Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Συνέντευξη-πληροφορία

( άνω κάτω νεολαία και οικογένεια :: 13-03-2003) 

Άνω κάτω νεολαία και οικογένεια

Άνω κάτω η ελληνική οικογένεια και η νεολαία μέσα από τη νέα σάτιρα του Νίκου Περάκη «Η Λίζα και όλοι οι άλλοι» και «Το σπιρτόκουτο» του Γιάννη Οικονομίδη

ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΓΙΟΣ

«Οικονομικά και κοινωνικά στριμώγματα, στάθηκαν οι κύριοι λόγοι για να έχουμε σήμερα αυτή την έκρηξη τυφλής βίας στην κοινωνία και στην οικογένεια», υποστηρίζει ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης, που «μεταφέρει» τούτη τη βία στο δικό του «Σπιρτόκουτο»

Το ελληνικό σινεμά ανοίγεται στην κοινωνία και δύο νέα φιλμ μας καλούν από τις κινηματογραφικές αίθουσες να δούμε τον εαυτό μας -και την οικογένειά μας. Από τη μια η Λίζα, ηρωίδα της κωμωδίας του Νίκου Περάκη, που ψάχνει για να στεφανωθεί άνδρα ωραίο, πετυχημένο, έστω και ολίγον… γκέι και από την άλλη η οικογένεια του «Σπιρτόκουτου» που τρώει τις σάρκες της. Άλλη εικόνα είχαμε για την ελληνική οικογένεια. Και ξαφνικά μέσα από τις ταινίες τους τα δεδομένα ανατρέπονται…

«Η οικογένεια στα μεσαία κοινωνικά στρώματα περνάει μια μεγάλη κρίση», υποστηρίζει ο 36χρονος σκηνοθέτης του «Σπιρτόκουτου» Γιάννης Οικονομίδης, «Στο μέλλον η έκρηξη βίας ανάμεσα στα μέλη της θα είναι καθολική!». Στο «Σπιρτόκουτο», ένα διαμέρισμα μιας μικροαστικής οικογένειας στον Κορυδαλλό μετατρέπεται σε πεδίο μάχης, με αντιπάλους τα ίδια τα μέλη της. Και καθώς έρχεται η νύχτα, «η αγία ελληνική οικογένεια πάει στον διάολο», κατά τον σκηνοθέτη!

Όλα αυτά οφείλονται «στην οικονομική φρίκη - και όλη την πίεση που απορρέει από αυτήν - και τρώει τη μεσαία τάξη από παντού: Οικονομική ανέχεια, φόβος για το μέλλον, έκπτωση και προδοσία αξιών που κάποτε πίστεψε και τώρα είναι στον αέρα. Κύριος παράγοντας που συρρικνώνεται και δεν ανανεώνεται, γενετικά, η ελληνική οικογένεια είναι ότι όλη αυτή η πίεση δεν διοχετεύεται πουθενά αλλού, με αποτέλεσμα να ξεσκίζουν μεταξύ τους τις σάρκες τους και να ξεσπούν στους διπλανούς τους. Γι' αυτό βλέπουμε αυτή την έκρηξη της βίας σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία».

«Τα σημερινά παιδιά είναι… νέας τεχνολογίας! Κι ας είναι γέννημα της δικής μας γενιάς που μοιάζουμε με δεινόσαυρους», λέει ο Νίκος Περάκης με αφορμή την κωμωδία του «Η Λίζα και όλοι οι άλλοι»

«Τα σημερινά κορίτσια είναι πιο πηγαία και βίαια. Τρέχουν πίσω από τα αγόρια, αλλά δεν διστάζουν να τα κριτικάρουν, να βγουν από πάνω τους, μέχρι και να τα… τσακίσουν, αν το παίζουν εξουσιαστές», λέει ο Νίκος Περάκης.

Στη «Λίζα» του, η ηρωίδα του έχει στήλη σε γυναικείο περιοδικό όπου δίνει ερωτικές συμβουλές. Παρ' όλα αυτά φοβάται η ίδια μην καταντήσει «σαν κάτι πικραμένες σαραντάρες με καμένα μαλλιά από το κομμωτήριο και βαμμένα κόκκινα νύχια που πίνουν καφέ και βρίζουν τους άντρες πως δεν… υπάρχουν άντρες», λέει ο σκηνοθέτης που εδώ κάνει για πρώτη φορά μία ταινία που δεν ειναι σε δικό του σενάριο (το έχει γράψει η Κατερίνα Μπέη).

«Τα σημερινά κορίτσια», επιμένει, «επενδύουν συνέχεια στην εμφάνισή τους, τα βιοποριστικά είναι λυμένα από τους γονείς και ανάγουν τα συναισθηματικά τους σε υπαρξιακά. Κι αυτά τα κορίτσια είναι παιδιά των βορείων προαστίων. Προέρχονται από αστικές και μικροαστικές οικογένειες, είναι η πλειοψηφία. Ψάχνουν τον ιδανικό και κανονικό άντρα. Όπου πριν απ' όλα, ο "κανονικός" πρέπει να είναι ωραίος - μη ωραίος δεν είναι κανονικός - δυναμικός και πετυχημένος. Αντιμετωπίζουν το σεξ σαν στατιστική και τους άντρες περίπου όπως τις αντιμετωπίζουν και αυτοί: σαν σύμβολα αυτοεπιβεβαίωσης».

Παιδοκεντρικότητα και βάρος

«Στο τέλος του 20ού αιώνα έχουν επέλθει καθοριστικές αλλαγές στη μορφή της ελληνικής οικογένειας», εξηγεί στα «ΝΕΑ» η κοινωνιολόγος Αφροδίτη Τεπέρογλου. «Οικονομικοί και κοινωνικοί παράγοντες έπαιξαν σε αυτό σημαντικό ρόλο. Στη χώρα μας εμφανίζεται με έμφαση το φαινόμενο της ''παιδοκεντρικότητας''. Το παιδί, δηλαδή, αποτελεί το κέντρο του ενδιαφέροντος - οικονομικά, συναισθηματικά, ψυχολογικά - όλης της οικογένειας, καθώς και των υπόλοιπων μελών, συγγενών και των παππούδων και γιαγιάδων. Η ανεργία αναγκάζει τα παιδιά να αργούν να φύγουν από τα σπίτια τους. Γεγονός που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ανάληψη των δικών τους ευθυνών και αυξάνει τη ''μετάθεση'' ωριμότητας των νέων ανθρώπων με την αναβολή δημιουργίας δικής τους οικογένειας.

Η ευθύνη για τα παιδιά και τους ηλικιωμένους, δημιουργεί βάρος στην ελληνική οικογένεια και ανασφάλεια, επιφυλάξεις και αμφισβήτηση απέναντι ίσως σε μία ''ανύπαρκτη οικογενειακή πολιτική''. Ιδιαίτερα, τώρα, που γενικά η κοινωνική πολιτική παγκόσμια αλλά και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συρρικνώνεται. Οι επιπτώσεις μιας άνισης κοινωνικής πολιτικής, όσον αφορά την οικογένεια, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με θέματα κοινωνικού αποκλεισμού».

INFO

Η σάτιρα του Νίκου Περάκη «Η Λίζα και όλοι οι άλλοι» προβάλλεται ήδη στους κινηματογράφους, ενώ «Το σπιρτόκουτο» του Γιάννη Οικονομίδη ξεκινά την προβολή του αύριο.