Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( ακριβό πετρέλαιο και μείωση της κατανάλωσης :: 22-03-2003) 

ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ακριβό πετρέλαιο και μείωση της κατανάλωσης

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

Αν και άρχισε μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο πόλεμος έχει ήδη κλονίσει τις οικονομίες, όπως αναμενόταν εδώ και πολλούς μήνες. Το τίμημα πληρώνει βεβαίως και η ελληνική οικονομία, κυρίως εξαιτίας της αύξησης των τιμών του πετρελαίου, οι οποίες, παρά την πτώση των τελευταίων ημερών, από τον περασμένο Δεκέμβριο βρίσκονταν σταθερά πάνω από τα 30 δολάρια το βαρέλι. Αλλά και λόγω της γεωπολιτικής αβεβαιότητας, που έχει κλονίσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και καταναλωτών

Αντιμέτωπη, τόσο με το παρατεταμένο κλίμα ύφεσης όσο και με τις παρενέργειες του πολέμου στο Ιράκ, είναι πλέον η ελληνική οικονομία. Η ανασφάλεια για το πόσο θα διαρκέσουν οι πολεμικές επιχειρήσεις, αλλά και πώς θα διαμορφωθεί το τοπίο την «επόμενη μέρα», έχει βάλει φρένο στην αγορά, όχι μόνο καταναλωτικών αγαθών διαρκείας αλλά και πρώτης ανάγκης.

Ήδη, τα πρώτα πλήγματα που έχει δεχθεί η ελληνική οικονομία είναι αισθητά. Μαζί με την τουριστική βιομηχανία απώλειες καταγράφουν και οι αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, λόγω της μείωσης του μεταφορικού τους έργου και του αυξημένου κόστους των καυσίμων, ενώ επιχειρήσεις και καταναλωτές έχουν μπει οικειοθελώς σε περίοδο λιτότητας απροσδιόριστης διάρκειας.

Στο λιανεμπόριο

Οι επιχειρηματίες από τον χώρο του λιανικού εμπορίου εκτιμούν ότι η χρονική διάρκεια του πόλεμου θα κρίνει τις επιπτώσεις του στην αγορά. Όμως, στο διάστημα που διανύουμε, το κλίμα ανασφάλειας αλλά και η αύξηση της τιμής του πετρελαίου, παρά τη μείωση που σημείωσε στις αρχές της εβδομάδας, έχει δημιουργήσει προβλήματα ακρίβειας και έχει οδηγήσει σε κάμψη του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε πολλές κατηγορίες ειδών.

«Η αγοραστική κίνηση είναι σαφώς περιορισμένη για το σύνολο της αγοράς», λέει ο κ. Αριστείδης Αβούρης, α' αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Αττικής Όμορων Νομών και Νήσων του Αιγαίου. Στην άποψη αυτή συνηγορεί και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, κ. Παναγής Καρέλας, ο οποίος εξηγεί ότι η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έδειξε στη διάρκεια του περασμένου τριμήνου τα πρώτα δείγματα για το τι θα ακολουθήσει. «Η τιμή του πετρελαίου οδήγησε στην αναδιανομή του οικογενειακού εισοδήματος. Μέχρι σήμερα, στην αγορά δεν πέρασαν αυξήσεις σε καταναλωτικά προϊόντα εξαιτίας της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, παρά μόνο στη δαπάνη για θέρμανση. Παρ' όλα αυτά, πολλοί καταναλωτές περιόρισαν τις δαπάνες τους και δεν έκαναν αγορές. Αυτό φαίνεται από τους τζίρους των επιχειρήσεων, τόσο στις κατηγορίες ένδυσης και υπόδησης όσο και στα ηλεκτρικά και στα είδη σπιτιού. Αν η κρίση συνεχιστεί και δούμε αυξήσεις και σε άλλα καταναλωτικά αγαθά πρώτης ανάγκης, ως απόρροια της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, είναι βέβαιο ότι η αγοραστική ζήτηση θα πέσει ακόμα περισσότερο».

Εκτός, όμως, από την αύξηση των τιμών, οι λιανέμποροι φοβούνται και το ενδεχόμενο μείωσης του τουρισμού για φέτος. Πρόβλημα, το οποίο είναι ήδη ορατό και, εκτός από το λιανικό εμπόριο, θα πλήξει και άλλους κλάδους, όπως της παροχής υπηρεσιών. «Πολλές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, όπως των τουριστικών ειδών, θα αντιμετωπίσουν σημαντικά προβλήματα. Το ίδιο θα συμβεί και με άλλες εμπορικές επιχειρήσεις, κυρίως σε περιοχές που δουλεύουν με τον τουρισμό», προσθέτει ο κ. Αριστείδης Αβούρης.

Στην ακτοπλοΐα

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, κ. Απόστολος Αθηναίος, φοβάται ότι, αν οι τιμές του πετρελαίου που χρησιμοποιούν τα πλοία ξεπεράσουν κατά πολύ τα σημερινά επίπεδα (310 ευρώ ανά τόνο), οι επιπτώσεις στα οικονομικά των εταιρειών του κλάδου θα είναι καταστροφικές. «Στην περίπτωση που οι τιμές ξεπεράσουν τα 350 ευρώ», υποστηρίζει, «η δρομολόγηση ταχύπλοων σκαφών θα είναι πλέον ασύμφορη και θα αναγκαστούμε να παγώσουμε τα δρομολόγιά τους, αφού το κόστος των καυσίμων τους είναι τριπλάσιο από αυτό των συμβατικών».

Επισημαίνεται ότι στο σύνολο των δαπανών εκμετάλλευσης των πλοίων της ακτοπλοΐας, το 50% αντιστοιχεί στο κόστος των καυσίμων. Για τους ακτοπλόους, όμως, ο φόβος του πολέμου δεν περιορίζεται στο κόστος των καυσίμων. «Ο κόσμος είναι ήδη μουδιασμένος και περιορίζει στο ελάχιστο τις μετακινήσεις του, ενώ η μείωση του τουριστικού ρεύματος είναι ό,τι χειρότερο για τον κλάδο μας», λέει ο κ. Αθηναίος.

Τα πλαστικά, τα χρώματα, τα χημικά και τα ελαστικά είναι, επίσης, ορισμένοι από τους κλάδους που θα πληγούν από την εκδήλωση του πολέμου, γιατί η βασική πρώτη ύλη που χρησιμοποιούν είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τιμή του «μαύρου χρυσού», αλλά και - κυρίως - λόγω της προβλεπόμενης μείωσης στην κατανάλωση των ειδών που διαθέτουν στην αγορά.

Εκπρόσωποι εταιρειών από τους παραπάνω κλάδους αποκαλύπτουν στην «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» ότι πολλοί από τους μεγάλους πελάτες τους αναμένουν ήδη μείωση στις πωλήσεις τους. Μάλιστα, οι περισσότεροι από αυτούς συνδέουν τη μείωση με το πλήγμα που έχει ήδη δεχτεί ο τουρισμός, ο οποίος απορροφά κάθε χρόνο σημαντικές ποσότητες από τα είδη που παράγουν ή εμπορεύονται.

Στον κλάδο των χρωμάτων, ένα σημαντικό τμήμα των πωλήσεών του κατευθύνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στην ανανέωση των ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά οι ακυρώσεις κρατήσεων έχουν ως αποτέλεσμα πολλές από αυτές να έχουν αναβάλει για φέτος το «λίφτινγκ» (βάψιμο, φρεσκάρισμα, κ.λπ.) των εσωτερικών και εξωτερικών τους όψεων.

«Η αίσθηση που έχουμε μέσω των πελατών μας από την Κρήτη έως την Κύπρο, είναι ότι ήδη, από τον Ιανουάριο, έχουν παγώσει οι ανακαινίσεις εσωτερικών χώρων σε πολλές ξενοδοχειακές μονάδες», λέει ο εμπορικός διευθυντής της ΒΙΒΕΧΡΩΜ, κ. Παναγιώτης Μιχάλης.

«Συναγερμό» έχει χτυπήσει ο φόβος του πολέμου και στον κλάδο της εμπορίας χημικών προϊόντων, τα οποία χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή τροφίμων, ποτών, φαρμάκων, καλλυντικών, απορρυπαντικών, ειδών καθαρισμού, χρωμάτων και οικοδομικών υλικών από βιομηχανικές μονάδες. «Οι πελάτες μας φοβούνται μείωση πωλήσεων σε μια σειρά από είδη τους και ήδη μάς έχουν ενημερώσει ότι πολλές ξενοδοχειακές μονάδες, τις οποίες προμηθεύουν, έχουν προχωρήσει σε ακύρωση παραγγελιών», λέει η κ. Παναγιώτα Παπαθανασίου, βοηθός διευθύνων σύμβουλος τής ΕΛΤΟΝ Χημικά.

Ο κ. Γιώργος Κοντραφούρης, γενικός διευθυντής της Goodyear - Dunlop Hellas, θεωρεί δεδομένη μια μείωση στη ζήτηση για ελαστικά αυτοκινήτων. «Το ζήτημα είναι σε ποιο βαθμό», λέει χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι σε περιόδους αβεβαιότητας ο καταναλωτής θεωρεί ως δευτερεύουσα δαπάνη την αγορά ελαστικών.