Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Κριτική τηλεόρασης

( ψυχο-μαγγανείες :: 19-02-2003) 

Φαινόμενα

Ψυχο-μαγγανείες

Επαγγελματίες ψυχολόγοι χρησιμοποιούν την τηλεοπτική τους γοητεία σε συνδυασμό με τις γνώσεις τους για να διαφημίσουν από τις εκπομπές τους "μαγικές λύσεις" υψηλού οικονομικού κόστους

ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ

Οι τηλε-ψυχολόγοι συμβουλεύουν: σκάστε το χρήμα, τσιτωθείτε, και θα βρείτε τη σωτηρία της ψυχής

Έχετε πρόβλημα φαλάκρας, πρόβλημα ρυτίδων και δεν σας αρέσει ο εαυτός σας; Αποενοχοποιηθείτε και τρέξτε στους ειδικούς. Τι θα κοστίσει στην τσέπη σας; Ε, δεν έχει σημασία όταν πρόκειται για τη σωτηρία της ψυχής. Γιατί οι "ειδικοί" των ψυχών λένε, πως η εικόνα που έχει ο κάθε άνθρωπος για τον εαυτό του εξαρτάται από το πρώτο βλέμμα που του έριξε η μητέρα του τη στιγμή που γεννήθηκε. Αν ήταν θετικό τότε έχει καλή εικόνα, αν όχι βασανίζεται. Και αν βασανίζεται, ε, πάει και σε πλαστικό χειρουργό να διορθώσει το βάσανο.

Καμιά διαφήμιση κέντρου διορθωτικών επεμβάσεων δεν θα μπορούσε να πετύχει τόσα, όσα η κυρία Ακου-σέ-με-Τένια του Mega, η ψυχολόγος που προσκαλεί τους πονεμένους και προβληματισμένους να της διηγηθούν τα αδιέξοδά τους και να τους βοηθήσει να - βρουν - τον - εαυτό - τους. Στην προχθεσινή της εκπομπή, είπε πάντως σε όσους φέρουν βαρέως την εμφάνισή τους, ότι δεν χάλασε ο κόσμος, ας πάνε να την διορθώσουν. Πρότεινε μάλιστα και συγκεκριμένο κέντρο επιδιόρθωσης μια και είχε καλεσμένο τον γιατρό ιδιοκτήτη και ορισμένους πελάτες του, πάρα πολύ ευχαριστημένους από τις υπηρεσίες που τους προσέφερε.

Τι θα γίνει με αυτούς τους ειδικούς της ανθρώπινης ψυχής, που έχουν καταλάβει μια θέση στο τηλεοπτικό πολυκατάστημα και από εκεί, χρησιμοποιώντας την υποτιθέμενη εγκυρότητα των πτυχίων τους σε συνδυασμό με μια αίσθηση αυθεντίας, που προσδίδει στον λόγο και τις απόψεις τους η τηλεοπτική τους παρουσία, διαφημίζουν με την άνεσή τους τις βιομηχανίες του ονείρου και τη δουλειά τους βέβαια; Όσο για τις πραγματικές αγωνίες της ανθρώπινης ψυχής, για τις πολυπλοκότητες, τη μοναδικότητα της κάθε περίπτωσης, αυτά ουδόλως απασχολούν τους "ειδήμονες", που βασιλεύουν στα τηλεοπτικά πλατό με τα ανάλογα οικονομικά οφέλη.

Έχει εξελιχθεί σε μάστιγα αυτό το τηλεοπτικό εμπόριο των ερμηνειών της ψυχής, όχι μόνο γιατί γίνονται εκ του προχείρου διαγνώσεις και γιατί η ανάγκη των ανθρώπων να μιλήσουν σε κάποιον, που μάλιστα τον αισθάνονται "ειδικό", γίνεται καταναλωτικό θέαμα, αλλά γιατί χρησιμοποιούνται αυτές οι μαρτυρίες για να κατευθυνθεί η σκέψη, όσων είναι ευάλωτοι, σε ανεξέλεγκτα μονοπάτια. Αναδεικνύονται έτσι οι τηλε-"ψυ" σε ένα είδος "ευαγγελιστών" του εαυτού, μιλώντας για τα βάθη της ψυχής σαν να πρόκειται για θρησκεία με τελετουργικό.

"Γιατί Μαίρη ήθελες να διορθώσεις την εμφάνισή σου;" ρωτούσε την ηθοποιό Μαίρη Βιδάλη η κυρία Τένια - έχει πάντα μία διασημότητα στα πάνελ της για να διευρύνει την γοητεία της εκπομπής της και, γιατί όχι, την εγκυρότητα, γνωρίζοντας άλλωστε πολύ καλά την ψυχολογία του κοινού, το οποίο εμπιστεύεται τα πρόσωπα τα οποία αναγνωρίζει. Ήθελε να πολεμήσει τον χρόνο η Μαίρη, γιατί είναι ηθοποιός και παίζει ρόλο στη δουλειά της η εμφάνιση. Όπως και ο κύριος που έχανε τα μαλλιά του και τα ξαναβρήκε στην κλινική που διαφημιζόταν από την εκπομπή. Και η εκπομπή έληξε με ένα ωραίο λογύδριο της κυρίας Τένιας, που εξηγούσε ότι βεβαίως δεν έχει σημασία η εμφάνιση για μια καλή ζωή και πρέπει να αποδεχόμαστε τον εαυτό μας, αλλά αν πάλι δεν τον αποδεχόμαστε η επιστήμη κάνει θαύματα.

Να, τι ωραία που διαφημίζεται ο καταναλωτισμός του φαίνεσθαι, πόσο γλυκά και "ψυχολογικά" καθοδηγούνται οι ευάλωτοι, που υφίστανται τον βομβαρδισμό της βιομηχανίας της ομορφιάς να υποταχθούν στη λύση των επεμβάσεων που έχουν φυσικά και μεγάλο οικονομικό κόστος. Ποιος έδωσε την άδεια στις κυρίες ψυχολόγους να διαφημίζουν τις πλασματικές λύσεις και τις μαγγανείες του καταναλωτισμού σε ανθρώπους που ουδείς γνωρίζει ποιους κώδικες ερμηνείας έχουν και πώς θα "χωνέψουν" αυτό που ακούν και εν τέλει πού θα οδηγηθούν. Ίσως τόσο στην κλινική που διαφημιζόταν, όσο και στο γραφείο της κυρίας Τένιας.