Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( ο πόλεμος των φορμπς :: 28-01-2003) 

Ο πόλεμος των Φορμπς

Μία ισχυρή οικογένεια όπως οι Φορμπς περιμένει από την αξία της ζωγραφικής τού 19ου αιώνα να καλύψει τα χρέη της. Κι ας σημαίνει αυτό μάχες στους κόλπους της…

Ε.Φ.

Ο πολύτιμος πίνακας του W.S. Burton, που ανήκε στην περίφημη συλλογή της οικογένειας Φορμπς, θα αναζητήσει τώρα νέο ιδιοκτήτη. Ας όψονται τα χρέη… Ο Στιβ Φορμπς (κάτω) έχει μερίδιο ευθύνης στη δημοπρασία της οικογενειακής συλλογής έργων τέχνης, αφού η ιδέα του να κατέβει ως υποψήφιος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών στοίχισε αρκετά εκατομμύρια δολάρια

Η οικογένεια Φορμπς, η οποία στήριξε τα μυθικά πλούτη της στο ομώνυμο περιοδικό με το οικονομικό - επιχειρηματικό - κοσμικό περιεχόμενο, περνάει δύσκολες ημέρες. Και για να μειώσει το έλλειμμα των εσόδων της βγάζει σε δημοπρασία μία πολύτιμη συλλογή έργων ζωγραφικής και γλυπτικής, για την οποία κάποια μέλη της οικογένειας σπαράζουν, ενώ κάποια άλλα απλώς περιμένουν το ρευστό, όπως γράφουν οι "Sunday Times".

Τις δεκαετίες '60 και '70 οι Αμερικανοί Φορμπς ήταν διάσημοι για τις καταναλωτικές μανίες τους. Ήταν η εποχή που το οικογενειακό περιοδικό μάζευε στοιχεία για τον επιχειρηματικό κόσμο και τα μετέτρεπε σε ευανάγνωστα άρθρα, με οικονομικές αναλύσεις και προβλέψεις, με μικρές δόσεις από λάιφ στάιλ. Τότε, ένας από τους γιους του ιδρυτή, ο Κρίστοφερ "Κιπ" Φορμπς, επένδυσε πολλά εκατομμύρια και 30 χρόνια για να δημιουργήσει τη συλλογή με τα 350 έργα Βρετανών προ-Ραφαηλιτών και βικτωριανών ζωγράφων, ανάμεσα στους οποίους οι Έντουαρντ Μπερν-Τζόουνς, Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέτι, Έντγουιν Λάντσιρ και Τζον Μάρτιν. Όπως ήταν αναμενόμενο, ο "Κιπ" λάτρευε τη συλλογή του και, όπως δηλώνει στους "Times", αν μπορούσε να βρει τα χρήματα δεν θα την πωλούσε ποτέ.

Όμως αυτή ήταν μία οικογενειακή υπόθεση για την οποία αποφάσισαν και τα άλλα αδέλφια του, τα οποία δεν μοιράζονται το πάθος του Κρίστοφερ για πίνακες όπως τον "Άγιο Γεώργιο και τον Δράκο" και την "Πριγκίπισσα αλυσοδεμένη σε δέντρο" του Μπερν-Τζόουνς. Οι συγγενείς και μέτοχοι της αυτοκρατορίας Φορμπς απλώς πίεσαν τον Κρίστοφερ να αρχίσει από τη δημοπρασία της συλλογής, προκειμένου να ξεπεράσουν τη μεγάλη οικονομική κρίση που περνάει το περιοδικό τους.

Η χρυσή εποχή των Φορμπς ξεκίνησε με τον πατέρα τού "Κιπ", τον Μάλκολμ, ο οποίος κατάφερε το όνομά του να γίνει συνώνυμο της υπερβολής, συλλέγοντας πολύτιμα αυγά Faberge, καλώντας 800 καλεσμένους στο πάρτι των 70ών γενεθλίων του στο Μαρόκο και βαφτίζοντας το ιδιόκτητο Boeing727 "Καπιταλιστικό Εργαλείο" (Capitalist Tool). Στη συνέχεια ήταν οι γιοι του - Στιβ, Τίμοθι, Ρόμπερτ και Κρίστοφερ -, που ανέλαβαν την έκδοση του περιοδικού. Όμως ο Στιβ, ο μεγαλύτερος γιος και αρχισυντάκτης του περιοδικού, ξόδεψε 66 εκατομμύρια δολάρια για να δοκιμάσει δύο φορές να κατέβει στις προεδρικές εκλογές και οι φήμες που κυκλοφορούν λένε ότι τα χρέη των προεκλογικών του εκστρατειών είναι μέρος της κρίσης των Φορμπς.

Η εταιρεία αρνείται ότι η δημοπρασία της συλλογής των Βρετανών ζωγράφων του 19ου αιώνα σχετίζεται με την οικονομική δυσπραγία που αντιμετωπίζει.

Πάντως ο Κρίστοφερ έχει δηλώσει ότι δεν θα παρευρίσκεται στην αίθουσα του οίκου Κρίστι'ς στο Λονδίνο, στις 19 και 20 Φεβρουαρίου. Κι έτσι δεν θα δει από κοντά τον συνθέτη Λόρδο Λόιντ Βέμπερ να εποφθαλμιά κάποιους από τους πίνακες για να εμπλουτίσει τη δική του βικτωριανή συλλογή. "Οτιδήποτε βικτωριανής εποχής και οποιοδήποτε σημαντικό έργο βρίσκεται πάντα στην αντίληψή του", σημειώνει ο υπεύθυνος της βικτωριανής τέχνης του Κρίστι'ς. Καθώς η Tate Gallery και το Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου κατέχουν τις μεγαλύτερες συλλογές έργων από τη συγκεκριμένη εποχή, με την οικογένεια Φορμπς και τον συνθέτη Λόιντ Βέμπερ να συναγωνίζονται στην τρίτη θέση.

LINK

http: //www.forbes.com