Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Καλλιτεχνική είδηση

( βραβεία με... αποπλάνηση :: 25-02-2003) 

Βραβεία με… αποπλάνηση

Ιστορίες παιδεραστίας, πολέμου και εγκυμοσύνης είχε το παρασκήνιο της φετινής τελετής απονομής των βρετανικών "Όσκαρ"

ΠΑΥΛΟΣ ΗΛ. ΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ

Δεν υπέκυψε στις πιέσεις να μην κάνει σχόλια κατά του πολέμου, στην τελετή απονομής των βρετανικών βραβείων, ο Πέντρο Αλμοδόβαρ

Από πέρυσι, που η Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου αποφάσισε να μεταθέσει την τελετή απονομής των βρετανικών κινηματογραφικών βραβείων, γνωστών και ως BAFTA, πριν από την τελετή των Όσκαρ (παραδοσιακά στα τέλη Μαρτίου) και αμέσως μετά την απονομή των Χρυσών Σφαιρών, το μισό Χόλιγουντ άρχισε να… μετακομίζει, τέλη Φεβρουαρίου, στο Λονδίνο. Γιατί πια τα BAFTA γίνονται δείκτης (με δεδομένες και τις Χρυσές Σφαίρες) του τι μέλλει γενέσθαι και στα Όσκαρ. Καθώς, δε, πολλές από τις ταινίες του Χόλιγουντ έχουν πλέον και βρετανική συμπαραγωγή και έτσι υπόκεινται και σε… BAFTA, η βρετανική απονομή βοηθά να ανεβούν τα στοιχήματα για τους "νικητές" των Όσκαρ μέχρι τα τέλη Μαρτίου.

Η τελευταία απονομή (νύχτα Κυριακής) έδωσε ένα γενναίο λάκτισμα στα στοιχήματα υπέρ των Ευρωπαίων δημιουργών και υπέρ των μη Αμερικανών ερμηνευτών. Καθώς οι δύο μεγάλοι κερδισμένοι (ο πρώτος απών, ο δεύτερος παρών) ήταν δύο δημιουργοί με γαλλικό διαβατήριο - και πολωνική καταγωγή - και ισπανικό, αντιστοίχως.

Ο Ρομάν Πολάνσκι ήταν διπλά κερδισμένος σε τούτα τα BAFTA. Και καλύτερης (αγγλόφωνης) ταινίας και σκηνοθεσίας. Ο ίδιος δεν ήταν εκεί για να παραλάβει τα βραβεία του και έστειλε τον πρωταγωνιστή του "Πιανίστα" του, Άντριεν Μπρόντι (ο οποίος "έπαιζε" και στα BAFTA ερμηνείας και στις υποψηφιότητες των Όσκαρ). Ο οποίος έδωσε στο βρετανικό κοινό μια γεύση από την πονεμένη ιστορία του ίδιου του 69χρονου σήμερα Πολάνσκι στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης - εκεί εκτυλίσσεται και η ταινία του - αλλά, φυσικά, δεν είπε κουβέντα για την καμπάνια κατά του "Πιανίστα", στην οποία έχει επιδοθεί μετά μανίας μια βρετανική ομάδα επιζώντων του Ολοκαυτώματος (The Phoenix Survivors), που προσπαθούν να παρασύρουν το κοινό να μποϊκοτάρει την ταινία. Καθότι ο δημιουργός της, Ρομάν Πολάνσκι, είχε εγκαταλείψει το 1978 τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ζούσε, όταν κατηγορήθηκε για αποπλάνηση 13χρονου κοριτσιού. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν μπορεί να ξαναπατήσει το πόδι του στις ΗΠΑ (ακόμη και για τα Όσκαρ), καθώς θα συλληφθεί άμα τη αφίξει!

Παρότι μόλις πρόσφατα η (ενήλικη πλέον) Σαμάνθα Γκάιμερ, το θύμα, σύμφωνα με τις κατηγορίες, του Πολάνσκι, δήλωνε στους "Los Angeles Times" ότι δεν του κρατά κακία και πιστεύει ότι "ο σκηνοθέτης και το έργο του θα πρέπει να τιμηθούν, με Όσκαρ ή οποιοδήποτε άλλο βραβείο, ανάλογα με την ποιότητα της δουλειάς και δεν έχει καμία σχέση με αυτό τι κάνει στην ιδιωτική του ζωή", οι εμφανιζόμενοι ως υπερασπιστές των δικαιωμάτων των ανηλίκων επιμένουν πως "δεν πρέπει να εισπράττει δημοσιότητα ένας παιδεραστής, ακόμη και ύστερα από 25 χρόνια"!

Ο δεύτερος μεγάλος κερδισμένος (Ευρωπαίος) της βραδιάς, στον κινηματογράφου "Odeon" της πλατείας Λέστερ του Λονδίνου, ήταν ο πολύς Πέντρο Αλμοδόβαρ, ο οποίος (με μια λευκή τούφα στην "αφάνα" της κεφαλής του, πλέον) ύστερα από τις γνωστές γκριμάτσες του, παραλαμβάνοντας το BAFTA καλύτερης (μη αγγλόφωνης) ταινίας - πήρε και το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου - δεν δίστασε να κάνει και πάλι εκτενή σχόλια κατά του επαπειλούμενου πολέμου, με ποιητικές φράσεις, που ανέγνωσε σε λίγο σπασμένα αγγλικά, από χαρτάκι. Εκείνο που δεν έμαθαν οι θεατές, ήταν πως ο Πέντρο στο παρασκήνιο εδέχθη πιέσεις από τις εταιρείες παραγωγής να μην επαναλάβει το… ατόπημα, που είχε πρωτοκάνει στην τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών. Και σιγά μην υπέκυπτε στις πιέσεις το "κακό παιδί" του ισπανικού σινεμά…

Στα φετινά BAFTA, όμως, βραβεύθηκε και μια έγκυος οκτώ μηνών με βαθύ ντεκολτέ: η Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς, που τιμήθηκε από την Ακαδημία της πατρίδας της με βραβείο β' γυναικείου ρόλου (για α' γυναικείου, για το "Σικάγο", υποψήφια ήταν όπως και στα Όσκαρ η Ρενέ Ζελβέγκερ). "Όγκι, όγκι, όγκι, όι, όι, όι", ήταν οι πρώτες της κουβέντες (που, όπως εξήγησε αργότερα, ήταν οι κραυγές των φαν της ομάδας ράγκμπι της Ουαλίας!). "Είμαι πολύ… ορμονική, γι' αυτό συγχωρήστε ό,τι κι αν πω", πρόσθεσε με ένα πλατύ χαμόγελο. "Αν βάλω τα κλάματα, βγάλτε με σηκωτή!".

Εκείνο που δεν είπε όμως η κυρία του πανίσχυρου (στο Χόλιγουντ) Μάικλ Ντάγκλας ήταν πως δεν ήταν διόλου ευπροσήγορη και χαμογελαστή λίγο πριν, στην είσοδο και στο παρασκήνιο, στους δημοσιογράφους οι οποίοι την πλησίασαν για τη δικαστική υπόθεση, που αυτές τις ημέρες εξελίσσεται, σχετικά με την αποκλειστικότητα των γαμήλιων φωτογραφιών του ζεύγους. Αποκλειστικότητα που "έσπασε" σκανδαλοθηρικό περιοδικό και… εγνώρισε την μήνιν (και τις υπέρογκες οικονομικές απαιτήσεις) της ωραίας και εγκυμονούσης Κάθριν.

Εκδίκηση και τολμηρό σαρδάμ

Με χαμόγελο… εκδίκησης (για το βραβείο που, επιτέλους, αναγνωρίζει την ερμηνεία της) η Νικόλ Κίντμαν επιδεικνύει το BAFTA της

Η Αυστραλέζα Νικόλ Κίντμαν πήρε την εκδίκησή της (έστω και με BAFTA) με το βραβείο α' γυναικείου ρόλου στις "Ώρες", όπου δεν δίστασε να… ασχημύνει, και με προσθετική μύτης, για να ενσαρκώσει τη Βιρτζίνια Γουλφ (για να μάθει τον γραφικό χαρακτήρα της συγγραφέως πέρασε μήνες "δοκιμών"). Και ο (Ευρωπαίος) ιρλανδικής καταγωγής Ντάνιελ Ντέι Λιούις με το βραβείο α' ανδρικού ρόλου έφερε λίγη παρηγοριά στον… άρρωστο, ήτοι στις "Συμμορίες της Νέας Υόρκης" του Μάρτιν Σκορσέζε.

Εκείνο όμως που αφέθηκε να πέσει στο κενό ήταν το "fuck" (!) της Μέριλ Στριπ, όταν από βήματος ανέλαβε να αναγνώσει φαξ για λογαριασμό του βραβευμένου με BAFTA προσαρμοσμένου σεναρίου, Τσάρλι Κάουφμαν (στο "Adaptation", για το οποίο η Μέριλ ήταν υποψήφια για α' γυναικείο ρόλο). Ο σπιρτόζος σεναριογράφος την ανάγκασε να αναγνώσει έναν κατάλογο… κομπλιμέντων για την ίδια (!) και, κόκκινη από ντροπή, όταν έφτασε στο σημείο να διαβάσει τα ευχαριστήρια για τον σκηνοθέτη της ταινίας, Σπάικ Τζονζ, αντί για "Ι want to thank…" (θέλω να ευχαριστήσω), έκανε σαρδάμ με το όνομα Σπάικ λέγοντας "Ι want to spank…" (θέλω να δείρω) και έκλεισε ντροπιασμένη το στόμα της και με τα δυο της χέρια, αφήνοντας ένα "fuck" να της ξεφύγει στον αέρα!