Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Καλλιτεχνική είδηση

( τέχνη 22 δισ. στα πόδια μας :: 19-02-2003) 

Τέχνη 22 δισ. στα πόδια μας

Εβδομήντα έργα παραστατικής ζωγραφικής και χαρακτικής, ασφαλιστικής αξίας 22 δισ. δρχ., επιβεβαιώνουν ότι η ζωγραφική με θέμα τον άνθρωπο ποτέ δεν πεθαίνει

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΤΗΜΕΡΤΖΗ

Ακολουθώντας μια "βρετανική" εκθεσιακή συνταγή, τα έργα κορυφαίων παραστατικών ζωγράφων του 20ού αιώνα, όπως οι Φράνσις Μπέικον, Όσκαρ Κόκοσκα, Φερντινάν Μποτέρο, Λούσιαν Φρόιντ, εναλλάσσονται στις αίθουσες του Μουσείου Φρυσίρα, στην Πλάκα, με τους νεώτερους σταρ της παραστατικής τέχνης, που έχει ως πρωτεύουσα το Λονδίνο. Ποια καλύτερη υποστήριξη για το έργο των νεώτερων ζωγράφων;

Οι εβδομήντα πίνακες θα φιλοξενούνται για τρεις μήνες στο Μουσείο Φρυσίρα. Η έκθεση είναι αποτέλεσμα συνεργασίας στον τομέα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, μεταξύ ενός ελληνικού ιδιωτικού μουσείου και της μεγάλης Γκαλερί Μάρλμπορο, που ανέδειξε και συνεχίζει να προωθεί και να εκπροσωπεί μερικές από τις καλύτερες στιγμές της παραστατικής ανθρωποκεντρικής ζωγραφικής διεθνώς από το 1946.

Σχολή του Λονδίνου: Δεν είναι καλλιτεχνικό κίνημα με μανιφέστα, όπως ο σουρεαλισμός. Συμπεριλαμβάνει τους καλλιτέχνες διαφορετικής καταγωγής που πήγαν στο Λονδίνο, όπου ζουν και εργάζονται από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ως πολιτικοί πρόσφυγες, μετανάστες, σπουδαστές. Κοινό τους γνώρισμα, η παραστατικότητα. Πρωτεργάτες θεωρούνται ο Όσκαρ Κόκοσκα - κατέφυγε στο Λονδίνο για να γλιτώσει από τους Ναζί - όπως και ο εγγονός τού Ζίγκμουντ Φρόιντ, Λούσιαν Φρόιντ. Στις ηγετικές μορφές, ο Ιρλανδός Φράνσις Μπέικον, ο Γερμανός Φράνκο Άουερμπαχ, ο Αμερικανοεβραίος Κιτάι.

Γκαλερί Μάρλμπορο: Ιδρύθηκε στο Λονδίνο από δύο εμιγκρέδες Γερμανοεβραίους συλλέκτες και εμπόρους τέχνης και αντικών. Η Γκαλερί έχει κατάστημα στη Νέα Υόρκη, στενές σχέσεις με ντίλερ και ισχυρή πελατεία σ' όλο τον κόσμο, και στην έκθεση της Αθήνας υπάρχουν έργα προς πώληση, αν βεβαίως διαθέτει κανείς καμιά εκατοστή εκατομμύρια (δρχ.) για έναν πίνακα.

Το ακριβότερο έργο: Ο "Άνδρας στον Νιπτήρα" του Φράνσις Μπέικον. Η ασφάλιση του μεγάλου καμβά κοστολογήθηκε στα 4 εκατομμύρια λίρες. Η ροδαλή σάρκα έρχεται σε αντίθεση με το στιβαρό γυμνό σώμα, ενώ η στάση του μπράτσου που κρύβει το πρόσωπο είναι σαν κίνηση πυγμάχου. Χαρακτηριστικό έργο του 1989-90 του μεγαλύτερου ζωγράφου της Σχολής του Λονδίνου.

Όσκαρ Κοκόσκα: Γεννημένος στη Βιέννη, ο Κοκόσκα πολέμησε στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, αποδοκίμασε εγκαίρως και εγγράφως το ναζιστικό καθεστώς και αφιέρωσε το πλούσιο ταλέντο του στον άνθρωπο. Δύο έργα του, το "Κορίτσι με τη χήνα στο καλάθι" (1930) και το "Κορίτσι με τα λουλούδια" (1932), δίνουν μια ευφροσύνη εικόνα του ανθρώπου, τη σάρκα που δεν έχει ακόμα υποστεί σκληρές δοκιμασίες της ζωής.

Το πιο όμορφο. Φερντινάν Μποτέρο. Ζήτημα γούστου, θα πείτε, αλλά ο ογκώδης ιερωμένος (1977) που αναπαύεται ξαπλωμένος στο πράσινο φόντο στο έργο του Κολομβιανού ζωγράφου έχει κάτι από την εγκατάλειψη, την ελαφράδα και την αθωότητα υπερφυσικού παιδιού που αναπαύεται στη χλόη.

Λούσιαν Φρόιντ. Εκπροσωπείται από τέσσερα μεγάλα μαυρόασπρα χαρακτικά, με πρωταγωνιστές τα βασανισμένα πρόσωπα και τα σώματα λαϊκών ανθρώπων που υποφέρουν.

Νέο απόκτημα: Εκτός από τους πίνακες - λάδια της Πορτογαλίδας Πάολας Ρέγκο, το Μουσείο Φρυσίρα εκθέτει την πλήρη σειρά των είκοσι δύο έγχρωμων λιθογραφιών της γεωγράφου για την εικονογράφηση του μυθιστορήματος της Έμιλι Μπροντέ "Ανεμοδαρμένα ύψη". Από τη ζωγράφο, που στο επίκεντρο της δουλειάς της έχει τη γυναίκα και την κρυφή πλευρά της κακομεταχείρισής της.

INFO

"Αναπαριστώντας τον κόσμο από τη συλλογή των Γκαλερί Μάρλμπορο", στο Μουσείο Φρυσίρα (Μονής Αστερίου 3-7, τηλ.: 210.3234.678) έως 18 Μαΐου. Χορηγία: Αγροτική Ασφαλιστική. Είσοδος: 6 ευρώ, μειωμένο: 3 ευρώ. Κατάλογος: 20 ευρώ.