Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Συνεχής συνέντευξη-πορτρέτο

( "η δισκογραφία θέλει τους συνθέτες βιομηχανικούς εργάτες!" :: 21-02-2003) 

"Η δισκογραφία θέλει τους συνθέτες βιομηχανικούς εργάτες!"

Η Ευανθία Ρεμπούτσικα και ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος ξεκινούν κύκλο παραστάσεων στο "Ηouse of Αrt", που συμπίπτουν με την κυκλοφορία του πρώτου cd της ολοκαίνουργιας, δικής τους, δισκογραφικής εταιρείας

ΧΑΡΗ ΠΟΝΤΙΔΑ

"Πάρα πολλοί δημιουργοί πλέον αναλαμβάνουν το ρίσκο μιας δικής τους δουλειάς, ίσως γιατί συνειδητοποιούν ότι η βιομηχανία της μουσικής δεν αντέχει πλέον την πολυτέλεια με την οποία λειτουργούσε", λένε η Ευανθία Ρεμπούτσικα και ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος

Αυτή την εποχή το σπίτι της οικογένειας Καλατζόπουλου - Ρεμπούτσικα ήταν στα μέσα και στα έξω. Μια οι παραστάσεις που ξεκινούν απόψε στο "House of Art" στου Ψυρή, μια η παραγωγή του πρώτου άλμπουμ της τραγουδίστριας Γιώτας Νέγκα με λαϊκά τραγούδια που έγραψε ειδικά για τη φωνή της ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος - άλμπουμ που ουσιαστικά εγκαινιάζει τη δική τους, ανεξάρτητη, "οικογενειακή" δισκογραφική εταιρεία - ήταν δύο σοβαροί λόγοι να παραμένει η εξώπορτα της οικίας τους διαρκώς ανοικτή.

Επί της ουσίας, από τις περσινές πολύ πετυχημένες παραστάσεις τους με την Έλλη Πασπαλά στις "Γραμμές", οι οποίες μάλιστα περιόδευσαν ανά την επαρχία, ο πόθος για έναν νέο κύκλο εμφανίσεων με κορμό και πάλι το ιδιαίτερο, "θεατράλε" στυλ, που δοκίμασαν πέρυσι, ήταν δηλωμένος από καιρό. Παραστάσεις με εκπλήξεις, όπου το τραγούδι, είτε λαϊκό, είτε ρετρό, είτε έντεχνο, γίνεται αφορμή να στηθεί ένα παιχνίδι μεταξύ σκηνής και πλατείας, ένας "διάλογος" ανοικτός ακόμη και σε στοιχεία που θυμίζουν το χιούμορ και τη ζωντάνια του σταντ-απ κόμεντι.

Φέτος το… σκηνικό θα στηθεί μπροστά από μια κόκκινη φωσφοριζέ κουρτίνα, στο "House of Art", και πρωταγωνιστές θα είναι ο Ανδρέας Καρακότας, η Γιώτα Νέγκα, αλλά και ο εικαστικός καλλιτέχνης (και τραγουδιστής) Άγγελος Παπαδημητρίου. Το ρεπερτόριο θα περιλαμβάνει κομμάτια και των δύο, όπως και από νέες δουλειές τους που ακόμη δεν έχουν δισκογραφηθεί. Ο Άγγελος Παπαδημητρίου, διευκρινίζει ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος, κρατάει τα πιο "ρετρό" κομμάτια του προγράμματος, "τραγούδια από το "Peppermint", το "Summer Time in Prague", που φέτος είναι λιγάκι "πειραγμένα", με μια "διαστημική" ενορχήστρωση για να αποφύγουμε το μελό".

Το κεφάλι του θα στέκεται πίσω από το πλαίσιο μιας σπασμένης τηλεόρασης, διακοσμημένης με χρωματιστά λαμπιόνια, "μια μικρή νότα ειρωνείας, που ταιριάζει στο ύφος της παράστασης", λέει - και μετά διευκρινίζει ότι τα πάντα δουλεύονται μέχρι την τελευταία στιγμή, σαν ένα πείραμα όπου όλα δοκιμάζονται και τα καλά κρατούνται.

Για να έρθουμε όμως και στην καθαρά δημιουργική τους πλευρά, που είναι η μουσική. Εκτός από τον πρώτο δίσκο τής Γιώτας Νέγκα, που ουσιαστικά τον εισάγει στον χώρο του καθαρού λαϊκού τραγουδιού και ταυτόχρονα εγκαινιάζει τη νέα τους εταιρεία "Cantini", υπάρχει κάτι άλλο στα σκαριά; "Πολλά", απαντάει η Ευανθία. "Μόλις τελείωσα τη μουσική για την "Τρελή του Σαγιό", που ανεβάζει ο Κοραής Δαμάτης στο Εθνικό, τη μουσική για την ταινία του Τάσου Μπουλμέτη "Πολίτικη κουζίνα" και δουλεύω αυτή την εποχή και τα τραγούδια του επόμενου δίσκου μου, ο οποίος θα βγει μέχρι τον Σεπτέμβριο", λέει.

Σαν να λέμε, δημιουργικός πυρετός - ο οποίος στη δική τους περίπτωση συνδυάζεται με την επιχειρηματική πρόκληση που έχει το ξεκίνημα μιας νέας εταιρείας. Αν θυμάμαι καλά, ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος είχε ιδρύσει κανα-δυο χρόνια πριν τη δική του ετικέτα "Λυχνία", υπό τη σκέπη της "Warner".

"Όπως ξέρετε, οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες δεν πάνε καθόλου καλά τελευταία", απαντάει. "Εκείνη η ιστορία, λοιπόν, δεν προχώρησε κι έτσι είπαμε να αναλάβουμε το ρίσκο μόνοι μας, φτιάχνοντας μια νέα εταιρεία, η οποία θα έχει και τη δική της διανομή".

Τον ρωτώ αν είναι βιώσιμη μια τέτοια λύση και απαντάει ότι με τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα τα πράγματα, είναι. "Έτσι κι αλλιώς τα "Metropolis" και τα "Virgin" έχουν το 40% της όλης διανομής, ενώ στην επαρχία κινείται σε συντριπτικό ποσοστό το πειρατικό, οπότε εκεί θα ήμασταν εξαρχής χαμένοι", διευκρινίζει.

Και τα στούντιο; Τα μηχανήματα; To ανθρώπινο δυναμικό; "To καλό είναι ότι ο ήχος στοιχίζει πολύ φθηνότερα από την εικόνα, οπότε αντέχουμε. Ακόμη και με ένα laptop, μια κάρτα ήχου και καλά μικρόφωνα την κάνεις μια χαρά τη δουλειά σου. Εμείς νοικιάσαμε έναν χώρο κοντά στο σπίτι μας, φτιάχνουμε κι ένα νέο στούντιο εκεί και φιλοδοξούμε να κάνουμε μέχρι και δέκα νέες παραγωγές τον χρόνο - με τόσες θα ήμασταν πολύ ευχαριστημένοι. Παραγωγές, βέβαια, που θα έχουν κάτι να πουν, που θα θέλουμε να τις κάνουμε. Πώς είναι μια μικρή μπουτίκ, που κάνει εξαιρετικά ρούχα και ψάχνεις να την βρεις στα στενά του Μιλάνου; Κάπως έτσι".

"Η τεχνολογία άλλαξε το σκηνικό"

Η δική τους δισκογραφική εταιρεία τούς βγάζει από ένα μελλοντικό αδιέξοδο -που το βλέπουν να φτάνει; "Στις ημέρες μας η δισκογραφία θέλει τους συνθέτες βιομηχανικούς εργάτες - πάρτε ένα 5% κι έξω από την πόρτα. Εμείς μάλλον θα στεκόμασταν ό,τι και να κάναμε - απλά υπήρχε πάντα το σαράκι για μια τέτοια ιστορία. Στην πορεία, δε, είδαμε ότι δεν είμαστε οι μόνοι. Πάρα πολλοί πλέον αναλαμβάνουν το ρίσκο μιας δικής τους δουλειάς, ίσως γιατί συνειδητοποιούν ότι η βιομηχανία της μουσικής δεν αντέχει πλέον την πολυτέλεια με την οποία λειτουργούσε. Και, κακά τα ψέματα, η τεχνολογία έχει αλλάξει εντελώς το σκηνικό. Εμείς λοιπόν θα προχωρήσουμε σιγά σιγά και βλέποντας και κάνοντας. Πάντως το… ψωμί που θα προσφέρουμε θα είναι πρώτης ποιότητας. Μικρός φούρνος, αλλά τα πάντα φτιαγμένα με σπιτική αγάπη".

INFO

Παρασκευή και Σάββατο, από απόψε έως 15 Μαρτίου, Παναγιώτης Καλατζόπουλος και Ευανθία Ρεμπούτσικα στο "House of Art" (Σαχτούρη 4, Ψυρή, τηλ. 210-3217.678). Μαζί, Ανδρέας Καρακότας, Γιώτα Νέγκα, Άγγελος Παπαδημητρίου.