Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Καλλιτεχνική είδηση

( σσσσ, τα όσκαρ μαγειρεύουν :: 11-02-2003) 

Σσσσ, τα Όσκαρ μαγειρεύουν

Ποιος ρόλος είναι πρώτος και ποιος δεύτερος; Εξαρτάται από τα μαγειρέματα των στούντιο, των ηθοποιών και των ατζέντηδων

RICK LYMAN

Μέριλ Στριπ, Τζούλιαν Μουρ, Νικόλ Κίντμαν. Και οι τρεις έχουν τον ίδιο σχεδόν χρόνο στην ταινία «Οι ώρες». Όμως η Μουρ είναι εκείνη που προωθείται για υποψηφιότητα Β' ρόλου, ενώ οι άλλες δύο για Α' ρόλου

Τα ονόματα των τριών πρωταγωνιστριών εμφανίζονται στους αρχικούς τίτλους της ταινίας «Οι ώρες» με την εξής σειρά: Μέριλ Στριπ, Τζούλιαν Μουρ, Νικόλ Κίντμαν. Χρονομετρώντας κανείς την εμφάνισή τους στην οθόνη με ένα ρολόι, διαπιστώνει ότι οι ηθοποιοί μοιράζονται περίπου τον ίδιο χρόνο: Η Στριπ 42 λεπτά, η Μουρ 33 και η Κίντμαν 30 λεπτά.

Παρόλα αυτά, τα στούντιο που συμμετείχαν στη συμπαραγωγή του φιλμ, η Paramount και η Miramax, προωθούν τις Στριπ και Κίντμαν για υποψηφιότητα Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου, ενώ τη Μουρ, έπειτα από δική της επιθυμία, για υποψηφιότητα δεύτερου ρόλου.

Τι κάνει έναν ρόλο πρώτο και τι δεύτερο (ή υποστηρικτικό, όπως είναι η λέξη που χρησιμοποιούν στα αγγλικά); Ποια είναι τα κριτήρια που κάνουν τα στούντιο να «σπρώχνουν» στη διαφημιστική τους και παρασκηνιακή καμπάνια έναν ηθοποιό για Όσκαρ πρώτου ή δεύτερου ρόλου; Το ερώτημα έρχεται στην επιφάνεια κάθε χρόνο τέτοια εποχή. Σήμερα μάλιστα, ημέρα που ανακοινώνονται στο Λος Άντζελες οι υποψηφιότητες για τα Όσκαρ του 2003, είναι σίγουρο ότι θα απασχολήσει και πάλι ειδικούς και απλούς σινεφίλ.

Οι παράγοντες είναι πολλοί. Το θέμα ανάγεται σε πολιτικές κονταρομαχίες μεταξύ των μεγάλων στούντιο, καθώς οι υπεύθυνοι προτιμούν να προωθούν τους ηθοποιούς εκεί όπου πιστεύουν ότι έχουν περισσότερες πιθανότητες βράβευσης. Φέτος ειδικά, υπάρχουν τρανταχτά παραδείγματα, καθώς οι ίδιες ηθοποιοί παίζουν πολύ καλά σε πολλές ταινίες. «Αν η Τζούλιαν Μουρ προταθεί για ερμηνεία δεύτερου ρόλου για τις "Ώρες", θα είναι αποτέλεσμα της διαφημιστικής καμπάνιας», λέει ο Πιτ Χάμοντ, ιστορικός κινηματογράφου και ειδικός αναλυτής της βιομηχανίας του Χόλιγουντ. «Δεν πιστεύω ότι κανένας ηθοποιός που βλέπει την ταινία πιστεύει ότι κάποια από τις τρεις υποστηρίζει τις άλλες στον ρόλο τους. Ή παίζουν όλες δεύτερους ρόλους ή όλες πρωταγωνιστικό». Άλλο παράδειγμα σύγχυσης είναι το «Σικάγο». Η Ρενέ Ζελγουέγκερ προωθείται για Όσκαρ πρώτου ρόλου, το ίδιο και ο Ρίτσαρντ Γκιρ. Όμως, η Κάθριν-Ζέτα Τζόουνς, που μοιράζεται τον ίδιο χρόνο στην οθόνη και παίζει έναν εξίσου σημαντικό ρόλο στην υπόθεση πηγαίνει για το βραβείο του δεύτερου ρόλου. Κάτι όμως, που αυτόματα μειώνει τις πιθανότητες της πολύ καλής Κουίν Λατίφα να είναι αυτή υποψήφια για την ίδια ταινία, σε έναν ρόλο πραγματικά υποστηρικτικό.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στη «Φρίντα», την ιστορία της σχέσης των ζωγράφων Φρίντα Κάλο και Ντιέγκο Ριβέρα, όπου πρωταγωνιστούν εξίσου οι Σάλμα Χάγιεκ και ο Άλφρεντ Μολίνα. Η πρώτη διαφημίζεται ως πιθανή υποψήφια πρώτου ρόλου, ενώ ο Μολίνα δεύτερου.

Παλιά, το μέτρο ήταν η σειρά με την οποία εμφανίζονταν τα ονόματα στους τίτλους. Αυτό όμως, δεν συμβαίνει σήμερα, καθώς στις «Συμμορίες της Νέας Υόρκης», τόσο ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις όσο και ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο οδεύουν για υποψηφιότητες πρώτου ρόλου, ενώ στο «Catch me if you can» του Στίβεν Σπίλμπεργκ ο μεν Ντι Κάπριο πάει για βραβείο πρώτου ρόλου, ενώ ο Τομ Χανκς, που παίζει παρόμοιο ρόλο με αυτόν του Ντέι-Λούις, ίσως είναι υποψήφιος για δεύτερο. Κι αυτό, γιατί ο ίδιος μπορεί να προταθεί για το βραβείο πρώτου ρόλου στην ταινία «Ο δρόμος της απώλειας». Εκεί, όπου το όνομα του Πολ Νιούμαν φιγουράρει πάνω από τον Χανκς, αλλά η υποψηφιότητά του προορίζεται για τον δεύτερο ρόλο.

Τα μαγειρέματα είναι θέμα των στούντιο, αλλά και των ηθοποιών, που μαζί με τους ατζέντηδες ζυγίζουν πού έχουν τις περισσότερες πιθανότητες για υποψηφιότητα και αναγκάζουν τα στούντιο να διαμορφώσουν ανάλογα τις διαφημιστικές τους εκστρατείες. Τα Όσκαρ, άλλωστε, προσθέτουν εκατομμύρια δολάρια στις εισπράξεις μίας ταινίας και στις τσέπες όλων. Εκτός από τον Χανκς, και η Μουρ μπορεί να είναι υποψήφια και στις δύο κατηγορίες: δεύτερου ρόλου στις «Ώρες» και πρώτου στο «Ο παράδεισος είναι μακριά». Το ίδιο και η Στριπ: πρώτου στις «Ώρες» και δεύτερου στο «Adaptation», για το οποίο κάποια άλλη χρονιά, θα ήταν υποψήφια ως πρωταγωνίστρια.

6.000 αποφάσεις

Σύμφωνα με τους κανόνες της Ακαδημίας Κινηματογράφου, τις υποψηφιότητες σε κάθε κατηγορία αποφασίζουν μόνο τα εγγεγραμμένα μέλη σε αυτόν τον κλάδο. Έτσι, π.χ. τις πέντε υποψηφιότητες για τις κατηγορίες ηθοποιίας κρίνουν με τις ψήφους τους τα μέλη που είναι ηθοποιοί. Ο κάθε ηθοποιός μπορεί να προτείνει όποιον συνάδελφό του θέλει για όποια από τις δύο κατηγορίες, πρώτου ή δεύτερου ρόλου, νομίζει. Ο τελικός νικητής σε κάθε κατηγορία βγαίνει από τις ψήφους των 6.000 μελών της Ακαδημίας από όλους τους κλάδους.