Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-γνώμη

( 20 ερωτησεις - θεμιστοκλης ξανθοπουλος :: 14-03-2003) 

20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ

Ισότιμη πρόσβαση στις πανεπιστημιακές σπουδές

ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ

ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΕΤΣΟΒΙΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ

Ναι στην αξιολόγηση των ΑΕΙ, αλλά όχι από μια Αρχή που θα διορίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση, λέει ο πρύτανης του Πολυτεχνείου κ. Θ. Ξανθόπουλος. Η αξιολόγηση των ΑΕΙ είναι το μείζον θέμα των ημερών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όμως, οι πρυτάνεις ζητούν οικονομικές ενισχύσεις και πραγματική αυτοτέλεια. Γιατί σήμερα είναι ευκολότερο να διασχίσει κανείς τη Μεσογείων σε ώρα αιχμής, παρά να αγοράσει ένα ΑΕΙ μια… γομολάστιχα, λέει ο κ. Ξανθόπουλος.

Αξιολόγηση Πανεπιστημίων από Ανεξάρτητη Αρχή. Πού είναι το πρόβλημα;

Μπορεί να είναι πραγματικά ανεξάρτητη μια διορισμένη, από την εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία, Αρχή;

Όμως αν αξιολογεί η Σύνοδος Πρυτάνεων, όπως ορισμένοι προτείνουν, είναι αυτό Ανεξάρτητη Αρχή;

Η Σύνοδος Πρυτάνεων είναι μια εκλεγμένη από όλους τους φορείς των Πανεπιστημίων αρχή, με ανταγωνιστική δομή. Με συμμετοχή και εκπροσώπων του ΥΠΕΠΘ, της ΠΟΣΔΕΠ, των φοιτητών και των παραγωγικών τάξεων, είναι η κατά τεκμήριο περισσότερο αντικειμενική και λιγότερο εξαρτημένη.

Είμαστε η μοναδική χώρα χωρίς αξιολόγηση ΑΕΙ. Δεν πρέπει να βρεθεί μια φόρμουλα δίκαιης κρίσης;

Ασφαλώς ναι, υπό την προϋπόθεση ότι θα λυθούν παράλληλα τα θέματα αυτοδιοίκησης και οικονομικής αυτοτέλειας.

Οικονομικές επιχορηγήσεις ΑΕΙ;

Άμεση αύξηση κατά 25% και διπλασιασμός μέχρι τέλους της δεκαετίας.

Πραγματική διοικητική αυτοτέλεια σημαίνει;

Τα Πανεπιστήμια πρέπει να διαχειρίζονται με δική τους ευθύνη τα του οίκου τους, βάσει δεσμευτικής συμφωνίας με το ΥΠΕΠΘ, να καθορίζουν τον αριθμό εισακτέων που μπορούν να εκπαιδεύσουν και το απαραίτητο, για τις σπουδές που παρέχουν, γνωσιολογικό υπόβαθρο.

Ο Πρωθυπουργός δεσμεύθηκε για διατήρηση της σημερινής διάρθρωσης σπουδών 4-5 ετών για πρώτο πτυχίο. Δεν αρκεί;

Ασφαλώς όχι, διότι βλέπουμε ήδη ότι διολισθαίνουμε προς την εξίσωση των πτυχίων μας και των επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα αθρόως εισαγόμενα πτυχία τριετούς διάρκειας σπουδών. Απαιτείται η άμεση θεσμική αναγνώριση της ισοτιμίας των ελληνικών πτυχίων με το επίπεδο Master, κατά το γαλλογερμανικό πρότυπο.

Ενιαίος Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης;

Μήπως είναι ωραία λόγια για την αποφυγή της ουσιαστικής θεσμικής και οικονομικής στήριξης του δημόσιου χαρακτήρα της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης;

Απειλούνται τα ελληνικά πτυχία από τις ευρωπαϊκές συμφωνίες;

Ασφαλώς ναι, αν δεν κατοχυρωθεί η πραγματική τους ισοτιμία.

Ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Πιθανότητα ή … «μπαμπούλας» για να τρώμε το φαΐ μας;

Μάλλον «μπαμπούλας» και πάντως συζήτηση εκτός συνταγματικής επιταγής, αλλά και χωρίς νόημα για όσους πιστεύουν στο δημόσιο αγαθό της πανεπιστημιακής παιδείας.

Πόσες διαδικασίες χρειάζονται για να αγοράσει ένα ΑΕΙ μια … γομολάστιχα σήμερα;

Είναι ασφαλώς ευκολότερο να περάσεις τη Μεσογείων σε ώρα αιχμής.

Αριθμός εισακτέων: να αυξηθεί ή να μειωθεί;

Να τιμήσουμε την ωραία επιθυμία της νεολαίας μας, για ισότιμη πρόσβαση σε πραγματικές πανεπιστημιακές σπουδές.

Πολυτεχνείο Αθήνας. Τι έχει να φοβηθεί ένα Ίδρυμα τέτοιου κύρους από μηχανικούς τριετών σπουδών;

Απολύτως τίποτε. Ως σύγχρονο ελληνικό σύμβολο, όμως, υποχρεούται να αντιδράσει για τους μεγάλους κινδύνους της κοινωνίας μας από τα έργα αστοιχείωτων μηχανικών.

ΤΕΕ και μηχανικοί. Γιατί δεν εφαρμόζει τον νόμο για εγγραφή πτυχιούχων και έχουμε συρθεί στα δικαστήρια;

Εφαρμόζοντας τον ιδρυτικό του νόμο, το ΤΕΕ αρνείται την εγγραφή μηχανικών χωρίς τα απαραίτητα ουσιαστικά προσόντα.

Η χώρα μας παραπέμφθηκε στο Ευρωδικαστήριο για τα τριετή πτυχία. Τι βλέπετε;

Απαιτείται εθνικός συντονισμός για να κερδίσουμε μια δύσκολη μάχη.

Έχετε δηλώσει ότι η Ε.Ε. θέλει να αναγνωρίσει τα πτυχία των λεγόμενων «κολεγίων» ως πανεπιστημιακά. Μα είναι εφικτό;

Όλα είναι εφικτά, όταν κυριαρχεί επί της ουσίας η γραμμή της εμπορευματοποίησης και στην ανώτατη παιδεία.

Εθνική εκπαιδευτική πολιτική εναντίον εξωτερικής πολιτικής. Ποια υπερισχύει;

Προφανώς, το μακροχρόνιο εθνικό μας συμφέρον, ταυτιζόμενο ιστορικά με μια αξιόπιστη εθνική εκπαιδευτική πολιτική.

Τι θα λέγατε στον κ. Π. Ευθυμίου, γευματίζοντας μαζί του;

Να προχωρήσει, έστω και τώρα, στην αναγκαία οικονομική και θεσμική αναβάθμιση των Πανεπιστημίων μας. Η αξιολόγηση έπεται.

Αν ήσασταν υπουργός Παιδείας ποια θα ήταν η πρώτη αλλαγή που θα κάνατε;

Η θεσμοθέτηση τετραετών επιχειρησιακών προγραμμάτων για κάθε ΑΕΙ, με ταυτόχρονη γενναία αναβάθμιση της διοικητικής και οικονομικής μας αυτοτέλειας. Η παράλληλη καθιέρωση της δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με αναδιάταξη της δομής και των περιεχομένων της διδακτέας ύλης.

Πώς πρέπει να διοικείται ένα Πανεπιστήμιο;

Με σοβαρό και εμπνευσμένο σχεδιασμό, αποτελεσματική αλλά και συνετή διαχείριση και την ευρύτερη δυνατή συνοχή και συναίνεση.

Τι πρέπει να αποφεύγουν οι πρυτανικές αρχές;

Την αφ' υψηλού άσκηση των καθηκόντων τους και τις προσωπικές τους φιλοδοξίες-ματαιοδοξίες. Πρέπει δηλαδή να λειτουργούν ως οι πρώτοι εργάτες της πανεπιστημιακής κοινότητας.