούτε τα μεγάλα αποκλειστικά θέματα, ούτε το καταγγελτικό ύφος. Είναι ο συντηρητικός σχολιασμός της επικαιρότητας στο ίδιο πάντα πνεύμα της υπόλοιπης καναλικής ενημέρωσης, που ακολουθεί δηλαδή τις αρχές: οι μικροί και αδύναμοι είναι πάντα θύματα, το σύστημα μας συντρίβει, η φορολογία είναι δυσβάσταχτη, η κρατική μηχανή δεν λειτουργεί, ο καταναλωτής είναι θύμα.

Σαφείς είναι πάντως οι διαφορές μεταξύ της εκπομπής «Πρίσμα» της κρατικής τηλεόρασης, η οποία διατηρεί το κλίμα της πιο μαχητικής ενημέρωσης των δελτίων ειδήσεων, και των δύο ανταγωνιστικών της εκπομπών, του Alpha - που δεν έχει βρει ακόμη χαρακτήρα - και του Antenna που στηρίζεται στο ύφος του παρουσιαστή, καθώς και οι δυο τους προσπαθούν να είναι πολύ-πολύ χαλαρές, ενίοτε ως και σαχλαμαρίζουσες, στην προσπάθεια να μη βαρύνουν τα πρωινά του Σαββατοκύριακου. Όπως κι αν έχει, δικαιώνουν πλήρως τον απόλυτο στόχο τηλεοπτικής ενημέρωσης: σημασία έχει να επικοινωνούμε όχι να ενημερωνόμαστε. Άλλωστε η επικοινωνία έχει διευρυνθεί με τις επαφές της κάθε εκπομπής μέσω Ίντερνετ και τηλεφωνημάτων με το κοινό, οι οποίες εντάσσονται και στο ίδιο το πρόγραμμα.