Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Συνέντευξη-γνώμη

( τομας βιντερμπεργκ - «πού να βρεθεί χρόνος για ν' αγαπήσουμε...» :: 17-03-2003) 

ΤΟΜΑΣ ΒΙΝΤΕΡΜΠΕΡΓΚ «Πού να βρεθεί χρόνος για ν' αγαπήσουμε…»

Αφού «η αγάπη όλα τα υπομένει, όλα τα συγχωρεί, όλα τα ελπίζει» και «ουδέποτε εκπίπτει» κατά τον Απόστολο Παύλο, ο Τόμας Βίντερμπεργκ τα δίνει «Όλα για την αγάπη». Και μιλά στα «ΝΕΑ» για την… τιμή της αγάπης στον ταραγμένο κόσμο μας

ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΓΙΟΣ

«Οι άνθρωποι της Δύσης κάνουν συνεχώς meeting, είναι χαμένοι στο Ίντερνετ, στέλνουν e-mail και μηνύματα στα κινητά, οπότε πού να βρουν τον χρόνο να… αγαπήσουν», λέει ο 32χρονος Τόμας Βίντερμπεργκ με αφορμή την προβολή της ταινίας του «Όλα για την αγάπη» στη χώρα μας

Λάτρης του ελληνικού φωτός και του Αιγαίου - τελευταία του επίσκεψη με τα δύο παιδιά του στη Φολέγανδρο - ο 32χρονος Δανός Τόμας Βίντερμπεργκ είναι αυτή τη στιγμή μία από τις σοβαρότερες σκηνοθετικές υπογραφές στον χώρο του κινηματογράφου. Και η νέα ταινία του «'Όλα για την αγάπη» ενθουσίασε κοινό και κριτική, αν και είναι εντελώς διαφορετική από την ακραία «Οικογενειακή γιορτή», που αγαπήθηκε από τόσους σινεφίλ.

Σε έναν κόσμο σαν τον δικό μας, που όλα ανατρέπονται, τι δύναμη μπορεί να έχει η αγάπη που την αποθεώνετε στο νέο έργο σας;

«Η αγάπη έχει τη μεγαλύτερη δύναμη από οτιδήποτε σε αυτό τον κόσμο. Έχει τη δύναμη να συγχωρεί τα λάθη μας, να μας χαρίζει αυτογνωσία, να μας κάνει να νοιαζόμαστε περισσότερο για κάποιον άλλον παρά για τον εαυτό μας».

Με μουσική του Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ, του συνθέτη των αριστουργημάτων του Κριστόφ Κισλόφσκι «Η διπλή ζωή της Βερόνικα» και της «Τριλογίας των χρωμάτων», το φιλμ «Όλα για την αγάπη» αφουγκράζεται την κοινωνική ταραχή της εποχής μας και τα ανθρώπινα αδιέξοδα: Ένα παντρεμένο ζευγάρι υπό διάλυση, συναντιέται στη Νέα Υόρκη για τις τελικές υπογραφές του διαζυγίου του, ενώ γύρω τους οι νόμοι της φύσης έχουν… σαλέψει, καθώς χιόνι σκεπάζει τους δρόμους μέσα στο κατακαλόκαιρο, άνθρωποι σωριάζονται νεκροί στους δρόμους και τίποτα δεν μένει όρθιο στη θέση του…

«Όλα για την αγάπη», αλλά όλο και πιο πολύ δυσκολεύονται να τη βρουν οι άνθρωποι στη Δύση…

«Οι περισσότεροι άνθρωποι στη Δύση είναι αιχμάλωτοι ενός καινούργιου τρόπου ζωής που σταδιακά αλλοιώνει την καθημερινότητά τους και τους μεταλλάσσει. Κινούνται ασταμάτητα. Πάνε να συναντήσουν τους συντρόφους τους με τους οποίους δεν μένουν μαζί. Αφήνουν τα παιδιά τους στα νηπιαγωγεία και τα παραλαμβάνουν το βράδυ. Κάνουν meeting, τηλεδιασκέψεις και εκφράζουν την αγάπη τους στέλνοντας e-mail ή μέσω γραπτών μηνυμάτων στα κινητά τηλέφωνα. Η οικειότητα και η συντροφικότητα έχουν χαθεί και η αγάπη έχει εξαφανιστεί».

Γιατί πιστεύετε ότι φοβάται ο άνθρωπος της Δύσης να ανοίξει ερωτικά την καρδιά του;

«Αυτό που χαρακτηρίζει τη γενιά μου είναι ότι θέλουμε όσο τίποτα άλλο στον κόσμο να ζήσουμε με πάθος, να σταθούμε στη ζωή παίρνοντας αποφάσεις με γνώμονα την καρδιά μας και χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη τις συνέπειες. Κι όμως, οι περισσότεροι ζούμε φοβούμενοι την αγάπη και τα ίδια μας τα συναισθήματα. Φοβόμαστε ότι αν συμβεί κάτι τέτοιο θα χάσουμε την ανεξαρτησία μας - ποια ανεξαρτησία μας, τρέχα γύρευε, αφού από το πρωί μέχρι το βράδυ είμαστε δέσμιοι των υποχρεώσεων! Νομίζουμε ότι αν αγαπήσουμε θα χάσουμε τον εαυτό μας, ενώ ακριβώς το αντίθετο υπάρχει πιθανότητα να συμβεί».

Η συζήτηση απλώνεται πιο πολύ στην «πολιτισμένη Δύση». Του αναφέρω την περίπτωση της Ελλάδας που τα τελευταία 15 χρόνια έχει γίνει αγνώριστη και τον ρωτάω μήπως, τελικά, η μοναξιά είναι το «αντίτιμο» της ευμάρειας… Για να πάρω μία βαθιά και αποστομωτική απάντηση: «Όχι. Η μοναξιά είναι το αντίτιμο που πληρώνεις όταν φοβάσαι να βασιστείς στους άλλους»!

Μένοντας στην Κοπεγχάγη και σκεπτόμενος την επόμενη ταινία του - σε σενάριο του Λαρς Φον Τρίερ - ο Τόμας Βίντερμπεργκ αποφεύγει να βλέπει αμερικανικές ταινίες και δηλώνει ευθαρσώς: «Η αντίληψη αυτών των ταινιών για το σινεμά και τον κόσμο δεν έχει περάσει στον δικό μου κινηματογράφο. Εμένα με ενδιαφέρουν άλλα θέματα». Και μας ξεκαθαρίζει, τελικά, πως δεν είναι γιος, αλλά «δεν έχω καμία σχέση» με τον Μπο Βίντερμπεργκ, τον Σουηδό σκηνοθέτη που στη δεκαετία του '60 είχε σκηνοθετήσει μερικά έξοχα φιλμ («Συνοικία Κοράκι», «Έρωτας '65», «Αντελέν '31», «Φίμπεν, ο μπόμπιρας των γηπέδων», «Ο εκτελεστής χτυπούσε από ψηλά»).

Η επιστήμη έγινε υποχείριο των πολυεθνικών

Οι νόμοι της φύσης αλλάζουν στη ταινία σας - και γύρω μας, δυστυχώς… Και η επιστήμη με τις ανακαλύψεις της τι ρόλο παίζει;

«Η επιστήμη γίνεται όλο και πιο πολύ υποχείριο των πολυεθνικών. Χτυπητό παράδειγμα είναι ότι υπάρχει θεραπεία του καρκίνου - το εμβόλιο serum που αποδείχθηκε δραστικό. Στη Δανία, όμως, η φαρμακευτική βιομηχανία πληρώνει για το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής έρευνας. Αν φέρνανε το εμβόλιο δεν θα μπορούσαν πια να πουλάνε τη χημειοθεραπεία. Και γι' αυτό δεν το φέρνουν»!

INFO

Το φιλμ «Όλα για την αγάπη» του Τόμας Βίντερμπεργκ - επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2003 - προβάλλεται ήδη στους ελληνικούς κινηματογράφους.