Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( μάχη για τη σωτηρία της δίνει η united αirlines :: 22-03-2003) 

στον κόσμο

Μάχη για τη σωτηρία της δίνει η United Αirlines

Η αναδιάρθρωση που επιχειρεί η αμερικανική αεροπορική εταιρεία United, η οποία τον Δεκέμβριο του 2002 ζήτησε δικαστική προστασία από τους πιστωτές της, μπορεί να καταλήξει σε ρευστοποίηση των περιουσιακών της στοιχείων. Δανειστές και ανταγωνιστές είναι έτοιμοι να αποκτήσουν κομμάτια της εταιρείας

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των αερομεταφορών, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, είναι μεγάλα, αλλά η UAL Corp. - μητρική τής United Airlines - βρίσκεται σε ακόμη χειρότερη θέση από τις περισσότερες άλλες εταιρείες. Η δεύτερη μεγαλύτερη αμερικανική αεροπορική εταιρεία, που είχε απώλειες 3,2 δισ. δολαρίων το 2002, αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μην μπορέσει να βγει από το καθεστώς προστασίας του κεφαλαίου που προβλέπει η αμερικανική νομοθεσία για τις εταιρείες οι οποίες αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να χρεοκοπήσουν (και αναζητούν, για τον λόγο αυτό, προστασία από τους πιστωτές τους).

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Γιουνάιντεντ μπορεί να αναγκαστεί να βγάλει σε πλειστηριασμό περιουσιακά της στοιχεία, να πουλήσει τα αεροσκάφη της και τον υπόλοιπο εξοπλισμό και να προχωρήσει σε πλήρη ρευστοποίηση, όπως ακριβώς έκαναν η ΡΑΝΑΜ και η Eastern.

Επικεφαλής τής Γιουνάιντεντ, η οποία εδρεύει στο Σικάγο, είναι ο 55χρονος Γκλεν Τίλτον, ο οποίος ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ο Τίλτον ίσως να μπορεί να βοηθήσει την εταιρεία, η οποία έχει ανάγκες από ριζοσπαστικές ιδέες. Διότι, μέχρι σήμερα, αυτό ακριβώς είναι που λείπει από τη Γιουνάιντεντ, η οποία έχει πραγματοποιήσει κινήσεις που δεν τη βοήθησαν αρκετά στην προσπάθειά της να σταθεί ξανά στα πόδια της. Όπως το να μειώσει τον Ιανουάριο κατά 40% τις τιμές των εισιτηρίων σε δύο από το αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη κίνηση, του Ντένβερ και του Σικάγου. Όμως, παρά το γεγονός ότι κέρδισε επιβάτες, η εταιρεία είδε τα έξοδά της να αυξάνονται, τελικά, περισσότερο από τα έσοδα.

Ακόμη και χωρίς τις εκπτώσεις αυτές, η Γιουνάιντεντ «καίει» χρήματα γρηγορότερα από ό,τι τα αεροσκάφη της καίνε καύσιμα. Είναι ενδεικτικό ότι, μόνο το τέταρτο τρίμηνο του 2002, η εταιρεία είχε λειτουργικές απώλειες 478 εκατ. δολαρίων.

Οι δανειστές

Οι δανειστές όμως δεν έχουν μεγάλη υπομονή, ώστε να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν δραστηριότητες που φέρνουν τόσο μεγάλες απώλειες. Έτσι, αν η εταιρεία δεν έχει προοπτικές να μειώσει τις απώλειες αυτές θα έχει μεγαλύτερη αξία για τους πιστωτές της «νεκρή», παρά ζωντανή. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, αρχίζοντας από αυτόν τον μήνα, οι δανειστές της UAL απαιτούν από την εταιρεία να καταφέρει να μειώσει δραστικά τις απώλειές της μέχρι τον Οκτώβριο.

Και δεν είναι μόνον αυτό. Στην περίπτωση που η UAL δεν καταφέρει να βελτιώσει τα αποτελέσματά της, οι μεγαλύτερες πιστώτριες τράπεζες, όπως είναι η Bank One, η JP Morgan Chase, η Citigroup και η CIT Group, έχουν τη δυνατότητα να αρχίσουν να κατάσχουν αεροσκάφη και ανταλλακτικά.

Ελπίδα η αναδιάρθρωση

Με κατάσχεση αεροσκαφών της απειλείται η UAL, αν δεν καταφέρει να βελτιώσει τα αποτελέσματά της

Η Γιουνάιντεντ δεν παραδέχεται δημοσίως ότι υπάρχει ο κίνδυνος να οδηγηθεί προς τον θάνατο καθώς, σύμφωνα με στελέχη της, η αναδιάρθρωση στην οποία προχωρεί η εταιρεία θα της επιτρέψει να σταθεί ξανά στα πόδια της και να γίνει ανταγωνιστική. Η αναδιάρθρωση αυτή θα γίνει σε κάθε επίπεδο. Ακόμη και οι πιλότοι, που πληρώνονταν με 225.000 δολάρια τον χρόνο, μπορεί να αναγκαστούν να πληρώνονται με 155.000 δολάρια το πολύ. Η Γιουνάιντεντ, πάντως, δεν εξετάζει το ενδεχόμενο να αλλάξει τα δρομολόγιά της σε αεροδρόμια με χαμηλότερο κόστος, όπως έκανε η Κοντινένταλ και η US Airways καθώς, σύμφωνα με στελέχη της, κάτι τέτοιο θα σήμαινε το οριστικό τέλος της.

Οι μεγάλοι χαμένοι

Στην περίπτωση που η Γιουνάιντεντ ρευστοποιηθεί, οι μεγαλύτεροι χαμένοι θα είναι τα υπόλοιπα μέλη της συμμαχίας Star Alliance. Και αυτό, γιατί η Γιουνάιντεντ είναι το μεγαλύτερο μέλος και προσφέρει ανταποκρίσεις σε εκατοντάδες προορισμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες, που θα είναι αδύνατον να πραγματοποιούνται αν τελικά διαλυθεί. Για παράδειγμα, το 10% της επιβατικής κίνησης της γερμανικής Λουφτχάνσα προέρχεται από επιβάτες που πραγματοποιούν υπερατλαντικά ταξίδια. Οι επιβάτες αυτοί επιλέγουν τη Λουφτχάνσα, επειδή όταν φθάσουν στις ΗΠΑ επιθυμούν να μετεπιβιβαστούν σε έναν από τους 400 προορισμούς που προσφέρει η Γιουνάιντεντ.

Αν η τελευταία κλείσει, θα είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί άλλη εταιρεία να την αντικαταστήσει. Ήδη, οι μεγαλύτερες ανταγωνίστριες εταιρείες της Γιουνάιντεντ - η Δέλτα και η Αμέρικαν - έχουν συγκροτήσει τις δικές τους αντίστοιχες συμμαχίες. Τελικά, ίσως οι μεγαλύτερες κερδισμένες της υπόθεσης να είναι οι αμερικανικές εταιρείες χαμηλών ναύλων, που έχουν δημιουργηθεί κατά τα πρότυπα της EasyJet, όπως είναι η Southwest, η JetBlue και η AirTran.