Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( η goodyear έπαθε... λάστιχο :: 15-03-2003) 

στον κόσμο

Η Goodyear έπαθε… λάστιχο

Σε σχέδιο αναδιάρθρωσης της μεγαλύτερης εταιρείας παραγωγής ελαστικών στον κόσμο, της Goodyear, προχωρεί ο νέος διευθύνων σύμβουλος, Μπομπ Κίγκαν, ο οποίος καλείται να διορθώσει τα λάθη του παρελθόντος

Μέχρι το 2000, η εταιρεία τα πήγαινε αρκετά καλά στην προσπάθεια να βελτιώσει τα οικονομικά της. Τότε, όμως, δέχτηκε ισχυρό πλήγμα από την απόσυρση ελαττωματικών ελαστικών της Firestone, που ανήκει στην Goodyear

Κανονικά, η εταιρεία κατασκευής ελαστικών Goodyear Tire & Rubber, όπως είναι η επίσημη ονομασία της, θα έπρεπε να διανύει την καλύτερή της περίοδο. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις ελαστικών ανθούν και η συγκεκριμένη φίρμα είναι μία από τις πιο αναγνωρίσιμες. Αυτό δεν είναι βέβαια τυχαίο.

Δεν πρόκειται απλώς για μία από τις πιο γνωστές, αλλά για τη μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής ελαστικών στον κόσμο, τα προϊόντα της οποίας - όπως είναι τα ελαστικά Goodyear, Dunlop και Firestone - πωλούνται σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Όμως, το τελευταίο διάστημα, την Goodyear την έχει πιάσει… λάστιχο, με αποτέλεσμα να μην κερδίζει όσο έδαφος θα μπορούσε να κερδίσει στο ράλι πωλήσεων. Και αυτό επειδή η αμερικανική εταιρεία, με έδρα το Οχάιο, αντιμετωπίζει μια σειρά από προβλήματα.

Η πτωτική χρηματιστηριακή αγορά τα τελευταία τρία χρόνια, για παράδειγμα, είχε ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στο συνταξιοδοτικό πρόγραμμα της Goodyear, που τώρα χρειάζεται ένεση ρευστότητας δύο δισ. δολαρίων. Την ίδια στιγμή, οι αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου έχουν εκτοξεύσει στα ύψη και τις τιμές των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ελαστικών, αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος της εταιρείας.

Όμως, τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία είναι αποτέλεσμα ενεργειών ανώτατων στελεχών της και πηγάζουν από το πρόγραμμα εξαγορών που εκπόνησε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο 63χρονος Σαμίρ Γκιμπάρα, ο οποίος σήμερα κατέχει τη θέση του προέδρου.

Οφειλές δύο δισ. δολαρίων

Το 1999, ο Γκιμπάρα αγόρασε έναντι 1,24 δισ. δολαρίων τα ευρωπαϊκά τμήματα της εταιρείας Sumitomo Rubber Industries, περιλαμβανομένης και της μάρκας ελαστικών Dunlop. Ο Γκιμπάρα ήλπιζε ότι με τον τρόπο αυτό θα κατόρθωνε να αυξήσει τις ετήσιες πωλήσεις από τα 13 στα 25 δισ. δολάρια, κάτι που τελικά δεν έγινε.

Έτσι, τα αποτελέσματα της εταιρείας επηρεάστηκαν αρνητικά, καθώς τώρα η Goodyear πρέπει να καλύψει, μέσα σε δύο χρόνια, συνολικές οφειλές δύο δισ. δολαρίων. Ευτυχώς για την εταιρεία, πολλές τράπεζες προχώρησαν σε επαναδιαπραγμάτευση των όρων δανεισμού, ώστε να την βοηθήσουν στις αποπληρωμές των χρεών της.

Τα οικονομικά, όμως, προκάλεσαν, με τη σειρά τους, άλλα προβλήματα, ανάμεσα στην εταιρεία και στους πωλητές ελαστικών στη λιανική αγορά. Οι πωλητές αυτοί στις ΗΠΑ ελέγχουν το 60% της συνολικής αγοράς αντικατάστασης ελαστικών και έχουν τεράστια δύναμη, καθώς μπορούν να πείσουν τους καταναλωτές να αγοράσουν μία συγκεκριμένη μάρκα. Είναι ενδεικτικό ότι, από τη συνολική παραγωγή της Goodyear, τα δύο τρίτα καταλήγουν στους πωλητές λιανικής, ενώ μόλις το ένα τρίτο αγοράζεται από κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Ζημιά από την Firestone

Οι πωλητές είχαν έναν ακόμη λόγο να εγκαταλείψουν την Goodyear, καθώς ο Γκιμπάρα αποφάσισε να προωθήσει ελαστικά μέσω της αλυσίδας Wal-Mart, η οποία πωλούσε σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, που δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν μικρότερα καταστήματα.

Παρ' όλα αυτά, μέχρι το 2000, η εταιρεία τα πήγαινε αρκετά καλά στην προσπάθεια να βελτιώσει τα οικονομικά της αποτελέσματα. Τότε, όμως, δέχτηκε ισχυρό πλήγμα από την ανάκληση των ελαστικών της Firestone, που ανήκει στην Goodyear. Έτσι, η μητρική εταιρεία αναγκάστηκε να ρίξει το βάρος της παραγωγής της στην κατασκευή ελαστικών που θα αντικαθιστούσαν τα ελαττωματικά.

Τελικά, το μερίδιο της Goodyear στα ελαστικά που αγοράζονται από ιδιώτες υποχώρησε κατά 1,5% και έφτασε να διαμορφώνεται στο 15% της αγοράς των ΗΠΑ, για το 2002. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, παρά το γεγονός ότι η Goodyear κατέχει μερίδιο 40% στα ελαστικά που αγοράζονται από τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν κερδίζει και πολλά, επειδή στη συγκεκριμένη αγορά ο πόλεμος τιμών είναι αδυσώπητος.

Σχέδιο σωτηρίας

Το σχέδιο σωτηρίας της Goodyear έχει ανατεθεί πλέον στον πρώην πρόεδρο της εταιρείας φωτογραφικών ειδών Κόντακ, τον Μπομπ Κίγκαν, ο οποίος ονομάστηκε διευθύνων σύμβουλος της Goodyear τον Ιανουάριο. Ο Κίγκαν είναι αναγκασμένος να προχωρήσει σε απολύσεις 1.200 εργαζομένων, βάσει του σχεδίου αναδιάρθρωσης της εταιρείας, αλλά περισσότερες λεπτομέρειες δεν έχουν ανακοινωθεί επίσημα.

Μέχρι στιγμής, πάντως, η νέα ηγεσία χαίρει της εκτίμησης των συνεργατών της εταιρείας, όπως είναι οι έμποροι ελαστικών. Ανάμεσα στα ανώτατα στελέχη που εργάζονται για την αναδιάρθρωση της εταιρείας είναι και ο Τζόναθαν Ριτς, πρώην στέλεχος της Τζένεραλ Ελέκτρικ, ο οποίος προωθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Goodyear στον τομέα των χημικών.