Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( 120 μέτρα αγωνίας για το μετρό :: 09-01-2003) 

120 μέτρα αγωνίας για το Μετρό

Αναπάντητο το ερώτημα για τα αίτια της καθίζησης στη Δουκίσσης Πλακεντίας

ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ

Δύο εικοσιτετράωρα μετά την καθίζηση στη Δουκίσσης Πλακεντίας στο Χαλάνδρι και κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει μια πειστική απάντηση στα δύο βασικά ερωτήματα που προέκυψαν: α) γιατί δεν υπήρξε πρόβλεψη της συμπεριφοράς του εδάφους και β) γιατί - τελικά - δημιουργήθηκε η τρύπα.

Έβερτ Χουκ. Θεωρείται ειδικός στη συμπεριφορά των σηράγγων. Τον καλούν να έρθει στην Αθήνα για να εξετάσει τα αίτια της τρύπας του Μετρό στο Χαλάνδρι

Το μοναδικό στοιχείο που ανέφεραν χθες - ανεπισήμως - από την Αττικό Μετρό, είναι ότι πολύ πιθανόν το έδαφος διαβρώθηκε από τα νερά των τελευταίων βροχοπτώσεων και γι' αυτό υποχώρησε ξαφνικά. Για να είναι δε σίγουροι ως προς την επιστημονική εγκυρότητα του πορίσματος που θα εκδοθεί έχουν ήδη προσκαλέσει στην Ελλάδα τον πρώην καθηγητή Γεωτεχνικής στα Πανεπιστήμια Ιμπίριαλ και Τορόντο, τον Καναδό εξπέρ στις σήραγγες κ. Έβερτ Χουκ.

Ο κ. Χουκ, ειδικός σύμβουλος του Μετρό στο Πόρτο της Πορτογαλίας, θα έρθει την ερχόμενη εβδομάδα στην Αθήνα για να λάβει μέρος στις συσκέψεις των επιτροπών που διερευνούν τα αίτια του ατυχήματος, αλλά θα πάει και στο πεδίο για να διαπιστώσει από κοντά τι συνέβη. Η πρόσκληση στον κ. Χουκ που έχει ξανάρθει στην Αθήνα το '96 όταν παρουσιάστηκαν προβλήματα κατά τη διάνοιξη της σήραγγας του Μετρό στο Μοναστηράκι έγινε από τον συνάδελφό του καθηγητή κ. Παύλο Μαρίνο, ο οποίος μετέχει στην άτυπη ομάδα που ερευνά τα αίτια του ατυχήματος.

Εικασίες

Μέχρι και χθες πάντως, τόσο οι επιστήμονες όσο και οι μηχανικοί του ανάδοχου που κατασκευάζει το έργο μιλούσαν μόνο με εικασίες για την αιτία που άνοιξε ξαφνικά στα δύο την Δουκίσσης Πλακεντίας. Ορισμένοι από αυτούς μιλούν για διάβρωση του εδάφους από τα νερά της Πεντέλης και των βροχοπτώσεων, ενώ άλλοι κάνουν λόγο για τα περίφημα πηγάδια που προϋπήρχαν στην περιοχή.

Έκλεισε

Η τρύπα που προχθές το πρωί παρέσυρε ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο και τον οδηγό του σε βάθος δώδεκα μέτρων έκλεισε ήδη στο μεγαλύτερο μέρος της, αφού τα συνεργεία αποκατάστασης εργάζονταν πυρετωδώς. Όσο όμως δεν διαπιστώνεται με σαφήνεια για ποιο λόγο συνέβη η καθίζηση, τόσο μεγαλώνει η ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι στα κρίσιμα 120 μέτρα που απομένει να σκαφτούν μέχρι το φρέαρ της Μεταμόρφωσης.

Η τρύπα στη Δουκίσσης Πλακεντίας έκλεισε αλλά δεν έχει δοθεί πειστική απάντηση για τον λόγο που δημιουργήθηκε

"Έχουμε αποφασίσει να προχωρήσουμε όσο αργά χρειαστεί και να χρησιμοποιήσουμε άλλη μέθοδο εκσκαφής προκειμένου να αποφύγουμε νέα καθίζηση", τονίζει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Ιωάννης Χρυσικόπουλος. "Το κομμάτι της σήραγγας του Μετρό κάτω από την καθίζηση δεν έχει πάθει σοβαρές ζημιές. Μπορούμε να συνεχίσουμε το σκάψιμο του δαπέδου κάνοντας ταυτόχρονα τις μόνιμες υποστυλώσεις της οροφής της σήραγγας ώστε να συγκρατηθούν τα εδάφη. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν υπάρχει κίνδυνος καθυστέρησης αφού ό,τι χάνουμε από απρόβλεπτα συμβάντα σαν την καθίζηση, το κερδίζουμε επιταχύνοντας κατασκευαστικά σε άλλα κομμάτια του έργου. Έχουμε δεσμευτεί να παραδώσουμε το έργο που θα φέρει το Μετρό στο αεροδρόμιο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004, και θα τα καταφέρουμε".

Στην περιοχή που άνοιξε η τρύπα προχθές το πρωί μετέβησαν συνεργεία μηχανικών για να ελέγξουν προληπτικά τα σπίτια για τυχόν ρωγμές. Από τους ελέγχους σε δεκαεπτά σπίτια, σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ, βρέθηκαν ορισμένες ρωγμές στις δύο μονοκατοικίες που είναι κοντά στη Δουκίσσης Πλακεντίας, οι οποίες έχουν ήδη εκκενωθεί.

Εισαγγελική… επιτήρηση σε όλους τους υπό κατασκευήν σταθμούς

Υπό καθεστώς… εισαγγελικής επιτήρησης βρίσκονται όλοι οι υπόγειοι σταθμοί του Μετρό που κατασκευάζονται αυτή την περίοδο και δεν έχουν ακόμη δοθεί για χρήση στο κοινό. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Σωτήρης Μπάγιας με αφορμή την καθίζηση του οδοστρώματος στην οδό Δουκίσσης Πλακεντίας, στο Χαλάνδρι, έδωσε χθες για προληπτικούς λόγους εντολή για διενέργεια νέας προκαταρκτικής εξέτασης που αφορά όλους τους υπό κατασκευήν σταθμούς του έργου.

Στο πλαίσιο της εισαγγελικής έρευνας, που έχει τον χαρακτήρα τού κατεπείγοντος, πρέπει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα σύμφωνα με την παραγγελία: - Να ελεγχθεί η επάρκεια και η αρτιότητα των γεωλογικών και γεωτεχνικών μελετών κατασκευής του έργου. - Να διαπιστωθεί αν τηρούνται οι όροι των μελετών αυτών, καθώς και αν πραγματοποιούνται οι απαραίτητοι γεωστατικοί και γεωδυναμικοί έλεγχοι στις περιοχές κατασκευής του έργου.

Σκοπός της εισαγγελικής έρευνας είναι να διαπιστωθεί αν και ποια συγκεκριμένα πρόσωπα ευθύνονται για τη διάπραξη αυτεπαγγέλτως διωκόμενων αδικημάτων, όπως επικίνδυνη σωματική βλάβη, παραβίαση των κανόνων οικοδομικής και παρεμπόδιση αποτροπής κοινού κινδύνου.

Η εποπτεία της προκαταρκτικής εξέτασης ανετέθη στον εισαγγελέα πρωτοδικών κ. Γιάννη Προβατάρη, ο οποίος θα αναθέσει τη διεξαγωγή πραγματογνωμοσύνης στα υπό έλεγχο σημεία από εξειδικευμένους επιστήμονες του Πολυτεχνείου, οι οποίοι μέσα στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα θα καταρτίσουν τα σχετικά πορίσματά τους. Με βάση αυτά ο εισαγγελικός λειτουργός, αν διαπιστώσει παρατυπίες, θα προβαίνει κατά περίπτωση στην άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος των υπευθύνων.