Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Κόσμος :: Καλλιτεχνική είδηση

( διαστάσεις - η κατά γκαρσία αποκάλυψη :: 22-01-2003) 

Διαστάσεις Η κατά Γκαρσία Αποκάλυψη

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΗΤΣΟΣ

"Our times are intolerable" (η εποχή μας είναι αφόρητη), όπως λέει και η Αμερικανίδα εικαστικός Τζένυ Χόλζερ, την οποία ο Ροντρίγκο Γκαρσία θαυμάζει απεριόριστα.

Σκηνές οργίων. Οι ηθοποιοί αναπαριστούν σκηνές από πορνογραφική ταινία

Μια ηθοποιός, γυμνή, φορώντας μια γουρουνίσια μάσκα, διασχίζει τη σκηνή μπουσουλώντας, ενώ μια άλλη της ρίχνει νομίσματα ανάμεσα στους γλουτούς.

Ακολουθούν σκηνές οργίων, με ηθοποιούς που φορούν μόνο αθλητικά παπούτσια να στέκονται σε πορνογραφική στάση, ενώ πίσω τους εμφανίζεται, τεράστιο, το σήμα της Adidas. Μια φωνή ακούγεται να λέει: "Ο Ρονάλντο Νασάριο ντε Λίμα πληρώνεται 3 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για να φορά παπούτσια Adidas με τα χρώματα της Ρεάλ. Εσύ, αντίθετα, αν θέλεις τα ίδια παπούτσια, πρέπει να πληρώσεις 100 ευρώ, ή και 200 αν πρόκειται για το "τελευταίο μοντέλο". Δώδεκα φορές την πραγματική τους αξία. Η φτηνή εργατική δύναμη, τα παιδιά της Βραζιλίας για παράδειγμα, είναι εκείνο που επιτρέπει να πληρώνεται μια περιουσία ο Ρονάλντο, το αστέρι του βραζιλιάνικου ποδοσφαίρου, το πρώην παιδί των φαβέλας".

Το θέαμα που παρουσιάζει αυτές τις ημέρες στη Ρεν ο Ισπανο-αργεντινός καλλιτέχνης Ροντρίγκο Γκαρσία λέγεται "Ανθρώπινη Κηπουρική". Είναι ένα θέαμα οργισμένο, όπως οργισμένος είναι και ο σκηνοθέτης, οργισμένος με έναν κόσμο που έχει κάνει τους κατοίκους του δούλους της φτώχειας και της καθημερινής επιβίωσης, ή δούλους της αφθονίας και του καταναλωτισμού. Σε μια στιγμή, γράφει η απεσταλμένη της Μοντ, εμφανίζονται σε μια τεράστια οθόνη ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών κι από πίσω του άρματα μάχης που κάνουν ασκήσεις στην έρημο. Ο πιο ισχυρός άνθρωπος του κόσμου μιλά, αλλά δεν ακούγεται: η φωνή του σκεπάζεται από το Cocaine του Έρικ Κλάπτον. Την ίδια ώρα, μια ηθοποιός χορεύει, σε κατάσταση έκστασης, πάνω σε έναν σωρό από αλεύρι.

Εσκεμμένη πρόκληση; Ένα θέατρο καταγγελίας; Ένα άσεμνο θέαμα με στόχο τον εντυπωσιασμό; "Κάνω ένα θέατρο σε άμεση σχέση με τη ζωή", λέει ο Γκαρσία στη γαλλική εφημερίδα. "Αυτά που λέω, αυτά που δείχνω, προέρχονται από τη ζωή. Παρακολουθώ με μεγάλη προσοχή τις εφημερίδες, που αποτελούν για μένα τη βάση μιας ποιητικής έρευνας. Πρόκληση δεν είναι αυτές οι εικόνες, αλλά ο τρόπος που κατανέμονται τα τρόφιμα στον πλανήτη: σε ορισμένες χώρες οι άνθρωποι τρώνε πέντε φορές την ημέρα, σε άλλες, στις περισσότερες, αγωνίζονται να επιβιώσουν.

Προέρχομαι από την Αργεντινή, όπου μεγάλωσα σε ένα φτωχό περιβάλλον, κατοικώ στη Μαδρίτη και εργάζομαι στην Ευρώπη: τώρα γνωρίζω και τις δύο όψεις του νομίσματος".

Υπάρχουν και γλυκές στιγμές στην παράσταση: όπως όταν μια Παναγία κατεβαίνει από το βάθρο της και αγκαλιάζει έναν Άγιο Βασίλη, έναν τηλεπαρουσιαστή, ένα μωρό, μια στριπτιζέζ, έναν ποδοσφαιριστή. Και το θέαμα τελειώνει με έναν άνδρα, μόνο απέναντι στο κοινό, που κλαίει με δάκρυα κομμένα από την εφημερίδα της ημέρας. Αφόρητη εποχή, στ' αλήθεια.