Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( κλειστά ξενοδοχεία, παρά το «πάγωμα» των τιμών :: 22-03-2003) 

οι επιπτώσεις

Κλειστά ξενοδοχεία, παρά το «πάγωμα» των τιμών

Μείωση τουλάχιστον κατά 25% - 30%, σε σχέση με πέρυσι, παρουσιάζουν - σύμφωνα με τους ξενοδόχους και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες - τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί για το 2003 με τους τουρ οπερέιτορς από την Αγγλία και τη Γερμανία, τις δύο μεγαλύτερες αγορές για την Ελλάδα. Τον τελευταίο μήνα, λόγω του πολέμου, έχουν «παγώσει» οι κρατήσεις και οι πληρωμές. Όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, «εκτός του περιορισμένου ενδιαφέροντος για τα ελληνικά τουριστικά πακέτα, οι κρατήσεις για το 2003 περιλαμβάνουν τιμές που βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι».

Πάνω από τα μισά ξενοδοχεία της Κρήτης δεν θα ανοίξουν τον Απρίλιο, ενώ οι ακυρώσεις στα μικρά καταλύματα ανεβαίνουν στο 30%. Επίσης, σχεδόν ανύπαρκτη είναι η τουριστική κίνηση σε Πάρο και Νάξο, ενώ τα περισσότερα νησιά εναποθέτουν τις ελπίδες τους στους Έλληνες παραθεριστές και τις μαθητικές εκδρομές. Η μείωση των αφίξεων στο Αιγαίο κυμαίνεται γύρω στο 15%. Στη Μήλο αγγίζει το 20%, στη Σύρο το 15% και στη Σαντορίνη το 10%. Ακόμα, στο 25% με 30% αναμένεται να κυμανθεί η μείωση των ξένων γκρουπ στη Θεσσαλονίκη, ενώ στη Χαλκιδική, για το δίμηνο Απριλίου - Μαΐου, η πτώση εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως του 30% - 40%. Τα μεγαλύτερα ποσοστά απωλειών προέρχονται από τη Γερμανία, ενώ ακολουθούν η Αγγλία και οι Σκανδιναβικές Χώρες.

Στην εκτίμηση ότι «το 2003 θα είναι άλλη μια δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό» καταλήγουν και οι διευθυντές των γραφείων του ΕΟΤ στο εξωτερικό. Πάντως, όλοι επισημαίνουν, η σημερινή εικόνα δεν επαρκεί για να εξαχθούν συμπεράσματα σε σχέση με τη συνολική πορεία της τουριστικής περιόδου. Αυτή μπορεί να αντιστραφεί, αρκεί να τελειώσει γρήγορα ο πόλεμος.

Οι αερομεταφορές

Οι αερομεταφορείς, πέραν της μείωσης της επιβατικής κίνησης (λόγω των φόβων που συνδέονται με τον πόλεμο και την τρομοκρατία) και της αύξησης των καυσίμων, σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν και την κατακόρυφη αύξηση των ασφαλίστρων και αντασφαλίστρων, καθώς και τις δαπάνες για τα επιπρόσθετα μέτρα ασφαλείας που ήδη έχουν αυξηθεί από τα χτυπήματα στις ΗΠΑ.

«Οι επιπτώσεις του πολέμου θα εξαρτηθούν από τη διάρκειά του και από τη γεωγραφική έκταση των συγκρούσεων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις μας, η μείωση της επιβατικής κίνησης θα κυμανθεί από 15% έως 20%», λέει ο εκπρόσωπος της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ), Ουίλιαμ Γκάϊρλαντ. Είναι προφανές - προσθέτει - ότι όποιος δεν έχει απόλυτη ανάγκη να ταξιδέψει, δεν θα ταξιδεύει πια. Αυτό σημαίνει μείωση της αεροπορικής κίνησης, ιδιαίτερα στην περιοχή αυτή και βεβαίως και στην Ελλάδα.

Η διοίκηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας προχώρησε από προχθές στη διακοπή όλων των πτήσεων προς τη Μέση Ανατολή. Όπως και άλλες ξένες αεροπορικές εταιρείες, η Ο.Α. διέκοψε για επιχειρησιακούς λόγους τα δρομολόγια προς Ντουμπάι, Βηρυτό, Αλεξάνδρεια και Κουβέιτ, ενώ μείωσε τον αριθμό των πτήσεων προς Κάιρο και Λάρνακα.

Επίσης, οι πτήσεις προς Τελ Αβίβ και Τζέντα θα εκτελούνται ανάλογα με τις συνθήκες που θα επικρατούν στην περιοχή του Περσικού Κόλπου. Η διοίκηση της Ο.Α. έχει σχεδιάσει να προχωρήσει - αν οι συνθήκες την υποχρεώσουν - στην αναδιάταξη όλων των πτήσεων προς Ευρώπη, ανάλογα με τη ζήτηση, πλην των Βρυξελλών, που θα παραμείνει ως έχει. Αν χρειαστεί, θα προχωρήσει και σε μείωση των πτήσεων εσωτερικού, με γνώμονα πάντα την επιβατική κίνηση.

Οι κρουαζιέρες

Καταστροφικές χαρακτηρίζονται οι επιπτώσεις του πολέμου στο Ιράκ και για τις κρουαζιέρες. Στον ελληνικό xώρο, οι αρνητικές αντιδράσεις και η απροθυμία των ξένων τουριστών να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά και τον ευρύτερο xώρο της Μέσης Ανατολής έχουν ήδη εκμηδενίσει τις κρατήσεις.

Τα κρουαζιερόπλοια αντιμετωπίζουν μεγάλη ύφεση, η οποία δεν πρόκειται να αντιστραφεί για το 2003, ακόμη κι αν ο πόλεμος στο Ιράκ τελειώσει σε xρόνο ρεκόρ, καθώς υπάρχει και ο ανταγωνισμός. Ήδη, στη Δυτική Μεσόγειο, παραδοσιακές εταιρείες όπως η Carnival, η Ρ&Ο, η Celebrity και η Festival προσφέρουν πρωτοφανείς εκπτώσεις για να προσελκύσουν επιβάτες σε κρουαζιέρες με προορισμό λιμάνια της Ισπανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας.