Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Πορτρέτο

( στηβεν αντωνακος - το μυστήριο της απλότητας :: 06-02-2003) 

ΣΤΗΒΕΝ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ Το μυστήριο της απλότητας

Τέχνη χωρίς την πίστη του καλλιτέχνη σ' αυτό που κάνει, δεν νοείται. Ο Στήβεν Αντωνάκος συνδέει με το έργο του την τέχνη και την πίστη

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΤΗΜΕΡΤΖΗ

«Δεν υπάρχει τίποτα πιο μυστηριώδες από την απλότητα», είναι το μότο του Ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη Στήβεν Αντωνάκου

Ο Ελληνοαμερικανός εικαστικός καλλιτέχνης Στήβεν Αντωνάκος, με το έργο του, προκαλεί την απορία, με σταυρούς, σχηματοποιημένα ξωκκλήσια, προσκυνητάρια, αγίους, αγγέλους και φως νέον σε μια κοινωνία που τείνει να αποκλείει τα αντικείμενα της θρησκευτικής πίστης από τον χώρο της τέχνης.

Τι είδους πίστη είναι αυτή; «Είμαι ορθόδοξος. Δεν θα μπορούσα να κάνω τέτοια έργα αν δεν είχα θρησκευτική πίστη», λέει. «Θα έβγαιναν ψεύτικα. Η αλήθεια τους, αυτό που κάνει τη διαφορά, βγαίνει από την πίστη».

Από το Γύθειο, όπου γεννήθηκε το 1927, ο Στέφανος Αντωνάκος μετανάστευσε σε ηλικία τεσσάρων χρόνων στο Μανχάταν και το Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης και έγινε Στήβεν.

Αυτοδίδακτος καλλιτέχνης της νεοϋορκέζικης μεταπολεμικής πρωτοπορίας, εργάστηκε με τυχαία υλικά που έβρισκε στον δρόμο, χωρίς να γίνει ποπ. Ο δρόμος του ήταν στραμμένος στην αναζήτηση των βαθύτερων νοημάτων προς το φως, προς εκείνο τον κόσμο που δεν βλέπουμε. Πρώτος χρησιμοποίησε το φως νέον και τις ράβδους των διαφημίσεων για να δημιουργήσει το χρώμα, το φως και τη μαγεία των αφαιρετικών έργων του. Δεν έμεινε όμως εκεί, το χρυσό της βυζαντινής εικόνας, το κερί, ο λαμπτήρας, το καντήλι εναλλάσσονται.

Εγκατάσταση από τέτοια έργα με θέμα «Σκοτάδι και φως», μεγάλα και μικρότερα, παρουσιάζει από χθες ο Στήβεν Αντωνάκος στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος». «Ο χώρος είναι πολύ σημαντικός για τη δουλειά μου. Τον χρησιμοποιώ όλο για να δείξω κάθε ένα έργο αυτόνομα και για να μπουν σε μια σχέση από και προς μέσα στον χώρο, καθώς τον διασχίζεις». Εν τω μεταξύ, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Φιξ, του έχει αφιερώσει δύο δωμάτια με έργα που απέκτησε πρόσφατα από αγορά και δωρεά. «Είναι σημαντικές εγκαταστάσεις του 1967 και του 1989 που δείχνουν τον τρόπο που χειρίζομαι το φως και σχετίζονται με την Ελλάδα».

Οι Αθηναίοι που επιβιβάζονται και αποβιβάζονται καθημερινά στον σταθμό του Μετρό στους Αμπελοκήπους περνούν κάτω και δίπλα από μια «πομπή» κυματιστών γραμμών, γωνιών και σχημάτων από νέον, έργο του πολυάσχολου Αντωνάκου, που με έδρα τη Νέα Υόρκη έχει γεμίσει πλατείες, προσόψεις, σταθμούς και αεροδρόμια όλου του κόσμου με τα απλά σαγηνευτικά γεωμετρικά του έργα. Ένα κυρίαρχο μοτίβο είναι ο σταυρός. Τι συμβολίζει ο σταυρός στο έργο σας; -ρωτάμε. Το φως, το μαρτύριο, τη «διασταύρωση»;

«Δεν υπάρχει τίποτα πιο μυστηριώδες από την απλότητα», διαβάζουμε το μότο του Στήβεν Αντωνάκου στην είσοδο της έκθεσης. «Ο σταυρός είναι ό,τι βλέπετε. Δεν υπάρχει κανένα μυστήριο. Όλα εξαρτώνται από το πού τον βλέπετε τοποθετημένο».

INFO

Στήβεν Αντωνάκος, «Σκοτάδι και φως», στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος» (Ξανθίππου 11, Δεξαμενή, τηλ. 210-7294.342), έως 1η Μαρτίου.