Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-γνώμη

( γιωργος δρυς - επιδοτήσεις μέχρι το 2013 :: 20-01-2003) 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΡΥΣ Επιδοτήσεις μέχρι το 2013

ΜΑΤΙΝΑ ΗΡΕΙΩΤΟΥ

Δεν αποδοκίμασαν την κυβερνητική πολιτική οι αγρότες στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές, υποστηρίζει σε συνέντευξή του στα "ΝΕΑ" ο υπουργός Γεωργίας Γ. Δρυς, ο οποίος εκτιμά ότι οι αγρότες δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπογραμμίζει μάλιστα ότι το σημερινό καθεστώς επιδοτήσεων δεν πρόκειται να μεταβληθεί έως το 2013.

Το ΠΑΣΟΚ παραδοσιακά είχε καλές σχέσεις, στηριζόταν στον αγροτικό πληθυσμό. Οι τελευταίες εκλογές, όμως, έδειξαν ότι αυτή η σχέση έχει διαταραχθεί. Γιατί, λοιπόν, οι αγρότες "τιμώρησαν" το κόμμα σας;

Δεν νομίζω ότι πρόκειται για πολιτική τιμωρία. Κατά την άποψή μου πρόκειται για μια διαμαρτυρία, δεν πρόκειται όμως για διαμαρτυρία που προκαλείται από πραγματικούς επαγγελματίες αγρότες ούτε για διαμαρτυρία που προκαλείται από την επιδείνωση των συνθηκών παραγωγής. Προέρχεται κυρίως από μη καθαρά αγροτικά στρώματα στην ύπαιθρο που αισθάνονται αυτή τη στιγμή τις συνέπειες των αλλαγών που λαμβάνουν χώρα στα πλαίσια της ευρωπαϊκής γεωργίας. Στον βαθμό, λοιπόν, που έστω και αυτή η διαμαρτυρία είναι υγιής αντίδραση, εγώ τη θεωρώ καλοδεχούμενη. Όταν, όμως, είναι αντίδραση στις επιβαλλόμενες προσπάθειες εκσυγχρονισμού και αύξησης της ανταγωνιστικότητας της γεωργίας, είναι ασφαλώς αντιπαραγωγική και επικίνδυνη για τις προοπτικές της ελληνικής γεωργίας.

Ωστόσο, επικρατεί σε πολλούς η αντίληψη ότι το υπουργείο Γεωργίας δεν έχει καταφέρει να λειτουργεί ως αναπτυξιακός μοχλός της υπαίθρου, παρά περισσότερο ως μηχανισμός που κάνει καταμετρήσεις και διεκπεραιώνει επιδοτήσεις…

Όχι. Το υπουργείο Γεωργίας αυτή την περίοδο εκτελεί τέσσερα προγράμματα του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, από τα μεγαλύτερα, μάλιστα. Ολοκληρώνοντας τις επενδύσεις από το Γ' ΚΠΣ θα έχουμε αλλάξει σημαντικότατα τις υποδομές στον τομέα της γεωργίας.

Έχουμε σε εξέλιξη το "Επιχειρησιακό πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης - ανασυγκρότησης της υπαίθρου", που έχει προϋπολογισμό 3,1 δισ. ευρώ. Αυτό έχει σήμερα απορροφητικότητα περίπου 16%. Είναι μεγαλύτερη από τον εθνικό μέσο όρο. Το δεύτερο πρόγραμμα, της αλιείας, με προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια ευρώ, έχει απορροφητικότητα 7%. Για το πρώτο είμαστε ικανοποιημένοι, για το δεύτερο δεν είμαστε και γι' αυτό επιταχύνουμε τις διαδικασίες.

Αναδιάρθρωση καλλιεργειών

Στις νέες προοπτικές και με δεδομένα που διαμορφώνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η περίφημη αναδιάρθρωση των καλλιεργειών δείχνει πιο επιβεβλημένη από ποτέ. Τι κάνει το υπουργείο σας;

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση, αν σκεφτεί κανείς ότι οι περισσότερες καλλιέργειες στην Ελλάδα είναι δενδρώδεις. Τι αναδιάρθρωση θα γίνει σ' αυτή την περίπτωση; Καταλαβαίνω ότι είναι εύκολη, σχετικά, υπόθεση για τις ετήσιες καλλιέργειες. Δεν είναι εύκολη η μετάβαση από τη μία παραγωγή στην άλλη.

Τι θα γίνει, όμως, με τα προϊόντα που βρίσκονται "στο κόκκινο", που το αγροτικό εισόδημα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις επιδοτήσεις, οι οποίες βαθμιαία θα μειώνονται; Τι θα γίνει για παράδειγμα με τον καπνό;

Πρόκειται για ετήσια καλλιέργεια. Δεν μπορούμε να εξαφανίσουμε την καπνοκαλλιέργεια από την Ελλάδα, που μάλιστα γίνεται σε άγονα εδάφη, όπου δεν μπορεί να καλλιεργηθεί κάτι άλλο. Πρέπει, όμως, να πάμε σε αναδιάρθρωση ποικιλιών και να παράγουμε προϊόντα καπνού με λιγότερη πίσσα και νικοτίνη, με μικρότερες συνέπειες στην υγεία. Και αυτό έχει προχωρήσει σημαντικά και παράγουμε ποικιλίες με μεγάλη ζήτηση στην παγκόσμια αγορά. Προς το παρόν περιμένουμε τον νέο κανονισμό για τον καπνό που θα προτείνει ο αρμόδιος επίτροπος για τη γεωργία. Κι αν ακόμη πηγαίναμε σε δραστικά μέτρα κατά της καπνοκαλλιέργειας, οι Ευρωπαίοι δεν θα σταματούσαν να καπνίζουν. Τι θα κάναμε λοιπόν; Θα πηγαίναμε σε υποκατάσταση των ευρωπαϊκών καπνών που είναι αρίστης ποιότητας, με καπνά τρίτων χωρών που είναι πολύ χειρότερα από τα ευρωπαϊκά. Ας είμαστε ρεαλιστές, ούτε μιλάμε αυτή τη στιγμή, ούτε είναι δυνατό να περάσει ένας κανονισμός που θα οδηγεί στην εξαφάνιση της ευρωπαϊκής καπνοκαλλιέργειας.

Βρίσκονται, ωστόσο, κοντά στους αγρότες οι γεωπόνοι του υπουργείου Γεωργίας ώστε να τους κατευθύνουν σε νέες ποικιλίες, νέες καλλιέργειες;

Να σας θυμίσω κατ' αρχήν ότι, από το 1994, έχει γίνει αποκέντρωση των γεωτεχνικών υπηρεσιών και οι περιφερειακές υπηρεσίες δεν ανήκουν στο υπουργείο Γεωργίας. Ανήκουν στους νομάρχες. Είναι μια πολιτική που αποφασίστηκε στα πλαίσια και τη λογική της μεταφοράς αρμοδιοτήτων στην περιφέρεια και έτσι όλοι, γεωπόνοι, κτηνίατροι, λοιπές ειδικότητες ανήκουν στις νομαρχίες. Έτσι, το υπουργείο Γεωργίας είναι μια κεντρική υπηρεσία, η συντριπτική πλειονότητα των υπηρεσιών του, σχεδόν το 100% των στελεχών του, είναι στην Αθήνα. Έχουμε ελάχιστες υπηρεσίες στην περιφέρεια. Όλες ανήκουν στη νομαρχία.

Και το παράδοξο βέβαια είναι το εξής: ενώ μιλάμε για κοινή αγροτική πολιτική σε επίπεδο 25 χωρών, πλέον έχουμε, ταυτόχρονα στην Ελλάδα, αγροτική πολιτική την οποία ασκούν 56 νομαρχίες. Είναι ένα πρόβλημα και πολλές φορές έχουμε αδυναμία συντονισμού.

Συνέπειες της διεύρυνσης

Η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης τι σημαίνει για τους Έλληνες αγρότες; Ποια ενδεχόμενα κέρδη και ζημίες θα μετρήσουν;

Δεν θα ισχυρισθώ ούτε ότι η υπόθεση της διεύρυνσης είναι απλή για την ελληνική αγροτική οικονομία, ούτε, όμως, ότι δεν αποτελεί ευκαιρία για ένταση των προσπαθειών μας προκειμένου να εξασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις ανταγωνιστικότητας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Με μια έννοια, λοιπόν, δεν θα υπάρξουν ούτε κέρδη, ούτε ζημίες. Πρώτον, διότι μεταξύ των ελληνικών γεωργικών προϊόντων και των προϊόντων των υπό ένταξη χωρών δεν υπάρχει ανταγωνιστικότητα, διότι δεν είναι ομοειδή. Δεύτερον, διότι το σημερινό καθεστώς επιδοτήσεων δεν πρόκειται να μεταβληθεί, τουλάχιστον μέχρι το 2013.

Θα ξανανοίξουν τον Μάρτιο τα εκκοκκιστήρια

Τις τελευταίες εβδομάδες επικρατεί ξανά αναταραχή στη Θεσσαλία, κυρίως, με αιχμή το βαμβάκι που δεν έχει παραληφθεί από τα εκκοκκιστήρια. Πώς αντιμετωπίζει το υπουργείο σας το ζήτημα;

Η εκκοκκιστική περίοδος έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2002. Και μέχρι τότε παραδόθηκαν 1.084.000 τόνοι βάμβακος. Από τους 88.081 βαμβακοκαλλιεργητές που είχαν δηλώσει τις καλλιέργειές τους, περίπου 2.500 παραγωγοί δεν προέβησαν στην παράδοση του προϊόντος τους. Αν υπάρχει βαμβάκι που παρήχθη χωρίς να έχει δηλωθεί στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Επιδοτήσεων, αυτό δεν μπορεί να παραληφθεί για να επιδοτηθεί. Οι παραγωγοί, βεβαίως, θα εισπράξουν την εμπορική αξία, όχι όμως επιδότηση. Αν διαπιστώσουμε από την απογραφή που κάνουμε τώρα ότι υπάρχει ποσότητα βάμβακος που δεν συλλέχθηκε, λόγω κακοκαιρίας για παράδειγμα, και έτσι δεν παραδόθηκε, ο κανονισμός μάς δίνει το δικαίωμα να ανοίξουμε για μια εβδομάδα τα εκκοκκιστήρια και βεβαίως να το παραλάβουμε. Αρκεί να είναι βαμβάκι εντός ΟΣΔΕ, το τονίζω. Αυτό το βαμβάκι θα το παραλάβουμε, δεν έχουμε άλλωστε το δικαίωμα να μην το παραλάβουμε.

Αν, όμως, πρόκειται για ποσότητες εκτός ΟΣΔΕ δεν μπορούμε να παραβιάσουμε τον κανονισμό. Φέτος, που είναι η πρώτη φορά που σεβαστήκαμε τον κανονισμό οι τιμές είναι πάρα πολύ καλές, από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων.