Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( εκπτώσεις μακράς διαρκείας και πολλών ταχυτήτων :: 11-01-2003) 

αγορά

Εκπτώσεις μακράς διαρκείας και πολλών ταχυτήτων

Πρεμιέρα εκπτώσεων τη Δευτέρα, με τιμές μειωμένες έως και 40% σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Οι έμποροι διαβεβαιώνουν ότι θα είναι πραγματικές και συμφέρουσες για τους καταναλωτές, ενώ διαφωνούν με τη δίμηνη διάρκειά τους

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Με τον θεσμό να βρίσκεται υπό αμφισβήτηση, ξεκινούν τη Δευτέρα οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου 2003. Οι έμποροι καλούν τους καταναλωτές να ανταποκριθούν στις προσφορές τους και να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, καθώς, όπως υποστηρίζουν, οι εκπτώσεις θα είναι και φέτος απόλυτα πραγματικές και συμφέρουσες, αφού άλλωστε η πτώση του τζίρου των επιχειρήσεων το τελευταίο διάστημα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για το αντίθετο. Συμβουλεύουν, μάλιστα, τους καταναλωτές να συγκρίνουν την τιμή και την ποιότητα των προϊόντων που αγοράζουν, διότι κάτι τέτοιο θα είναι προς όφελος όλων: των καταναλωτών, των εμπόρων, αλλά και της σωστής λειτουργίας του θεσμού των εκπτώσεων και της αγοράς.

Πρεμιέρα εκπτώσεων, λοιπόν, τη Δευτέρα και οι τιμές αναμένεται να εμφανιστούν μειωμένες ακόμα και κατά 40% σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Τα μεγαλύτερα ποσοστά εκπτώσεων, όπως κάθε χρόνο, αναμένεται να πραγματοποιηθούν στα είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ ιδιαίτερα χαμηλές τιμές θα μπορούν να βρουν οι καταναλωτές σε πολλές κατηγορίες εποχικών ειδών. Με μικρότερα ποσοστά εκπτώσεων θα πωλούνται τα αξεσουάρ, τα είδη σπιτιού, τα λευκά είδη και τα ηλεκτρικά και τα ηλεκτρονικά είδη.

"Εκτιμώ ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων στις διάφορες κατηγορίες θα αυξάνονται σταδιακά. Φυσικά, θα υπάρξουν περιπτώσεις επιχειρήσεων που θα ξεκινήσουν, όπως κάθε χρόνο, με μεγάλα ποσοστά, ακόμα και πάνω από 50%, αλλά αυτές οι επιχειρήσεις αποτελούν πάντα μεμονωμένες περιπτώσεις", λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας Παναγής Καρέλας. Πάντως, αν και οι εκπτώσεις αρχίζουν επίσημα μεθαύριο Δευτέρα δεν ήταν λίγα τα καταστήματα που ξεκίνησαν "αθόρυβα" τις εκπτώσεις τους από χθες.

Η δίμηνη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων δεν βρίσκει σύμφωνους τους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου, πολλοί από τους οποίους μιλούν ακόμα και για εκφυλισμό του θεσμού. Στο σύνολό τους, οι εκπρόσωποι των εμπόρων επισημαίνουν ότι η πάγια θέση τους είναι η σταδιακή συρρίκνωση της διάρκειας των εκπτώσεων, με στόχο να ξαναβρεί ο θεσμός τον αναπτυξιακό του χαρακτήρα και να βοηθήσει το εμπόριο να ανακάμψει, σε μία περίοδο παρατεταμένης κρίσης. "Η αλήθεια είναι ότι είχαμε ζητήσει από το υπουργείο Ανάπτυξης οι εκπτώσεις να διαρκέσουν έναν μόνο μήνα και συγκεκριμένα από την 1η έως τις 28 Φεβρουάριου 2003. Εκτιμούμε ότι δεν χρειάζονται δύο μήνες εκπτώσεων", λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας κ. Παναγής Καρέλας.

Η θέση του εμπορικού κόσμου είναι ότι η επιμήκυνση του χρόνου των εκπτώσεων και η έναρξή τους στη μέση της σεζόν οδηγούν σε αντίθετη κατεύθυνση και σε παρανόηση του θεσμού. Το αποτέλεσμα, τελικά, είναι οι εκπτώσεις να μη βοηθούν όσο θα έπρεπε την αγορά, αλλά να δημιουργούνται προβλήματα, αφού οι καταναλωτές δεν έχουν κανέναν λόγο να μην περιμένουν τις εκπτώσεις για τις αγορές τους. "Οι εκπτώσεις, τελικά, αποτελούν σύμμαχο της κυβέρνησης που προσπαθεί να επιταχύνει την αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων". Όπως υποστηρίζουν και οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), "ο θεσμός των εκπτώσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερη σοβαρότητα. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να έχει τον ρόλο ενός αντιπληθωριστικού τρικ". Σύμφωνα με στοιχεία παλαιότερης έρευνας της ΕΣΕΕ, το 88% των εμπορικών συλλόγων της χώρας θεωρεί ότι οι εκπτώσεις πρέπει να έχουν διάρκεια από 20 έως 30 ημέρες και να γίνονται δύο φορές τον χρόνο, τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο. Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη ανακοινώσει την επιβολή αυστηρότατων προστίμων σε όσους εμπόρους καταστρατηγήσουν τις διατάξεις που αφορούν τον θεσμό των εκπτώσεων και οι ποινές που προβλέπονται από τη νομοθεσία (για παραπλάνηση των καταναλωτών με εκπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, για την αναγραφή τιμής - πριν από την έκπτωση - υψηλότερης από την πραγματική, για την απόκρυψη αποθεμάτων, για την πώληση ειδών β' διαλογής που αγοράστηκαν ειδικά για τον σκοπό αυτό κ.λπ.) είναι ιδιαίτερα αυστηρές.

Συγκεκριμένα, τα πρόστιμα ξεκινούν από 0,5% και φτάνουν το 3% (σε περίπτωση υποτροπής) επί του ετήσιου τζίρου - του προηγούμενου χρόνου - του επιχειρηματία που παρανομεί. Τα πρόστιμα θα πρέπει να επιβάλλονται το αργότερο έναν μήνα μετά τη διαπίστωση της παράβασης. Καθ' όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων, οι αρμόδιοι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Εμπορίου των κατά τόπους νομαρχιών θα διενεργούν συνεχείς ελέγχους για την τήρηση των όρων, ενώ, τόσο στο υπουργείο Ανάπτυξης όσο και στο ΙΝΚΑ, αλλά και στον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας θα λειτουργούν τηλεφωνικές γραμμές, στις οποίες οι καταναλωτές θα μπορούν να καταγγέλλουν τις περιπτώσεις εμπόρων που υποπίπτει στην αντίληψή τους ότι παραβατούν. "Ζητήσαμε από το υπουργείο Ανάπτυξης να συμμετέχουν και εκπρόσωποι των κατά τόπους εμπορικών συλλόγων στα συνεργεία ελέγχων", επισημαίνει ο κ. Καρέλας, αλλά "το αίτημα αυτό δεν έχει γίνει ακόμα δεκτό".

Όπως λέει ο ίδιος, μέχρι σήμερα δεν έχουν επιβληθεί ποινές σε επιχειρήσεις για την καταστρατήγηση του θεσμού των εκπτώσεων, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν καταγγελίες στο παρελθόν.