Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Κριτική μουσικής

( μπότες και καυτές σέλες α λα ελληνικά :: 18-02-2003) 

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΚΑΝΤΡΙ

Μπότες και καυτές σέλες α λα ελληνικά

Θα ήταν σαν ένα ράντσο του Τέξας στην Πλατεία Συντάγματος. Πριν, όμως, κρίνετε ως αταίριαστη τη "μουσική των καουμπόηδων", σαν παράβαση στον χώρο ή σαν κάτι πολύ… μακρινό, οι ζωηρές ημέρες κάντρι στην Ελλάδα θα εκμηδενίσουν τις αποστάσεις. Το ελληνικό κάντρι κλαμπ, οι ελληνικές κάντρι φιέστες, το ραδιόφωνο, η ελληνική δισκογραφία, οι εκδόσεις επισημοποιούν τη σχέση, σε καιρούς δύσκολους για καουμπόηδες

ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΚΟΥΛΗ

Πάνω από χίλια μέλη και πολλοί ακόμη φίλοι τής κάντρι που δεν μπορούν να μετρηθούν, αφού κάτω των 18 γίνονται ελεύθερα μέλη χωρίς συνδρομή, είναι η ψυχή του ελληνικού κάντρι κλαμπ, με επικεφαλής τον Νίκο Γκαραβέλα

Το σκηνικό: Σαλούν, ξύλινες καρέκλες και τραπέζια, φωτογραφίες του Έλβις και του Χανκ Γουίλιαμς στους τοίχους. Μια παρέα χορεύει με κάμποσα τεξανικά "γιούχα" σε στιγμές έξαρσης. Η φωνή της Πάτσι Κλάιν, οι μπότες χτυπάνε ρυθμικά στο ξύλο, ο καουμπόης ανοίγει την πόρτα και βγαίνει κάπου… στο Παγκράτι.

Η κάντρι στην Ελλάδα δεν είναι αστείο - όπως θα θεωρούσαν μερικοί. Κάντρι είναι τόσα πολλά που κανείς δεν φαντάζεται. Είναι ολοζώντανη μουσική, με παρελθόν, παρόν και ολοφάνερα μέλλον. Η ελληνική κάντρι έχει τους ανθρώπους της στις επάλξεις. Ψυχή και ενορχηστρωτής της ο Νίκος Γκαραβέλας, μέλος της Ένωσης Κάντρι Μουσικής (Country Music Association) - είναι ο Έλληνας και μόνος Ευρωπαίος παραγωγός, που ψηφίζει για τα βραβεία της κάντρι κάθε χρονιά- δίνει τη γνώμη του για το ποιος της κάντρι αξίζει το βραβείο.

Μακριά μαλλιά, ινδιάνικο παράστημα, φωνή ήρεμη και ζεστή, έχεις την αίσθηση ότι φέρνει πάνω του τον αέρα της mountain music (μουσική των βουνών) ή των κλαμπ του Νότου. "Ψάχνοντας στο ραδιόφωνο κάποια στιγμή, ενώ ήμουν ακόμη στο Γυμνάσιο", διηγείται "έπιασε η βελόνα τον αμερικάνικο σταθμό, στη Γλυφάδα τότε, που έπαιζε κάντρι. Άκουσα, θυμάμαι, τη βραχνή φωνή του Κένι Ρότζερς και ήταν τέτοια η απορία μου που πήρα τηλέφωνο και ρώτησα γιατί. Ήταν κρυωμένος και τραγουδούσε έτσι; Όχι, μου απάντησαν… έτσι είναι το στυλ της μουσικής. Της μουσικής; Της κάντρι μουσικής".

Σήμερα, η εκπομπή του Νίκου Γκαραβέλα, στον Love Radio 97,5 έρχεται πρώτη σε ακροαματικότητα. Ένα φανατικό κοινό συντονίζεται, ακούει κάντρι, δίνει μαζί με τις πρωτιές και το "παρών" του. Ακούει τον Έλβις Πρίσλεϊ και τον Τζόνι Κας. Την Πάτσι Κλάιν και τη Φέιθ Χιλ. "Δεν θα με ακούσεις να λέω τον καιρό ή την κίνηση στους δρόμους, ούτε να διαβάζω τις πληροφορίες από το εξώφυλλο του CD". Λόγω τιμής - λέει ο Έλληνας "καουμπόης". Τιμής ινδιάνικης.

"Είμαι μέλος του Αμερικάνικου Ινδιάνικου Κινήματος, με πρόεδρο τον Ράσελ Μινγκς που έπαιζε και στον "Τελευταίο των Μοϊκανών". Το όνομά μου είναι Ονόκιο, που θα πει "Άνεμος". Το πήρα από κύκλο φωτιάς, μη με ρωτήσεις γιατί, δεν ξέρω".

Αυτό που ενώνει την κάντρι με την ινδιάνικη μουσική είναι η αγάπη για τον Θεό - εξηγεί -, για τη γυναίκα, για τη φύση… για τον άνθρωπο γενικότερα. Η ινδιάνικη μουσική δανείζεται τους στίχους από την κάντρι. Μεγάλη ιστορία, σαν εκείνες γύρω από τη φωτιά.

Στα μεγάλα δισκοπωλεία της Αθήνας τα δύο - τρία τελευταία χρόνια η κάντρι έχει πάρει τη θέση της. Βέβαια, το σταντ είναι κάπου χωμένο στο βάθος ή ψηλά ή δίπλα, αλλά κάμποσα κεφάλια σκύβουν πάνω από τις κυκλοφορίες του Άλαν Τζάκσον και της Άλισον Κράους. Εμφανίστηκαν, μάλιστα, και κάντρι άλμπουμ με ελληνικές ετικέτες, όπως των Replete Bros, της Faith Hill, της LeAnn Rimes… "Συνήθως φέρνουν ένα - δυο κομμάτια από άλμπουμ που βγαίνουν έξω, για στοκ. Γιατί δεν κυκλοφόρησε εδώ και δεν παίχτηκε ποτέ το άλμπουμ που σάρωσε στα περυσινά Γκράμι, το "Ο Brother Where Are't Thou", δεν το έχω καταλάβει. Ποιο είναι το Νο1 ρωτάω; Παίζουν Αλίσια Κις, δηλαδή το Νο2! Το Νο1… γιατί δεν το παίζεις; Ο Τζορτζ Κλούνεϊ είναι μέσα. Ωραίο τραγούδι είναι. Γιατί δεν το παίζεις;".

"Πάμε για βραβείο"

Το φετινό ταξίδι του Νίκου Γκαραβέλα στην καρδιά της κάντρι όλα δείχνουν πως θα φέρει και βραβείο. Το πιο πολύτιμο βραβείο της κάντρι μουσικής, το αναγνωρισμένο Country Music Award. Αυτό φαίνεται πως θα βρεθεί για πρώτη φορά σε ελληνικά χέρια. Η τελετή της απονομής των 38ων Κάντρι Βραβείων θα γίνει στις 21 Μαίου, στο Μαντελέι Μπέι Ριζόρτ, στο Λας Βέγγας. Από τις πέντε κατηγορίες ο Νίκος Γκαραβέλας είναι υποψήφιος για τις τέσσερις. "Μέτρησαν", εκτιμά ο ίδιος, "σίγουρα γι' αυτό η έκδοση του βιβλίου, το κάντρι κλαμπ, η ραδιοφωνική εκπομπή, οι περιοδείες, τα περιοδικά, η αφοσίωση στους μεγάλους της κάντρι". Είναι ο μοναδικός ραδιοφωνικός παραγωγός από την Ευρώπη υποψήφιος για βραβείο. Οι άλλοι Ευρωπαίοι; Μια Ιρλανδέζα και ένας Ολλανδός που εκδίδουν περιοδικά και ένας Ρουμάνος με κάντρι κλαμπ.

ΠΑΓΚΡΑΤΙ - ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ

Καουμπόικα στέκια

Το "Ονόκιο" στο Παγκράτι είναι το σημείο συνάντησης των απανταχού… "καντράδων". Καουμπόικα καπέλα, μπότες, σπιρούνια και καυτές σέλες στην πίστα

Πάνω από χίλια μέλη και πολλοί ακόμη φίλοι τής κάντρι που δεν μπορούν να μετρηθούν, αφού κάτω των 18 γίνονται ελεύθερα μέλη χωρίς συνδρομή, είναι η ψυχή του ελληνικού κάντρι κλαμπ, το οποίο οργανώνει την κάντρι σκηνή σε ελληνικό έδαφος. Σημείο συνάντησης το "Ονόκιο" στο Παγκράτι, σημείο δράσης όλη η Ελλάδα. Ο Νίκος Γκαραβέλας περιοδεύει με τους δίσκους του και το club οργανώνει βραδιές παντού. Τρεις με τρεισήμισι χιλιάδες άτομα εμφανίζονται κάθε φορά για να ακούσουν κάντρι.

Το "Saloon" στο Καρπενήσι αναδεικνύεται σε σταθερό και βουνήσιο στέκι των… "καντράδων". Ακόμη και τα άλογα υπάρχουν εκεί. Ο κάντρι φαν του κλαμπ έχει την κάρτα του που του δίνει προνόμια σε δισκοπωλεία, σε μαγαζιά, στον Ιππικό Όμιλο έως και στο Ιατρικό Κέντρο (αχρείαστο να 'ναι). Και κυρίως, την αναγνώριση από το μεγάλο CMA - με έδρα το Νάσβιλ του Τενεσί. Τι πιο ορίτζιναλ, δηλαδή;

"Στο Νάσβιλ", λέει ο Νίκος Γκαραβέλας, "έχουν Παρθενώνα 200 ετών και μας εκτιμούν πολύ. "Αθήνα του Νότου" αποκαλούνται. Στην Αθήνα του Νότου, ο Αθηναίος της Ελλάδας έχει χρέος να επισκεφθεί το "Grand Ole Opry", αυτό που θα έλεγαν με έμφαση "Ναό της κάντρι και ιερό τόπο των απανταχού μουσικόφιλων". Ο άνθρωπός μας στέκεται ευλαβικά είκοσι μέτρα από τη σκηνή. Από εκεί που πατούσαν το πόδι τους και τραγουδούσαν ένας Έλβις, ένας Χανκ Γουίλιαμς. Φυσικό είναι: δακρύζει. Καταλαβαίνω, ωστόσο, εκείνη τη στιγμή", περιγράφει, "πως κάτι γίνεται και δεν αρχίζει η πρόβα, σαν κάτι να περιμένουν. Κάνω δίπλα να δω και βλέπω έναν τύπο να κρατάει ένα καλώδιο στο χέρι και να μου λέει… "το πατάς". Και γιατί δεν μου το λέτε; Του λέω. Γιατί σε είδαμε ότι ήσουν δακρυσμένος".

ΤΗΕ REPLETE BROS.

"Μας ταιριάζει, είναι λαϊκή μουσική"

Κάντρι από ελληνικά χέρια. Οι Replete Bros. θεωρούν ότι η συγκεκριμένη μουσική είναι το απόλυτο είδος για τον Έλληνα

"Truck drivers (φορτηγατζήδες) στους στίχους; Μήπως είναι πολύ αμερικάνικο;". "Μα, δεν οδηγούν φορτηγά στην Ελλάδα;" Η αλήθεια είναι πως χρειάστηκε καιρός να πείσουν στα λόγια πως υπάρχει ελληνική κάντρι. Από τη στιγμή, όμως, που ακούς τους Replete Bros. δεν μένουν και πολλά περιθώρια να αμφιβάλεις. Κάντρι από ελληνικά χέρια.

"Παίζαμε κόντρα στους εαυτούς μας", λένε τα αδέλφια Αντώνης και Δημήτρης Παπαβομβολάκης, διαφημιστής ο πρώτος, αρχαιολόγος ο δεύτερος, που σαν Replete Bros κυκλοφόρησαν πριν από λίγο το "Crossroads", το δεύτερο άλμπουμ τους στα στάνταρντ της κάντρι και της μουσικής τους έμπνευσης. Γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στο Περιστέρι, με καταγωγή από ένα από τα πιο ωραία χωριά της Κρήτης, τις Βρύσες Χανίων - ίσως, δηλαδή, να έχουν και κάτι κρητικό στην κάντρι τους.

"Η κάντρι θα λέγαμε μπορεί και να είναι το απόλυτο είδος για τον Έλληνα. Είναι λαϊκή μουσική. Ο Έλληνας ταυτίζεται με κάποιον που μιλάει για τη ζωή του, για τα προβλήματά του, για την καθημερινότητα, για τον έρωτα, που βγαίνει απλά με το πουκάμισο και το τζιν να τραγουδήσει. Γι΄αυτό και τον Πλούταρχο τον αγαπάει τόσο πολύ ο κόσμος. Μετά, αν μπεις στο πνεύμα της κάντρι, την ακολουθείς σαν ένα ποτάμι που σε παρασύρει". Ίσως, αν δεν είχαν συναντήσει τον Γκαρθ Μπρουκς στη ζωή τους, να μην είχαν μπει στον κόπο…

Κόπο; "Δεν θέλαμε να κάνουμε έναν δίσκο των 100 ωρών. Σκεφτόμαστε πάντα πως έχεις όλη σου τη ζωή να ετοιμάσεις την πρώτη σου δουλειά και έναν χρόνο περίπου για τη δεύτερη. Έτσι, αποφάσισαν πριν ετοιμάσουν τον δίσκο τους, να φτιάξουν το στούντιο. "Χρειαζόταν ένα αμερικάνικο στούντιο για να μπορεί να δώσει και τον κατάλληλο ήχο. Όπως χρειάστηκε και να βρούμε παίκτες απ' έξω. Δεν έπαιζε κανείς στην Ελλάδα steel guitar. Έτσι, ήρθαμε σε επαφή με έναν πολύ καλό Ολλανδό μουσικό και έπαιξε εκείνος".

Οι Replete Bros. υπογράφουν τη μουσική και τους στίχους, την ενορχήστρωση και την παραγωγή, εκτιμούν τα απλά πράγματα και όχι τους εντυπωσιασμούς - προτιμούν να εντυπωσιάζουν με τη μουσική τους (το "Living At Α 40%" καλπάζει με τον ρυθμό, το "You' re Every Song" συγκινεί, το "Cryin' Since She's Gone" σε βάζει αμέσως στο κλίμα) - και οργανώνουν τις συναυλίες τους… Α, το καπέλο του Αντώνη; Αυθεντικό από το Νάσβιλ.

Κάντρι προσωπικότητες

Χανκ Ουίλιαμς: "Έδωσε στην country μουσική την πραγματική της ταυτότητα. Δημιουργεί έναν νέο βαρύ ήχο. Η steel guitar γίνεται βασικός ήχος στις εμπνεύσεις του. Τα τραγούδια του έχουν έντονο ρυθμό, κάτι που δεν είχε η κάντρι μέχρι τότε, σε όποια μορφή και αν τη συναντούσες".

Μπρέντα Λι: "Τραγούδησε Μάνο Χατζιδάκι (σ.σ. "All Alone Am Ι" ή "Μην τον Ρωτάς τον Ουρανό") και έτσι η ελληνική δημιουργία και έμπνευση εισέβαλε στον χώρο της κάντρι. Κάτι για το οποίο βραβεύτηκε εν ζωή ο Μάνος Χατζιδάκις".

Τζόνι Κας: "Ήχος Νάσβιλ, ρυθμός Rockabilly, ξεχωριστή φωνή, στίχοι διαμαρτυρίας".

Μερλ Χάγκαρντ: "Θεωρείται ο μέντορας χιλιάδων τραγουδιστών και στιχουργών της κάντρι -και όχι μόνον. Η δύναμή του ήταν τέτοια που πολλοί καλλιτέχνες της εποχής ζούσαν στη σκιά του".

Ντόλι Πάρτον: "Της ανήκει το καλύτερο τραγούδι στην ιστορία της country "Ι Will Always Love You", το οποίο έγινε Νο1 country hit στις 8 Ιουνίου 1974. Το διαπνέει η φυσική της ικανότητα να μεταφράζει το συναίσθημα σε μουσική".

(Από το βιβλίο του Νίκου Γκαραβέλα "Country Music - The Stories")

Και φεστιβάλ

Έτοιμα όλα και για το πρώτο φεστιβάλ κάντρι στα μέρη μας. Οι άνθρωποι του Country Club βάζουν τα πλάνα τους σε εφαρμογή και ετοιμάζουν τις προσκλήσεις για τους καλλιτέχνες που θα παίξουν για το ελληνικό κοινό. "Σκοπός μας", λέει ο Αντώνης Παπαβομβολάκης, "είναι να γίνει το φεστιβάλ αυτό θεσμός. Και ξέρουμε ότι υπάρχει το κοινό που θα το στηρίξει".

INFO

Νίκος Γκαραβέλας "Country Music - The Stories". Εκδόσεις Synthesis Media System, σελ. 306, Τιμή: 36 ευρώ. Στο Ίντερνετ: http: //www.countrymusic.gr.