Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-γνώμη

( 20 ερωτησεις - ελευθεριος μουζακης :: 28-02-2003) 

20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΜΟΥΖΑΚΗΣ

Έχω κάνει και εγώ τα λάθη μου

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΣ

Η κρίση στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας οφείλεται στα λάθη των ίδιων των βιομηχάνων, παραδέχεται ο "πατριάρχης" του χώρου κ. Ελευθέριος Μουζάκης. "Δεν αντιληφθήκαμε τα μηνύματα των καιρών και χάσαμε τη μεγάλη ευκαιρία να δώσουμε στον κλάδο μας τον ρόλο που του άξιζε στην Ελλάδα και την Ευρώπη" λέει. Και τονίζει πως διέξοδο στην κρίση θα μπορούσε να αποτελέσει η στροφή στο έτοιμο ένδυμα.

Κρίση στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας…

Και μεγάλη. Από το 1.450.000 αδράχτια της δεκαετίας του 1960, φτάσαμε σήμερα στα 650.000.

Πώς έφτασε ώς εδώ;

Ύστερα από πολλά λάθη. Καταρχήν νομίζαμε ότι ακόμη και χωρίς τον εκσυγχρονισμό των εργοστασίων μας, κανείς και τίποτα δεν θα μπορούσε να μας βλάψει, γιατί θα μας στήριζε εσαεί η πολιτεία, μόνο και μόνο επειδή απασχολούσαμε μεγάλο αριθμό προσωπικού. Μέγα λάθος…

Τι άλλο έφταιξε;

Το γεγονός ότι αρκετοί αναμείχθηκαν με τον κλάδο μόνο με τη λογική να αποσπάσουν κρατικές χρηματοδοτήσεις για να τις επενδύσουν κάπου αλλού.

Έχετε πει ότι ο κλάδος έπεσε σε λάθος χέρια…

Αυτό αληθεύει. Εξάλλου, δεν υπάρχει κανείς πια από τους παλιούς. Όλοι χάθηκαν, ο καθένας τους για διαφορετικούς λόγους.

Δεν έγιναν σοβαρές προσπάθειες επενδύσεων και εκσυγχρονισμού;

Φυσικά. Έγιναν όμως και αλόγιστες επεκτάσεις, χωρίς στρατηγική και ορθολογισμό. Όσοι τις έκαναν, τις πλήρωσαν.

Πότε χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο;

Το 1963, όταν η ευρωπαϊκή κλωστοϋφαντουργία βρισκόταν σε κρίση, αλλά οι Έλληνες βιομήχανοι δεν αντελήφθησαν τα μηνύματα των καιρών και δεν εκμεταλλεύθηκαν (με επενδύσεις και εκσυγχρονισμό) τις ευκαιρίες που τους παρουσιάστηκαν.

Τι ήταν αυτό που έλειπε;

Το όραμα.

Οι επιχειρηματίες διδάχθηκαν από τα λάθη τους;

Όσοι δεν υπάρχουν πια πλήρωσαν ακριβά τα λάθη τους, άρα πήραν το μάθημά τους. Όσο για εμάς που μείναμε… θα φανεί στο μέλλον.

Εσείς έχετε κάνει λάθη;

Ασφαλώς και έχω κάνει, όμως άλλης μορφής.

Ένα παράδειγμα;

Το 2000, όταν το δολάριο ήταν "ψηλά", αγοράσαμε - όπως όλοι τότε - βαμβάκι που σήμερα παραμένει απούλητο. Αυτό ήταν μεγάλη ζημιά για όλους μας.

Ποιος είναι σήμερα ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την ελληνική κλωστοϋφαντουργία;

Οι χαμηλού κόστους τρίτες χώρες, οι ανεξέλεγκτες εισαγωγές από τις χώρες αυτές και η υποτίμηση του δολαρίου.

Υπάρχει διέξοδος στην κρίση;

Μια διέξοδος είναι η στροφή στο έτοιμο ένδυμα.

Έχετε εξαγοράσει τρεις εταιρείες ετοίμων ενδυμάτων (Ήλιος, Robert Matra, Macoplex). Μελλοντικά σχέδια;

Υπάρχουν πολλά, αλλά προς το παρόν δεν είναι ανακοινώσιμα.

Ετοιμάζεστε να εξάγετε έτοιμα ενδύματα στην Ιταλία;

Είναι στα άμεσα σχέδιά μας να δημιουργήσει η Macoplex κολεξιόν με το δικό της διακριτικό όνομα (Sei Unica) που θα πωλείται στην ιταλική αγορά.

Έχετε πει ότι "τέχνη δεν είναι μόνο να δημιουργείς εσύ, αλλά να δημιουργείς και άλλους, όπως τα στελέχη που σε περιβάλλουν".

Είναι αλήθεια. Ένα από τα μυστικά της επιτυχίας μου ήταν και η δημιουργία ικανών στελεχών.

Τα πτυχία κάνουν το στέλεχος ή η αγάπη του για τη δουλειά;

Ασφαλώς και πρέπει να ερωτευτεί τη δουλειά του. Αλλά όταν έχει και την επιστημονική κατάρτιση που προέρχεται από την αγάπη του προς την επιστήμη, τότε γίνεται "Το Στέλεχος".

Τι χαρακτηρίζει τον καλό πωλητή;

Η διορατικότητα, η ικανότητα να συλλαμβάνει τα μηνύματα της αγοράς και να τα μεταδίδει στον χώρο του, αλλά κυρίως το χάρισμα να πείθει ότι τα προϊόντα που προωθεί είναι ακριβώς αυτά που επιζητά και χρειάζεται ο πελάτης.

Νιώθετε δικαιωμένος από τη ζωή;

Μπορώ να πω πως ναι, δοξάζοντας τον Θεό.

Υπάρχει κάτι που δεν προλάβατε να κάνετε;

Πολλά.

Αν αρχίζατε πάλι από την αρχή, θα θέλατε να ασχοληθείτε με…

Ένα πολύ μικρό εργοστάσιο, σαν αυτό από το οποίο ξεκίνησα το 1939.