Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Καλλιτεχνική είδηση

( πίσω έχει η τέχνη την... ουρά :: 16-01-2003) 

Πίσω έχει η Τέχνη την… ουρά

Μεγάλα ονόματα της τέχνης χτύπησαν την πόρτα του φιλότεχνου κοινού. Εκείνοι που ανταποκρίθηκαν ήταν (συνολικά) κάπου 500.000 σε 18 μεγάλες εκθέσεις

ΜΑΙΡΗ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ

Τα μεγάλα ονόματα της ισπανικής τέχνης και σημαντικοί Έλληνες δημιουργοί χαρακτήρισαν τη φετινή εικαστική σεζόν. Η ανταπόκριση του κόσμου δεν ήταν ίδια για όλες τις εκθέσεις, καθώς το ειδικότερο ενδιαφέρον, η διαφήμιση, αλλά και το μόνιμο κοινό που έχει αποκτήσει κάθε χώρος καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό την προσέλευση. Η οποία μόνον για τις τρεις "μεγάλες" εκθέσεις στο "Τοπ" της σεζόν μετράται σε 280.000 επισκέπτες.

Σημαίνουν κάτι αυτοί οι αριθμοί; "Πιστεύω ότι το εικαστικό - μουσειακό ενδιαφέρον έκανε την έκρηξή του την δεκαετία του ' 90 και τώρα "διορθώνει" την τιμή του σε κανονικά επίπεδα. Με βάση δε ότι πολλά μουσεία σήμερα, ιδίως τα ιδιωτικά, έμαθαν και ασκούν το μάρκετινγκ και με δεδομένο ότι είχαμε μεγάλες εκθέσεις το 2002 θα περίμενα ένα νούμερο τριπλάσιο", σχολιάζει στα "ΝΕΑ" ο ιστορικός-κριτικός τέχνης, Χάρης Καμπουρίδης. Που οφείλεται το φαινόμενο; "Αφενός το κοινό κουράστηκε από τις μεγάλες διοργανώσεις που διαρκούν λίγο και δεύτερον από το μεγάλο αριθμό εκθέσεων". Ο ίδιος παρατηρεί δε πως "οι επισκέπτες είναι πολύ λιγότεροι από ότι θα περίμενα σε σχέση με την έκθεση "Από τον Θεοτοκόπουλο στον Σεζάν", μια έκθεση - οροφή με κάπου 600.000 επισκέπτες, αλλά και πολύ διαφημισμένη".

Η έκθεση "Ο αιώνας του Πικάσο", που ταξίδεψε από την Ισπανία στην Αθήνα και συνεχίζεται έως τις 27 Ιανουαρίου, στην Εθνική Πινακοθήκη, μετρά ήδη 160.854 επισκέπτες, χωρίς πράγματι να δημιουργηθούν οι ουρές που είχαν φέρει στην Πινακοθήκη οι δημιουργίες του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου (Ελ Γκρέκο) και οι 618.000 επισκέπτες.

"Σε σύγκριση με τον πληθυσμό είναι αισιόδοξο το μήνυμα", λέει από την πλευρά του στα "ΝΕΑ" ο ιδρυτής του Μουσείου Φρυσίρα, Βλάσης Φρυσίρας. "Πιστεύω ότι δεν είναι αρκετό, αλλά η προσπάθεια, που γίνεται από τα μουσεία για καλύτερες εκθέσεις, αλλά και η διαφήμιση θα συντελέσει στην αύξηση των επισκεπτών στα μουσεία. Το μυστικό για την προσέλευση του κοινού είναι οι περιοδικές εκθέσεις, που αποτελούν την πρόκληση να επαναλαμβάνει τις επισκέψεις".

Ιδιαιτέρως επιτυχημένη αποδείχτηκε η προσπάθεια του Μουσείου Μπενάκη να μυήσει το κοινό στην "Υαλουργία των σουλτάνων" (70.000 επισκέπτες σε τρεις μήνες), ενώ έκθεση του ίδιου μουσείου "Lila de Nobili - Γιάννης Τσαρούχης" είχε 30.000 επισκέπτες, παρότι εξελίχθηκε στους "δύσκολους" καλοκαιρινούς μήνες.

Ακολούθησαν οι "Θησαυροί των Αρμενίων" (25.000 εισιτήρια) και οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Σωκράτη Μαυρομμάτη από τα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης, οι οποίες μέσα σε τρεις μόλις εβδομάδες έκοψαν 10.000 εισιτήρια.

Σταρ "αναδείχθηκε" και ο Σαλβαντόρ Νταλί, ο οποίος κατάφερε να κερδίσει το ελληνικό κοινό και να δημιουργήσει ουρές στις σκάλες του Μεγάρου Σταθάτου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, όπου φιλοξενείται έως τις 22 Φεβρουαρίου (δόθηκε παράταση). Εκτός από ενδιαφέρον για το έργο του μεγάλου ζωγράφου, οι φιλότεχνοι θα πρέπει να διαθέτουν και υπομονή, καθώς αν βρίσκονται στο τελευταίο σκαλοπάτι χρειάζονται περίπου 60 έως 90 λεπτά για να φτάσουν στην είσοδο της έκθεσης. Έως τις 31 Δεκεμβρίου, πάντως, είχαν περάσει το κατώφλι του Μουσείου κάπου 43.000 επισκέπτες (κοντά στους 50.000 έως σήμερα), εκ των οποίων οι 30.104 ήταν Έλληνες και οι 5.500 ξένοι, ενώ 7.030 παιδιά συμμετείχαν στα εκπαιδευτικά προγράμματα που οργανώθηκαν με την ευκαιρία της έκθεσης.

Το δικό τους κοινό έχουν καταφέρει να κερδίσουν και οι εκθέσεις που παρουσιάζονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αν και τα εισιτήρια των εκθέσεων - φέτος φιλοξενήθηκαν οι παραγωγές "Συρία: Βυζαντινά χρόνια", "Πάνος Αραβαντινός 1884-1930: Ζωγραφική για το θέατρο", "Τα χρόνια του Βερολίνου", που έκλεισε χτες και "Αόρατοι Μουσικοί" έως τις 20 Ιανουαρίου - κυμαίνονται μεταξύ των 6.000 και 10.000, στην πραγματικότητα ο αριθμός των επισκεπτών είναι κατά πολύ μεγαλύτερος, καθώς την κάθε έκθεση βλέπουν και οι θεατές των παραστάσεων του Μεγάρου, οι οποίοι δεν κόβουν ξεχωριστό εισιτήριο. Μεταξύ 5.000 και 7.000 κυμάνθηκαν και οι επισκέπτες των εκθέσεων του Μουσείου Φρυσίρα, με κορυφαία εκείνη του Ιταλού ζωγράφου Αντρέα Μαρτινέλι, που έφτασε τα 7.500 εισιτήρια.

30.000 για τον Μιρό στην Άνδρο

Ο τρίτος Ισπανός που έδωσε το "παρών" στα ελληνικά εικαστικά δρώμενα, ο Χουάν Μιρό, κατάφερε να προσελκύσει 29.800 επισκέπτες στο Ίδρυμα Ελίζας και Βασίλη Γουλανδρή, σε διάστημα τριών μηνών. Το 85% των φιλότεχνων ήταν Έλληνες, ενώ 150 παιδιά παρακολούθησαν τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Το ενδιαφέρον το κοινού προσείλκυσαν εξίσου (κάπου 30.000 επισκέπτες) και τρεις σημαντικοί Έλληνες ζωγράφοι (Αλέκος Φασιανός, Νίκος Στεφάνου, Βασίλης Σπεράντζας), με άγνωστα έργα τους από την εποχή που δούλευαν μαζί στο "Ατελιέ της Καλλιθέας", στο Ίδρυμα Κυδωνιέως της Άνδρου. Κίνηση, κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, είχαν και οι εκθέσεις του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Ρεθύμνης, στη "Φορτέτσα" (χώρο με αυξημένη επισκεψιμότητα), που άγγιξαν τα 5.000 εισιτήρια. Παράδειγμα, "Το ναυάγιο της γαλήνης", της Μαρίας Λοϊζίδου. Οι χειμερινές, όμως, περιορίστηκαν στους 1.500 επισκέπτες (π.χ. Φαίδωνος Πατρικαλάκι: "Στα βήματα του Ερωτόκριτου").

INFO

Εθνική Πινακοθήκη: 210-7235.857 Μουσείο Μπενάκη: 210-3671.000 Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: 210-7228.321 Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: 210-7282.000 Μουσείο Φρυσίρα: 210-3234.678 Κάζα Μπιάνκα: 2310-425.531 Τελλόγλειο Ίδρυμα: 2310- 991.610 Μουσείο Φωτογραφίας: 2310-566.716 Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: 2310-240.002