Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Βιβλιοδρόμιο :: Διαλογική συνέντευξη-πορτρέτο

( «οι καλές ταινίες σήμερα δεν κάνουν λεφτά» :: 15-02-2003) 

Η Ανούκ Αιμέ, τιμώμενο πρόσωπο στην 53η Μπερλινάλε

«Οι καλές ταινίες σήμερα δεν κάνουν λεφτά»

Από την κορυφή μέχρι τα νύχια, από την πιο μικροσκοπική τρίχα των μεταξένιων μαλλιών της μέχρι την πιο αόρατη λάμψη των ματιών της, το όνομα της Ανούκ Αιμέ είναι συνώνυμο μ' αυτό της ολοκληρωτικής Γυναίκας.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ

«Για να γίνονται καλές ταινίες, για να προχωρήσει η ανθρωπότητα, χρειάζονται όνειρα», υποστηρίζει η Ανούκ Αιμέ

Πόσες φέρουν το όνομα της ολοκληρωτικής Γυναίκας; Ανοίξτε το Αλφάβητο και θα το βρείτε. Β-Β για Μπριζίτ Μπαρντό, C-C για Κλαούντια Καρντινάλε, Μ-Μ για Μέριλιν Μονρόε και Α-Α για Ανούκ Αιμέ.

«Ναι, αλλά ξεχάσατε πως το Α είναι το πρώτο γράμμα της Άλφα Βήτα», είπε και από το βλέμμα της έσταξε μέλι. Madames e mounsieurs, το πιο αιθέριο πλάσμα του τελευταίου μισού αιώνα βρέθηκε στην Μπερλινάλε, κολύμπησε στα όνειρα και αγκάλιασε μια τιμητική Golden Bear (Χρυσή Αρκούδα).

«Τρελαίνομαι να παίρνω βραβεία. Αλλά εδώ που τα λέμε δεν έκανα τίποτα σπουδαίο στη ζωή μου που ν' αξίζει ένα τόσο μεγάλο βραβείο. Σε μερικές ταινίες έπαιξα. Ε, και τι μ' αυτό;».

Όχι σε όποιες και όποιες. «8 1/2», «Ένας Άντρας και μια Γυναίκα» και «Λόλα» δεν είναι απλώς ταινίες. Είναι μύθοι…

«Α, τώρα τι μου θυμίσατε. Ο Φελίνι δεν ήταν απλώς ένας μεγάλος σκηνοθέτης, μια ιδιοφυία. Ήταν τρόπος ζωής. Μου έμαθε ένα σπουδαίο πράγμα. Να μην παίρνω τον εαυτό μου στα σοβαρά».

Και ο Λελούς;

«Ο Κλοντ είναι μέλος της οικογένειάς μου. Το ίδιο και ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι. Oh my God (αναφώνησε αγγλιστί με εκείνη τη νωχελική και ιδιαίτερη γαλλική προφορά), what a man! Καλύτερος σε όλα του. Άντρας, άνθρωπος, φίλος. Ο μοναδικός που τήρησε κατά γράμμα τη φιλοσοφία του Φελίνι. Ουδέποτε πήρε τον εαυτό του στα σοβαρά».

Μ' αυτή την ομορφιά είναι περίεργο πώς δεν βρεθήκατε μέσα στις τρεις τέσσερις θεές του Χόλιγουντ.

«Δεν θυμάστε καλά. Συνεργάστηκα με Αμερικανούς σκηνοθέτες. Με τον Ρόμπερτ Όλτμαν λόγου χάριν».

Και οι διαφορές;

«Με τους Ευρωπαίους; Σχεδόν καμία. Φελίνι - Λελούς - Όλτμαν προέρχονται από την ίδια οικογένεια. Όλοι οι σπουδαίοι καλλιτέχνες είναι συγγενείς».

Μετανιώνετε για ρόλους, για σχέσεις, για λάθη ακόμα και στην προσωπική σας ζωή;

«Για τίποτα. Δεν λέω, έχω κάνει μερικές ανοησίες, έχω παίξει σε δύο-τρεις κακές ταινίες, αλλά δεν μετανιώνω. Εκείνη την εποχή που τα διέπραξα με εκφράζανε απολύτως».

Ο πιο αγαπημένος σας ρόλος;

«Σα να ρωτάς μια πολύτεκνη μητέρα ποιο είναι το αγαπημένο της παιδί. Πάντως σε όλες τις ηρωίδες έχω βάλει κάτι από την Ανούκ».

Το Ανούκ δεν είναι το πραγματικό σας όνομα…

«Όχι δεν είναι. Έτσι με φώναζαν όλοι οι τεχνικοί επειδή το όνομα της πρώτης ηρωίδας που έπαιξα σε ηλικία 13 ετών ήταν Ανούκ. Έτσι μου κόλλησε το Ανούκ. Το Αιμέ που σημαίνει "αξιαγάπητη" μου το έδωσε ο Ζακ Πρεβέρ. Τον ξέρετε; Φυσικά τον ξέρετε. Να είσαι 15 ετών κι ένας Πρεβέρ να σε φωνάζει Αιμέ, είναι δώρο Θεού. Το πραγματικό μου όνομα είναι Ντρέιφους, αλλά καμία σχέση δεν έχει με την οικογένεια του γνωστού Ντρέιφους».

Ποιες ηθοποιούς θαυμάζετε από το Χόλιγουντ και με ποιες θα θέλατε να παίξετε;

«Πρώτα απ' όλα με την Τζίνα Ρόουλαντς. Το όνειρό μου. Φυσικά και με τη Μέριλ Στριπ. Είδατε τις "Ώρες"; Όλες τους είναι υπέροχες. Και ποια δεν θα 'θελε να παίξει με την Κίντμαν και με την Τζούλιαν Μουρ; Ακούγομαι περίεργα; Είναι επειδή δεν κοιμήθηκα καλά».

Δεν σας φαίνεται.

«Ξέρετε γιατί; Το μυστικό είναι να αγαπάς αυτό που κάνεις. Ότι και να 'ναι αυτό. Δημοσιογραφία, κινηματογράφος, εμπόριο, οτιδήποτε. Το αγαπάς; Θα σε ανταμείψει. Αν δεν το αγαπάς, η ομορφιά θα σε εγκαταλείψει. Είμαι τυχερή που είμαι η Ανούκ Αιμέ. Τυχερή γιατί μ' αρέσει η ζωή μου, η δουλειά μου. Και όσο βλέπω τον υπόλοιπο κόσμο να υποφέρει, τόσο πιο τυχερή αισθάνομαι».

Δεν σας απασχολεί η πολιτική, ο πόλεμος, το Ιράκ;

«Φυσικά και είμαι εναντίον του πολέμου. Πάντα πίστευα στις διαπραγματεύσεις και πάντα μισούσα τα κανόνια. Είναι υποχρεωμένοι από τον απαράβατο κανόνα της ηθικής και για τη σωτηρία εκατομμυρίων αθώων πλασμάτων να καθήσουν σ' ένα τραπέζι και να τα βρούνε. Όσο καιρός και να χρειαστεί. Ακόμα κι ένας αιώνας».

Πρώτα απ' όλα τι προηγείται; Σενάριο ή σκηνοθέτης;

«Φυσικά το όνομα του σκηνοθέτη. Ένας καλός σκηνοθέτης μπορεί να κάνει καλή ταινία μ' ένα κακό σενάριο. Ένας κακός σκηνοθέτης μπορεί να μετατρέψει ένα διαμάντι σε σκουπίδι».

Σας συμβαίνει να αναπολείτε τις δόξες της Ευρώπης του '60 και του '70;

«Η διαφορά ανάμεσα στο τότε και το τώρα, είναι πως σήμερα οι καλές ταινίες δεν κάνουν λεφτά. Όσοι τις βλέπουν τις λατρεύουν αλλά τα ταμεία είναι άδεια. Το χρήμα έχει μεταλλάξει όλη την υφήλιο. Παρ' όλα αυτά για να γίνονται καλές ταινίες, για να προχωρήσει η ανθρωπότητα, χρειάζονται όνειρα. All we need is dreams»!

Προγνωστικά

ΗΠΑ, Γερμανία, Κίνα, Γαλλία τα φαβορί

Απόψε ο Ατόμ Εγκογιάν - πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ του Βερολίνου - θα εκφωνήσει τη λίστα των νικητών. Δηλαδή ΗΠΑ, Γερμανία, Κίνα, Γαλλία. Οι τέσσερις μεγάλες δυνάμεις που μονοπώλησαν την Μπερλινάλε.

Συγκεκριμένα για Χρυσή Αρκούδα προορίζονται: «Ώρες» - «Ήρωας» - «25η ώρα» με αουτσάιντερ «Δεν φοβάμαι» του Γκαμπριέλε Σαλβατόρες και «Η ζωή μου χωρίς εμένα» της Ισπανίδας Ιζαμπέλ Coixet.

Για το δεύτερο βραβείο προορίζεται η Γερμανία με τον «Γκουντμπάι Λένιν», η Γαλλία με το εξαιρετικό «Μικρές πληγές» του Πασκάλ Μπονιτσέρ και πάλι η Γερμανία με το «Φως από μακριά».

Για το βραβείο γυναικείας ερμηνείας, η τριάδα Κίντμαν - Μουρ - Στριπ είναι παντοδύναμη («Ώρες») με αντίπαλο στα αουτσάιντερ τη Σάρα Πόλεϊ, την Καναδέζα της ταινίας «Η ζωή μου χωρίς εμένα».

Και για το βραβείο ανδρικής ερμηνείας, ο Έντουαρντ Νόρτον (φωτογραφία) είναι το φαβορί. Αλλά για να κρατάμε και την πισινή, ένα πράγμα θα πω πριν πέσει η αυλαία. You never know. Δηλαδή άβυσσος η ψυχή των… δικαστών.