Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( ο... αcηεllεαs και η... αsριs σε ελληνικά φτερά :: 15-02-2003) 

Ο… ΑCΗΕLLΕΑS και η… ΑSΡΙS σε ελληνικά φτερά

ΛΟΥΚΑΣ ΔΗΜΑΚΑΣ

Δέκτες προειδοποίησης για επερχόμενη απειλή (πύραυλο) και μηχανισμό παραπλάνησης του βλήματος περιλαμβάνει το σύστημα αυτοπροστασίας για τα C-130 που ετοιμάζει η ΕΑΒ σε συνεργασία με Ισραηλινούς και Βρετανούς

Με όπλα τον… «Αχιλλέα» ισραηλινής τεχνολογίας «χτίζεται» από την ΕΑΒ το νέο Σύστημα Αυτοπροστασίας για τον στόλο των 22 παλαιών και νέων μεταγωγικών αεροσκαφών «Ηρακλής» και «Σπαρτιάτης» της Πολεμικής Αεροπορίας.

Την ίδια στιγμή τίθεται σε ισχύ από την άλλη εβδομάδα η σύμβαση με την αμερικανική Ρέιθον για την ηλεκτρονική θωράκιση των 60 νέων F-16 και την αναβάθμιση των υπαρχόντων, κόστους 242 εκατ. δολαρίων.

Στη μέση βρίσκονται τα 36 εκσυγχρονισμένα Φάντομ 2000, την ηλεκτρονική θωράκιση των οποίων διεκδικούν και οι δύο πλευρές: από τη μια οι Αμερικανοί με το «Aspis ΙΙ» που χρησιμοποιείται στα F-16 και από την άλλη οι Ισραηλινοί τής Ελίσρα (με το δικό τους σύστημα Achelleas) και Βρετανούς συνεταίρους. Προς την πλευρά των δεύτερων κλείνει μάλλον η θωράκιση των 4 ελικοπτέρων διάσωσης πεδίου μάχης (CSAR).

Με το εν εξελίξει… μοίρασμα της πίτας προσπαθεί η Αθήνα να κρατήσει διπλωματικές και οικονομικές ισορροπίες με ΗΠΑ και Ισραήλ και να κατευνάσει, εν μέρει, τη δυσφορία του Τελ Αβίβ από την έκβαση του διαγωνισμού για τα ελληνικά F-16. Μια διαμάχη επί ελληνικού - επιχειρηματικού - εδάφους, που ως άμεσο αποτέλεσμα είχε να καθυστερήσει το όλο πρόγραμμα και να έρθουν στην Ελλάδα αθωράκιστα τουλάχιστον τα 40 πρώτα F-16! Πάντως, οι Αμερικανοί στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις αναγκάστηκαν να μειώσουν περίπου κατά 10%-15% την τιμή, καθώς και το ποσόν της προκαταβολής που ζητούσαν. Παράλληλα, αύξησαν το υποκατασκευαστικό έργο σε ΕΑΒ, Ιντρακόμ, Σόνακ κ.λπ. - κέρδισε όμως και η Πολεμική Αεροπορία την αναβάθμιση και των 80 παλαιών Aspis.

Στον αντίποδα, και υπό την αίρεση της πλήρους αποδοχής των δοκιμών που ήδη γίνονται σε αεροσκάφος C-130, η ΕΑΒ προωθεί πλήρη τεχνικο-οικονομική πρόταση για τα μεταφορικά αεροσκάφη C-130 και C-27J, τα ελικόπτερα CSAR και τα νέα Φάντομ εκτιμώμενου κόστους 230 εκατ. ευρώ. Βάση του νέου συστήματος είναι το ισραηλινό Achelleas που είχε προταθεί για το F-16. Πέραν των Βρετανών της ΒΑΕ Systems, στο πρόγραμμα των C-130 συνεργάζεται και η καναδική L3-SPAR, που εκσυγχρονίζει ήδη τον γηραιό «Ηρακλή». Πηγές του υπουργείου Άμυνας άφηναν να εννοηθεί ότι βλέπουν πολύ θετικά τη συνολική πρόταση της ΕΑΒ. Κι αυτό, όπως έλεγαν, επειδή συνδυάζει την απόκτηση του συνόλου της σχετικής τεχνογνωσίας από την εγχώρια βιομηχανία. Η προοπτική αυτή, όπως επισημαίνει και η αμερικανική επιθεώρηση «Defense News», δίνει στην ΕΑΒ «ισχυρές δυνατότητες» για να επεκτείνει μελλοντικά τις αγορές της. Η πρόταση της ΕΑΒ κατατίθεται μέσα στον Φεβρουάριο.