Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Καλλιτεχνική είδηση

( το μεράκι τους "έφτιαξε" μουσείο :: 27-01-2003) 

Το μεράκι τους "έφτιαξε" μουσείο

Μια καθηγήτρια της Αρχιτεκτονικής και δύο γκαλερίστες πάλεψαν 24 χρόνια (και έστησαν σε τρεις μήνες 2.500 έργα τέχνης) για ένα μουσείο: το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Θεσσαλονίκη

ΒΙΚΥ ΧΑΡΙΣΟΠΟΥΛΟΥ

Οι τρεις κυρίες, που έστησαν με μεράκι το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, οι κυρίες Μάρω Λάγια, Ξανθίππη Χόιπελ και Κατερίνα Καμάρα, φωτογραφίζονται για "ΤΑ ΝΕΑ"

Πώς στήνεται ένα μουσείο; Από ποιους; Οι μουσειολόγοι στην Ελλάδα μόλις που άρχισαν να διδάσκονται (λειτουργεί ήδη στο ΑΠΘ το πρώτο μεταπτυχιακό τμήμα Μουσειολογίας). Και ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης; Που δεν καλείται να αναδείξει, να διατηρήσει και να προβάλει την πολιτιστική κληρονομιά αιώνων, αλλά ουσιαστικά να συστήσει το είδος της σύγχρονης - και ευρύτερα άγνωστης - τέχνης που διαχειρίζεται; Πώς θα καταφέρει ο όποιος επιμελητής της έκθεσης να συνδυάσει και να προτείνει την εικαστική συνύπαρξη της πανδαισίας χρωμάτων του Παύλου με την αδρότητα των τσιμέντων του Φιλόλαου, των εικαστικών φωτογραφιών του Λιστ με τον σύνθετο νεορεαλισμό του Γιάννη Ψυχοπαίδη, τη νοσταλγική αφαιρετικότητα του Μάριου Σπηλιόπουλου με τις οδυνηρές αναπαραστάσεις του Βελίκοβιτς; Η έκθεση της πρώτης ενότητας της μόνιμης συλλογής του Μουσείου περιλαμβάνει εκατοντάδες έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, βίντεο αρτ και περιβάλλοντα. Θα ακολουθήσει η δεύτερη ενότητα, με την προσθήκη φωτογραφικών έργων, μεταξοτυπιών και χαρακτικών.

Ξανθίππη Χόιπελ, Μάρω Λάγια, Κατερίνα Καμάρα: Τρεις κυρίες (και οι τρεις τους από τα ιδρυτικά μέλη του Μακεδονικού Κέντρου - αρχικά - Σύγχρονης Τέχνης) συνένωσαν τη γνώση, το μεράκι, την αγάπη, τη διαχρονική σχέση τους με την τέχνη, τη φιλία τους με την πλειονότητα των καλλιτεχνών, τη συν-ενοχή τους στη δημιουργία ορισμένων έργων και …έστησαν ένα μουσείο.

Η τοποθέτηση των έργων στις αίθουσες, η σειρά τους, παρακολουθεί τις διαφορετικές τάσεις και τεχνοτροπίες, τα είδη των υλικών που χρησιμοποιούνται, αλλά και τον ιστορικό άξονα των έργων με εκπροσώπους της γενιάς του '60 (Κανιάρη, Κεσσανλή, Δανιήλ, Τσόκλη, Παύλο), του '70 (Λαζόγκα, Μπουτέα, Μπότσογλου, Αληθεινό, Παπακωνσταντίνου), του '80 (Χατζημιχάλη - Σπηλιόπουλο, Παπαφιλίππου κ.ά.), μέσα από αισθητικές επιλογές αλλά και με έμφαση σε κινήματα ή καλλιτέχνες.

Η κ. Μάρω Λάγια και η αδελφή της, Κατερίνα Καμάρα, μετρούν πλέον των 30 ετών στη "διαχείριση και προβολή" της τέχνης. Η ιστορική για την πόλη γκαλερί "Ζ-Μ", που συνδιαχειρίζονται εδώ και 33 χρόνια, ήταν από τις πρώτες που σύστησαν στο κοινό της Θεσσαλονίκης τα νέα εικαστικά ρεύματα, φιλοξενώντας άγνωστους έως τότε καλλιτέχνες.

Η τρίτη της "παρέας", η καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, Ξανθίππη Χόιπελ, πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου, εισήλθε στον χώρο διά της… ιδιότητος. Φέρει συμπληρωματικά και την "ευθύνη" του σχεδιασμού των δύο νέων κτιρίων του Μουσείου. "Δεν λάβαμε υπόψη αυτό που λένε "μουσειολογικές συνιστώσες". Δεν είμαστε μουσειολόγοι. Οι εικαστικές ενότητες δημιουργήθηκαν με βάση προσωπικές αισθητικές αξίες", τονίζει η κ. Χόιπελ.

"Η μουσειολογία ακούει σε αισθητικές αξίες, που όταν κωδικοποιούνται κάνουν την τέχνη να μην είναι αυθόρμητη. Η έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο είναι μια άλλη - η δική μας μουσειολογική πρόταση", συμπληρώνει η Κατερίνα Καμάρα, διευκρινίζοντας ότι "η επιλογή και η επιμέλεια των εκθεμάτων έγινε με βάση σειρά παραμέτρων και έμφαση στην παιδευτική διάσταση και αισθητική ενός μουσείου". "Επί 33 χρόνια στήνω εκθέσεις. Οι εκθέσεις στην γκαλερί "Ζ-Μ" είχαν πάντα τον δικό τους χαρακτήρα. Τη δική τους πρόταση. Η πλειονότητα των εκθέσεων στα 23 χρόνια του Μουσείου, εξάλλου, δεν στήθηκε από μουσειολόγους. Την αγάπη μας, τον ενθουσιασμό και την εκτίμησή μας στις δουλειές των καλλιτεχνών προβάλαμε.

Πριν από λίγους μήνες στο Λιμάνι υπήρχε μια άκρως επιτυχημένη έκθεση Βαλκάνιων εικαστικών καλλιτεχνών. Περιεργαζόμουν τα έργα, όταν άκουσα ένα ζευγάρι πίσω μου να λέει: "Αχ, είναι υπέροχα! Όπως στο Μακεδονικό Μουσείο είναι…". Δεν χρειάζομαι περισσότερα μπράβο απ' αυτό. Όλη τη νύχτα, πολλές νύχτες τώρα, σκέφτομαι έναν διάδρομο… Πώς θα αναδειχθεί, ποιο έργο θα παίξει τον ρόλο του επίλογου της προηγούμενης και της εισαγωγής στην επόμενη αίθουσα - ενότητα έργων. Πώς θα καταφέρουμε να στήσουμε αυτή την επιτυχημένη "συνομιλία" του θεατή με τα έργα - προτάσεις…", διευκρινίζει η κ. Μάρω Λάγια.

Δωρεά "επ' αυτοφώρω"!

"Θέλεις να δεις πώς στήνονται τα μουσεία;". Πρωί εγκαινίων του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η κ. Μάρω Λάγια ουσιαστικά πρωτοεμφανίζεται στο πάνελ των στελεχών με την ευκαιρία της επίσημης παρουσίασης της συλλογής του Μουσείου. "Εμένα δε μ' αρέσουν οι επισημότητες, αλλά με την ευκαιρία…", μονολογεί, ενώ διασχίζει την αίθουσα που έχει γεμίσει με φιλότεχνους, κοσμικούς, καλλιτέχνες και δωρητές. Και απευθύνεται στον συλλέκτη που έχει παραχωρήσει με τη μορφή χρησιδανείου το υπέροχο γλυπτό τού προ διετίας αποθανόντος Ισπανού γλύπτη Juan Munoz, το οποίο κοσμεί τη γωνία της αίθουσας: "… Με την ευκαιρία, κύριε Αντωνίου, μας τον χαρίζετε;". "Δικός σας", απαντά ο κεραυνοβολημένος συλλέκτης… "Να θυμηθούμε ν' αλλάξουμε την πινακίδα", συμπληρώνει η κ. Μάρω Λάγια. "Όχι πια χρησιδάνειο. Δωρεά!". "Το ξανάκανα με τον Γιάννη Μόραλη παλιά κι έπιασε…", μου ψιθυρίζει καθώς ανεβαίνει στο πάνελ για να μοιραστεί τη συνευθύνη για την ίδρυση, το στήσιμο και τον εξοπλισμό του Μακεδονικού Μουσείου.

INFO

Η μεγάλη έκθεση με τα αποκτήματα του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, είναι ανοιχτή καθημερινά (εκτός Δευτέρας) 12.00-14.00 και 18.00-21.00 και Κυριακή 11.00-15.00 (τηλ. 2310-240.002 και 2310-281.212). Είσοδος 3 ευρώ και 1,5 ευρώ (φοιτητικό - μαθητικό).