Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Καλλιτεχνική είδηση

( η ιστορία στον καμβά τους :: 11-02-2003) 

Η ιστορία στον καμβά τους

Δύο «άγνωστα» έργα του Νικολάου Γύζη και ένας αιώνας ελληνικής ζωγραφικής παρουσιάζονται στην έκθεση της Τραπέζης Ελλάδος στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

ΜΑΙΡΗ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ

«Έρως και Κένταυρος» (1896-1898), ελαιογραφία του Νικολάου Γύζη από τη συλλογή της Τραπέζης της Ελλάδος, που παρουσιάζεται στην έκθεση «Η γένεση της νεώτερης ελληνικής ζωγραφικής»

Μια γεύση από τα πρώτα βήματα της νεώτερης ελληνικής ζωγραφικής, μέσα από μια μικρή πινακοθήκη με ελαιογραφίες, ξυλογραφίες και λιθογραφίες, που φέρουν την υπογραφή των «πατέρων» της νεώτερης εικαστικής δημιουργίας, θα πάρουν οι επισκέπτες της έκθεσης «Η γένεση της νεώτερης ελληνικής ζωγραφικής», που διοργανώνει η Τράπεζα της Ελλάδος, με αφορμή τα εβδομήντα πέντε χρόνια της και φιλοξενείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Οι 39 δημιουργίες 24 κλασικών Ελλήνων καλλιτεχνών του πρώτου αιώνα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής (1830-1930) προέρχονται από την πλούσια συλλογή της Τραπέζης, καθώς και από την Εθνική Πινακοθήκη, το Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη και ιδιωτικές συλλογές και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά το περασμένο φθινόπωρο στο Atrium της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των Ηνωμένων Πολιτειών.

«Δεν πρόκειται για μια ολοκληρωμένη παρουσίαση της νεώτερης ελληνικής τέχνης», εξηγεί στα «ΝΕΑ» η σύμβουλος της έκθεσης, Μαίρη Μιχαηλίδου. «Στην έκθεση περιλαμβάνονται πολύ σημαντικά έργα-σταθμοί κάθε περιόδου. Ανάμεσά τους και έργα που σπάνια εκτίθενται, όπως η "Όρθια Κοπέλα" του Ιωάννη Ζαχαριά ή οι μικρών διαστάσεων ελαιογραφίες του Νικόλαου Γύζη "Άποψη της Αθήνας από το Χαϊδάρι" και "Η Μούσα", που ανήκουν στη συλλογή Ν. Πετσάλη-Διομήδη και δεν είχαν εκτεθεί μέχρι σήμερα».

Ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Νικόλαος Γκαργκάνας θέλησε να μεταφέρει την έκθεση και στην Αθήνα, ώστε να έχει την ευκαιρία το ελληνικό κοινό να δει μια διοργάνωση διεθνών προδιαγραφών», λέει η κ. Μιχαηλίδου.

«Στην ελληνική παρουσίαση επιδιώκουμε κάτι καινούργιο σε σχέση με την αμερικανική», επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης, κ. Έφη Ανδρεάδη. «Ο άξονας θα είναι από τα νεώτερα προς τα παλαιότερα έργα, ενώ τον πυρήνα θα αποτελέσουν οι δημιουργίες του Νικόλαου Γύζη και κυρίως η επιβλητική "Παλλάς Αθηνά" του, που είχε αποτελέσει το προσχέδιο για τη σημαία του Πανεπιστημίου Αθηνών».

Εικαστικό «παρών»

Πορτρέτα των αγωνιστών της Επανάστασης είναι τα πρώτα έργα των Θεόδωρου Βρυζάκη και Διονυσίου Τσόκου κι ακολουθούν πίνακες της επόμενης γενιάς, των Κωνσταντίνου Βολανάκη και Ιωάννη Αλταμούρα. Η κυριαρχία της Ακαδημίας του Μονάχου αποτυπώνεται στα έργα του θεμελιωτή της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής Νικηφόρου Λύτρα, στις δυναμικές μορφές του Νικολάου Γύζη, τα πορτρέτα του Γεωργίου Ιακωβίδη, τα τοπία του Κωνσταντίνου Βολανάκη, ενώ οι πρώτες πινελιές του ιμπρεσιονισμού μπαίνουν στα έργα του Περικλή Πανταζή.

Η επιρροή του νέου καλλιτεχνικού κέντρου, του Παρισιού (τέλη 19ου αιώνα) διαφαίνεται στους πίνακες των Κωνσταντίνου Μαλέα και Μιχάλη Οικονόμου. Στην έκθεση δίνουν ακόμη το «παρών» έργα των Κωνσταντίνου Παρθένη, Ορέστη Κανέλλη, Στρατή Αξιώτη, Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Σπύρου Παπαλουκά, αλλά και Γιάννη Τσαρούχη.

INFO

«Η γένεση της νεώτερης ελληνικής ζωγραφικής» εγκαινιάζεται στις 17 Φεβρουαρίου, στις 7.30 μ.μ., στο Φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη 1, τηλ. 210-7282.000). Έως τις 30 Μαρτίου. Κατάλογος: 15 ευρώ.